خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۴۷۰۸

در آستانه رویارویی روحانی و ترامپ

حاشیه‌های سفر روحانی به نیویورک به روایت یک رسانه فرانسوی

حاشیه‌های سفر روحانی به نیویورک به روایت یک رسانه فرانسوی

در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا گفته آماده دیدار با حسن روحانی است، رئیس‌جمهور ایران شب گذشته در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده برنامه‌ای برای دیدار با همتای‌ آمریکایی‌اش ندارد. اما حضور حسن روحانی در نشست روز چهارشنبه که با ریاست دونالد ترامپ برگزار می‌شود، به رویارویی رهبران دو کشور می‌انجامد.

برای اولین بار پس از خروج ترامپ از برجام، حسن روحانی برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم آمریکا شده است. او روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تنها راه مذاکره با واشینگتن این است که رئیس‌جمهور آمریکا رفتارش را تغییر بدهد و به توافق هسته‌ای احترام بگذارد. او بدون هیچ دلیلی از یک توافق بسیار مهم خارج شده و مردم ایران را تهدید و تحریم کرده و این اقدامات به سادگی قابل چشم‌پوشی نیست. پیش از هر بحثی این اقدامات نادرست باید جبران شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ای‌اف‌پی، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در حالی صورت گرفته که سایر امضاکنندگان این توافقنامه -انگیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه- روز دوشنبه اعلام کردند که قصد دارند روابط تجاری خود را با ایران حفظ کنند و با اقدام واشینگتن برای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه این کشور مقابله کنند.

این اقدام ترامپ نگرانی اروپا، چین و روسیه را به دنبال داشته که سال‌ها برای دستیابی به یک توافق نهایی با هدف کنترل برنامه هسته‌ای ایران تلاش کرده بودند.

روحانی همچنین در سخنان خود در جمع خبرنگاران تاکید کرد که ایران همچنان در این توافق باقی خواهد ماند تا چهره منفور ایالات متحده به عنوان کشوری که تعهدات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، برای جهان آشکار شود.

یک سال پیش، ترامپ در سازمان ملل متحد توافق هسته‌ای را شرم‌‌آور خوانده و اعلام کرده بود که به زودی از برجام خارج می‌شود. مقامات کاخ سفید ایران را متهم به ایجاد هرج و مرج در عراق، سوریه، یمن و لبنان کرده‌اند و گفته‌اند که با این اقدام قصد دارند این کشور را تحت فشار قرار دهند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ هم به خبرنگاران گفته است: با وضع تحریم‌های جدید انتظار ما این است که ایران رفتار خود را در منطقه تغییر دهد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه پس از برگزاری یک جلسه طولانی اعلام کرد که قرار است یک نهاد قانونی برای ادامه فروش نفت ایران و دیگر ارتباطات تجاری با این کشور ایجاد شود. این بدان معناست که کشورهای عضو اتحادیه اروپا این نهاد را برای تسهیل معاملات مالی با ایران تاسیس خواهند کرد و این روند به شرکت‌های اروپایی امکان ادامه تجارت با ایران را می‌دهد.

از سوی دیگر، در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا گفته آماده دیدار با حسن روحانی است، رئیس‌جمهور ایران شب گذشته در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی گفته برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش ندارد.

حسن روحانی معتقد است آمریکا پیش از هر گونه گفتگو با ایران باید آسیب‌های ناشی از خروج از معامله‌ هسته‌ای را جبران کند.

روز چهارشنبه ریاست نشستی که در شورای امنیت سازمان ملل برگزار می‌شود، بر عهده دونالد ترامپ است و مباحث مربوط به ایران و عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در این جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس قوانین سازمان ملل متحد، در صورتی که یک کشور موضوع بحث شورای امنیت سازمان ملل باشد، نماینده‌ای از این کشور حق دارد که مواضع رسمی جمهوری اسلامی را در آن جلسه مطرح کند. هنوز مشخص نشده که نماینده‌ای از ایران در جلسه چهارشنبه شرکت می‌کند. در صورتی که حسن روحانی در جلسه حاضر شود، این نشست به رویارویی روسای‌جمهور دو کشور خواهد انجامید.

پیش‌تر بلومبرگ در گزارشی نوشته بود که برخی تندرویان در ایران گفته‌اند، روحانی باید در واکنش به بی‌احترامی‌های ترامپ حضور در این جلسه را تحریم کند.

این در حالی است که تحلیل‌گران معتقدند، افزایش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده آمریکا آن هم در غیاب روابط دیپلماتیک، پیامدهای خوبی نخواهد داشت.

حسن روحانی همچنین قرار است امشب در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.