کد مطلب: ۱۴۸۵۱۱

نگرانی‌های امنیتی تلگرام

این روزها خبرهای ضدونقیضی از وضعیت سرورهای تلگرام در داخل کشورمان به گوش می‌رسد. از یک‌سو، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه افتتاح پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در کرج، از انتقال سرورها و شبکه توزیع محتوای (CDN) این شبکه اجتماعی پرمخاطب، به داخل کشورمان سخن می‌گوید و از طرف دیگر، پاول دوروف مدیر تلگرام، در حساب کاربری خود در توییتر می‌گوید که این اطلاعات نادرست است.

وی ترجیح می‌دهد که تلگرام در ایران فلیتر شود به‌جای اینکه سرورهایش را به این کشور منتقل کرده یا داده‌های کاربران ایرانی را در اختیار دولت آن قرار دهد.

همچنین دوروف از بی‌نتیجه بودن پاک‌سازی محتوای سرورهای CDN توسط دولت ایران به علت بارگذاری دوباره آن‌ها از سرورهای اروپایی این پیام‌رسان سخن به میان آورده است.

باوجود تمامی این کشمکش‌ها، بحث حریم خصوصی و محافظت از داده‌های کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، به خصوص تلگرام به بحث این روزها در فضای مجازی تبدیل شده است. پاول دوروف به شدت بر این نکته پافشاری می‌کند که تاکنون حتی یک بیت از اطلاعات کاربران ایرانی را به دولت این کشور نداده است.

در حالی که مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین پلیس فتا، از همکاری خوب این شبکه اجتماعی در دستگیری هکرها (مثلا هکری که رباتی برای شماره‌های ایرانسل ساخته بود و در سال گذشته دستگیر شد) یا بستن کانال‌های غیرمجاز و ضد دینی خبر می‌دهند.

این دوگانگی در صحبت‌های مسئولین داخلی و مدیر تلگرام که سایه سنگینی بر وضعیت حریم خصوصی کاربران کشورمان انداخته است و جای تامل بسیاری دارد، می‌تواند پیامدهای نگران‌کننده‌ای را در فضای مجازی برای مردم کشورمان در برداشته باشد.

به هر حال، باید دید حفظ حریم خصوصی کاربران و حراست از اطلاعات شخصی کاربران در فضای مجازی که مطابق با بند «ف» ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از وظایف اصلی این وزارتخانه به شمار می‌رود آیا با اصرار به انتقال سرورهای این شبکه اجتماعی به کشورمان و تلاش برای فیلتر کردن برخی از مطالب آن، در حالی که کاربران ایرانی حتی به شبکه های اجتماعی پیام‌رسان داخلی و بومی نیز بی‌اعتمادند، بهبود می‌یابد؟ این سؤال، چالش جدیدی است که آینده، پاسخ مناسبی را به آن خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.