کد مطلب: ۵۶۳۰۲۹

۱۰ مزیت تبلیغات در گوگل در رشد کسب و کارها

۱۰ مزیت تبلیغات در گوگل در رشد کسب و کارها

در این مقاله ۱۰ مزیت مهم گوگل ادز بررسی شده است. این سرویس دارای مزیت‌های بیشماری می‌باشد و در عین مفید بودن یک سری شرایطی دارد که باید لحاظ گردد.

تبلیغات در گوگل (گوگل ادز) دارای ویژگی‌های بسیاری است که در صورت مدیریت صحیح قطعا افزایش فروش در پی خواهد داشت. در این مقاله ۱۰ مورد از مزایای تبلیغات در گوگل در رشد کسب و کار را بیان می‌کنیم.

اهمیت

گوگل ادز برنامه تبلیغات آنلاین شرکت گوگل است که به مخاطبان اجازه تبلیغ خدمات و محصولات خود را فقط با پرداخت به ازای هر کلیک (pay per click) می‌دهد. مدل پرداخت هزینه‌ها بر اساس PPC می‌باشد یعنی هر بار که بازدید کننده روی تبلیغ کلیک می‌کند و وارد وب‌سایت می‌شود، از حساب او هزینه کسر می‌گردد.

از طرفی گوگل به عنوان شناخته شده ترین موتور جستجو در فضای اینترنت فعالیت می‌کند. که روزانه ۵ میلیارد جستجو را پوشش می‌دهد. این عدد نشان دهنده حساسیت کاربران در اهداف جستجو خود از گوگل می‌باشد. پس دیده شدن در گوگل = سیل کاربران!

دیده شدن در صفحه اول گوگل

مهمترین مزیت این سرویس نمایش سایت در صفحه اول گوگل می باشد. درست شنیدید! واقعا هدف شرکت گوگل همین می‌باشد. اما این وسط سوالی مطرح می‌شود که "آیا همیشه همه افرادی که قصد استفاده از ادز را دارند، دائم در بالای صفحه اول نتایج گوگل قرار می‌گیرند؟ "جواب قطعا خیر.

این نکته را در نظر داشته باشید که تبلیغات در گوگل ، توانایی نمایش سایت را در صفحه اول دارد. به عبارت دیگر هر وب‌سایتی در واژگان کلیدی مرتبط خود می‌تواند در صفحه اول باشد اما نه همیشه. پس نمایش به چه عواملی بستگی دارد؟ بطور کلی گوگل برای نمایش ۳ فاکتور را در نظر می‌گیرد. ۱- بودجه ۲- قدمت ۳- امتیاز کیفیت

بودجه: هر مقدار یک کاربر بودجه بیشتری برای تبلیغات ش نمایش دهد، طبیعتا بیشتر نمایش خواهد داشت.

قدمت: وب‌سایتی که مدت زمان زیادی از گوگل ادز استفاده می‌کند نسبت به وب‌سایتی که تازه سرویس تبلیغات در گوگل خود را فعال کرده است، الویت دارد.

امتیاز کیفیت: گوگل به هر تبلیغ عددی از ۱ تا ۱۰ اختصاص می‌دهد. مقدار بالاتر به این معنا که با هزینه کمتر، رتبه بهتری (نمایش بیشتر) در نتایج گوگل کسب کرده است. این شاخص خود به ۳ عامل بستگی دارد.

نرخ کلیک (CRT): میزان کلیک به نمایش. هر مقدار بیشتر باشد به این معنا که با نمایش کمتر کلیک بیشتر (ورودی بیشتر) حاصل شده است. نرخ کلیک یک واژه کلیدی ۵% یعنی به ازای ۱۰۰ بار نمایش، ۵ بار روی لینک سایت کلیک شده است.

صفحه فرود: صفحه ای از وب‌سایت که برای ادز مشخص شده که کاربران بعد از کلیک به آن وارد شوند. این صفحه باید تجربیات کاربری (UX)، تولید محتوا و هر المان طراحی که موجب رضایت کاربران می‌شود، را در بر گیرد. این مورد به طراحی سایت ارتباط دارد.

مرتبط بودن: واژگان کلیدی که کاربر جستجو می‌کند با عنوان تبلیغات و محتوای صفحه فرود مطابقت داشته باشد. بطور مثال اگر کاربر عبارت "مکمل بدنسازی" را جستجو می‌کند، هم عنوان تبلیغات و هم محتوای آن صفحه در مورد مکمل بدنسازی باشد.

البته برای بازدهی با کیفیت‌تر تبلیغات، ابزارهای دیگری در اختیار کاربران قرار گرفته است. پنل کاربری یکی از این ابزارها می‌باشد که دارای ویژگی‌های متعددی می‌باشد. در ادامه پنل کاربری را بررسی می‌کنیم.

IMG 20210714 WA0000

تبلیغات هدفمند

امکان فوق العاده این روش هدف قرار دادن مخاطبان بر اساس ویژگی‌های خاص می‌باشد. به عبارتی دیگر بر اساس علایق و نیاز مصرف کننده، آنها را مورد هدف قرار می‌دهد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. برای درک بهتر مطلب یک مثال بزنیم:

فرض کنید یک محصولی (مکمل بدنسازی) را بصورت تراکت چاپی منتشر می‌کنیم. بازار هدف این تبلیغ عمدتا ورزشکاران حرفه‌ای جوان می‌باشند. بنابراین حالت ایده‌آل رسیدن این تراکت به دست بدنسازان جوان می‌باشد. اما از کجا معلوم که تمامی این تراکت‌ها (نوعی بازاریابی سنتی) ورزشکاران حرفه‌ای را شامل شود.

شاید افراد دیگر که حتی تمایلی به ورزش ندارند، مانند افراد مسن، کودکان آن را مشاهده کنند. در این حالت بخشی از تبلیغات را کاربر هدف (در این مثال: بدنساز) مشاهده نکرده است، در عین حال که هزینه (چاپ تراکت) بابت آن پرداخت شده است. اما در گوگل ادورز هر آنچه که کاربر علاقه دارد و به دنبالش می‌گردد را به درستی پیدا می‌کند. در همین مثال اگر یک وب‌سایت روی لغت "مکمل ورزشی" تبلیغات در گوگل خود را فعال کند، فقط افرادی که این واژه را جستجو کردند، وب‌سایت را مشاهده می‌کنند.

نمایش بر اساس کلید واژه

هر مقدار کلمه کلیدی مرتبط مد نظر دارید می‌توانید آنها را انتخاب و دیده شوید. البته این نکته توجه داشته باشید که برای نمایش در تمامی کلمات کلیدی بودجه بیشتری باید داشته باشید.

تعیین بودجه

برای شروع تبلیغات هر مقدار بودجه‌ای را می‌توان اختصاص داد. البته گوگل حداقل مبلغی را تعیین کرده است. بنابراین نیاز به سرمایه زیادی در آغاز فعالیت ندارید. همچنین یکی دیگر از امکانات قدرتمند مربوط به "تعیین بودجه" سقف روزانه (هزینه مصرفی در طول روز) می‌باشد. به عبارت دیگر مشخص می‌کنید که هر روز بیشتر از مقدار تعیین شده توسط خودتان، هزینه مصرف نشود.

مثلا بودجه کل برای یک تبلیغ ۵۰ دلار می‌باشد. اگر غیر این بود تمام این بودجه در یک روز مصرف می‌شد و شما باید هر روز ۵۰ دلار شارژ می‌کردید. اما سقف روزانه تعیین می‌کند که از این ۵۰ دلار کل، روزانه مثلا ۵ دلار مصرف شود. بنابراین در روزهای آینده تبلیغ شما ادامه پیدا می‌کند. اینکه چقدر هزینه برای هر کلمه باید پرداخت کنید تحلیل‌هایی دارد که در مقاله‌ای دیگر بررسی خواهیم کرد.

پنل کاربری

در آیتم "دیده شدن در صفحه اول" پنل کاربری به عنوان یکی از ابزارهای بهینه‌سازی تبلیغ اشاره شد. این برنامه به افراد اجازه تغییر و تنظیم عنوان، کلمات کلیدی، فعال و غیر فعال کردن در زمان‌های دلخواه، گزارش عملکرد، باقی مانده بودجه، منفی کردن لغات غیر مرتبط، تنظیم دستگاه نمایشگر (مثلا نمایش تبلیغات فقط از موبایل) و ویژگی‌های دیگر را می‌دهد.

ساده و سریع‌تر از سئو

سئو به تخصص‌های مختلفی وابسته است. با رعایت تمامی اصول آن، همچنان زمان نقش اساسی در شکوفایی سئو بازی می‌کند. در نقطه مقابل گوگل ادز ظرف چند ساعت فعال می‌شود و بخشی از تخصص‌های مورد نیاز بر عهده شرکت ارائه دهنده آن می باشد.

در سئو تخصص‌های فراوانی باید پیاده‌سازی گردد مانند تولید محتوا منحصر به فرد، لینک‌سازی داخلی، سرعت لود سایت و غیره در حالی که تبلیغات در گوگل در زمان کوتاهی سایت‌ها را در صفحه اول نمایش می‌دهد. همچنین جدا از الگوریتم‌های گوگل برای سئو عمل می‌کند. هر ساله گوگل الگوریتم‌های سئو خود را بروزرسانی و مسئولیت سئوکاران را به چالش می‌کشد. اما تبلیغات ادز شامل این تغییرات نمی‌شود.

انعطاف‌پذیری

در مقاله تبلیغات در گوگل چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟ از تنظیماتی که گوگل در اختیار کاربران از طریق پنل کاربری قرار داده، جهت شخصی‌سازی و بهینه‌سازی تبلیغ صحبت کردیم. این موارد دست کاربران را برای متناسب با نیاز کاری آنها باز گذاشته است:

دسته‌بندی: کابران خود را بر اساس دستگاه نمایش، زمان، ساعت و موقعیت جغرافیایی تقسیم‌بندی کنید (بازدیدکنندگان تبلیغ شما از طریق موبایل تبلیغ را ببینند؟ در چه ساعت‌هایی از روز ببینند؟ از کشورهایی ببینند؟). کنترل این موارد در اختیار دارید.

کلید واژه: فرض کنید بطور مثال کلمه "طراحی سایت" را برای تبلیغ انتخاب کرده‌اید. حالا در تمامی عنوان‌هایی که طراحی سایت را شامل می‌شود نمایش خواهید داشت. مثلا در عنوان‌های "طراحی سایت شرکتی" "طراحی سایت در تهران" "طراحی وب‌سایت" و غیره. حتی می‌توانید تنظیمات را به گونه‌ای انجام دهید که ترکیبات مختلفی از کلمه "طراحی سایت" ایجاد شود.

نمایش تبلیغ در زمان مناسب: یکی از مزایای تبلیغات در گوگل این است که وقتی تبلیغات را شروع می‌کنید بعد از یک مدت زمان مشخصی (مثلا ۴ ماه) شما از تحلیل نتایج متوجه می‌شوید که در چه ساعت‌ها و چه روزهایی تبلیغ شما نمایش و کلیک بیشتری دارد. بنابراین برنامه‌ریزی برای فعال کردن تبلیغ خود را با توجه به زمانی که سودآور است، تنظیم می‌کنید و با تست کردن زمان نمایش را بهبود می‌دهید.

نمایش تبلیغ بر اساس اطلاعات جمعیت (دموگرافی): یکی از امکانات خوبی که گوگل در این زمینه ایجاد کرده، شناخت کاربران بر اساس جنسیت، سن، مکان جغرافیایی، وضعیت تأهل و موارد دیگر می‌باشد. فرض کنید تبلیغات خود را در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی بانوان آغاز کرده‌اید ولی بازدهی زیادی ندارید. با بررسی اطلاعات دموگرافی متوجه می‌شوید که بازار هدف شما بانوان (جنسیت) عمدتا ۲۰ تا ۴۵ سال (سن) می‌باشد. بنابراین می‌توانید کمتر و بیشتر از این سن و یا آقایان را از تبلیغات خود حذف کنید و تمرکز خود را روی این جمعیت خاص قرار دهید.

رقابت با وب‌سایت‌ها

وقتی عنوان یا کلمه‌ای را جستجو می‌کنید، گوگل وب‌سایت‌های مختلفی را نمایش می‌دهد. بعضی از این وب‌سایت‌ها در زمینه کاری خود برند هستند. با کمک گوگل ادز یک سایت تازه تأسیس هم می‌تواند در کنار آنها نمایش داشته باشد و از این طریق رقابت خود را آغاز کند. موضوع بسیار مهم درباره رقابت بحث سئو و تولید محتوا است.

مسلما اگر وب‌سایت تازه تأسیس محتوا، محصول، خدماتی برای ارائه نداشته باشد و در عین حال که با استفاده از ادز در کنار رقبا است، جلوه منفی در ذهن بازدیدکنندگان بر جای می‌گذارد. وقتی کاربران سرچ می کنند از خودشان می‌پرسند چرا دوباره این سایت بی‌محتوا بالا آمد. بنابراین فورا از سایت خارج می‌شوند!

تحلیل نتایج: از دیگر مزیت‌ها دریافت نتایج از بازدیدکنندگان جهت میزان بازدهی تبلیغ می‌باشد. آمار کلمات کلیدی نمایش داده شده، دستگاه نمایش، میزان بودجه مصرفی و نتایج دیگر قابل اندازه‌گیری می‌باشد.

گوگل ادز روشی برای بازاریابی مجدد

زمانی که یک کاربر وارد سایت شما می‌شود، همیشه نباید انتظار خرید کردن از او را داشته باشید. هر کاربر با توجه به هدفی که دارد وارد سایت می‌شود و ممکن است بدون خرید، استفاده از سرویس‌ها و یا هیچ اقدامی سایت را ترک کند. بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ روشی است که ارتباط دوباره شما را با کاربرانی که سایت را ترک کرده‌اند برقرار می‌کند.

در این روش با استفاده از ابزارهای آنالیز می‌توانید بررسی کنید که کاربران چه رفتاری در صفحات مختلف سایت دارند. مسیر حرکت و اقدامات آنها را رصد کرده و متناسب با این رفتار، آنها را مجددا مورد هدف قرار دهید. با توجه به این موضوع، گوگل ادز به عنوان راه حل کارآمد پیشنهاد می‌شود. چون افرادی که در گذشته از سایت بازدید داشته‌اند را هدف‌گذاری و در یک زمان مناسب تبلیغات را برای آنها نمایش می‌دهد. حتی اگر کاربران خریدی نداشته باشند، نام برند شما در ذهن آنها باقی خواند ماند. مورد بعدی مزیت آگاهی از برند را بیان می‌کند.

آگاهی از افزایش برند

شما می‌توانید یک شرکت، تجارت، استارت‌آپ، وب‌سایت، دامنه و … را ثبت کنید و فعالیت خود را آغاز کنید. اما آیا امکان تحول در کسب و کارتان وجود دارد؟ بله، زمانی که به برند تبدیل شوید! چون در این حالت شما شناخته می‌شوید، مشتریان دنبال محصولات و سرویس‌های شما می‌گردند. با کمک گوگل ادز می‌توانید برندتان را در مقابل افراد مناسب قرار دهید، تا آن ها از کسب و کار شما و در نتیجه برند شما آگاهی کسب کنند. در تصویر زیر انواع روش‌های تبلیغات در گوگل را مشاهده کنید:

IMG 20210714 WA0001

واژه‌نامه این مقاله

پرداخت به ازای کلیک (PPC): این واژه مخفف Pay Per Click به معنای پرداخت به ازای کلیک می‌باشد. در بازار تبلیغات به روشی که فقط به ازای کلیک کاربر بر روی آن هزینه کسر می‌گردد گفته می‌شود. مثل همین گوگل ادز زمانی که کاربران بر روی تبلیغات شما کلیک کنند، از بودجه شما هزینه کسر می‌شود.

صفحه نتایج موتور جستجو (SERP): این واژه مخفف Search Engine Results Page به معنای صفحه نتایج موتور جستجو می‌باشد. وقتی عنوان یا کلمه‌ای در موتور جستجو سرچ می شود هر آنچه که نمایش داده می‌شود بخشی از SERP می‌باشد.

پنل کاربری: پنل مدیریت و دسترسی به تنظیمات و ابزارهای تبلیغات در گوگل. در رایان هاست بعد از سفارش تبلیغ، اطلاعات ورود به کنترل پنل برای کاربران ارسال می‌شود.

امتیاز کیفیت (QS): Quality Score این شاخص عددی از ۱ تا ۱۰ است که کیفیت تبلیغ را مشخص می‌کند. هر مقدار بیشتر باشد یعنی گوگل تبلیغ شما را با هزینه کمتر، بیشتر نمایش می‌دهد.

تجربیات کاربری (UX): User Experience این اصطلاح بارها در فضای اینترنت و فضای سنتی مطرح می‌شود و به این معنا که کاربران چه رفتار و احساساتی در موقع استفاده از یک سایت، نرم افزار، بازی، اپلیکیشن و … دارند. به زبان ساده‌تر وقتی مردم خدمات و محصولات یک وب‌سایت را می بینند آیا از راحتی، زیبایی، سرعت، دسترسی، خسته نشدن چشم، اعتماد، پشتیبانی و موارد دیگر رضایت دارند؟ بطور مثال تجربه کاربران نشان می‌دهد که سادگی و زیبایی ظاهری وب‌سایت رضایت بیشتری را فراهم می‌کند.

دموگرافی (Demography): از نظر لغوی جمعیت‌شناسی می‌باشد و به شناخت کاربران از نظر اطلاعات دسته‌بندی مثل سن، جنسیت، درآمد، مکان جغرافیایی و … می باشد.

نرخ کلیک (CTR): Click Through Rate نسبت تعداد کلیک‌ها به نمایش در یک جستجو می‌باشد. به عبارت دیگر زمانی که سایت شما نمایش داده شد، چه تعداد افراد بر روی سایت کلیک کرده‌اند. هر مقدار بیشتر باشد یعنی کاربران تمایل بیشتری دارند روی سایت شما کلیک کنند.

بازاریابی مجدد (Remarketing): به تبلیغاتی که موجب می‌شود افرادی که قبلا در سایت شما وارد شده‌اند و بنا به هر دلیلی بدون خرید سایت را ترک کرده‌اند، مجددا از سایت بازدید کرده و به خرید ترغیب شوند.

گوگل آنالتیکس (Google Analytics): ابزار رایگان گوگل برای آنالیز و اندازه‌گیری وب‌سایت که اطلاعات مفیدی از رفتار کاربران، ماندگاری در سایت، دستگاه وارد شده، نوع ورودی به سایت، بازدیدکنندگان زنده (همین لحظه در سایت) و غیره در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

هاتجر (Hotjar): مشابه گوگل آنالتیکس، یک سرویس آنلاین که رفتار کاربران سایت را از طریق نقشه حرارتی و فیلم ضبط شده از حرکت موس (موشواره) تا زمان خروج (مشاهده کنید کاربران چیکار می‌کنند و به کجا می‌روند) از سایت تهیه می‌کند.

برند (brand): نام، لوگو و یا نشانه‌هایی منحصر به فردی است که مشتریان، شما را با آن می‌شناسند و عواطف و احساساتشان را درگیر می‌کنند تا خرید محصولات شما را در الویت قرار دهند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله ۱۰ مزیت مهم گوگل ادز را بررسی کردیم. این سرویس دارای مزیت‌های بیشماری می‌باشد و در عین مفید بودن یک سری شرایطی دارد که باید لحاظ گردد. مورد اول این است که گوگل ادز را برای تمامی صنف‌ها نمی‌توان پیاده کرد. البته از نظر فنی مشکلی ندارد. اما از نظر بازدهی برای کاربران شاید تأثیرگذار نباشد. برای بعضی از صنف‌ها به دلیل رقابت بسیار بالا در تبلیغات در گوگل، پیشنهاد می‌شود که از روش‌های دیگر بازاریابی یا توأم با ادز استفاده کنند.

مورد دیگر که در تمامی زمینه‌های کاری پیشنهاد می‌کنیم تولید محتوا در کنار تبلیغات می‌باشد. یک وب‌سایت بی‌محتوا حرفی برای گفتن ندارد. هر چقدر هم از گوگل ادز استفاده کند کاربران وارد سایت خواهند شد، ولی بلافاصله سایت را ترک می‌کنند، چون محتوایی ندارد که بتواند راه حل و نیاز کاربر را برطرف سازد. بنابراین با یک رویکرد نوین با تبلیغات مواجه هستیم. ساختار و روش کار آن باید بخوبی شناخته شود تا بتوان بیشترین بازدهی را بدست آوریم.

این نکته هم در نظر داشته باشید "بطور کلی اگر نیاز دارید یک محصول یا خدماتی را در مدت زمان کوتاهی بفروش برسانید، ادز گزینه اول خواهد بود."

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.