خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۶۳۷۷

عراق بدهی خود را پرداخت می‌کند/ میزان بدهی خارجی ایران چقدر است؟

عراق بدهی خود را پرداخت می‌کند/ میزان بدهی خارجی ایران چقدر است؟

بدهی خارجی ایران در پایان بهمن ماه سال گذشته، ‌به رقم ۸ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار رسیده است. همچنین قرار است تیمی از سوی دولت عراق به ایران ارسال شود تا مقدمات پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق انجام شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بدهی خارجی ایران در بهمن ماه امسال نسبت به یک سال قبل ۱٫۴ درصد کم شده است.

براساس گزارش ایسنا ، بدهی خارجی ایران در پایان بهمن ماه سال گذشته، ‌به رقم ۸ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ معادل ۱.۴ درصد کم شده است.

طبق داده‌های بانک مرکزی، میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور دو میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار و بدهی‌های بلند مدت ایران نیز شش میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار اعلام شده است.

از سوی دیگر، معادل یورویی بدهی خارجی ایران معادل هفت میلیارد و ۸۳۱ میلیون یورو است که پنج میلیارد و ۵۴۳ میلیون یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان مدت و بلندمدت بوده و دو میلیارد و ۲۸۸ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه مدت است.

این در حالی است که میزان بدهی خارجی کشور در پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۹ میلیارد و ۱۸ میلیون دلار بوده و میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور یک میلیارد و ۹۳۸ میلیون دلار و بدهی‌های بلند مدت ایران نیز هفت میلیارد و ۸۰ میلیون دلار اعلام شده است.

البته این شاخص در پایان سال ۱۳۹۹ نیز معادل ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار بوده و میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون دلار و بدهی‌های بلند مدت ایران نیز هفت میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار بوده است.

بنابراین، میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان بهمن ماه سال‌ گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ و پایان سال ۱۳۹۹ به ترتیب با ۱.۴ و ۲.۸ درصد کاهش مواجه شده است.

عراق بدهی‌های خود را پرداخت می‌کند

در طرف مقابل، در روزهای اخیر موضوع بدهی‌های بلوکه شده ایران دوباره خبر ساز شده است. حدود ۳۹۰ میلیون پوند از منابع بلوکه شده ایران آزاد شده است. براساس اظهارات مدیر امور بین‌الملل بانک مرکزی مذاکرات برای آزادسازی مابقی پول‌های بلوکه شده ادامه دارد و مبلغ آن چندین برابر مبلغ آزاد شده است.

همچنین براساس گزارش تابناک به نقل از خبرنگار العربیه، بخشی از دارایی‌های بلوک شده ایران در خارج از کشور را عراق باید پرداخت کنند. وزیر عراق به وزیر نیرو این کشور دستور داد تا تیمی را به ایران ارسال کند تا مقدمات پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق انجام شود.

سخنگوی وزارت برق عراق نیز می‌گوید مذاکرات و نشست‌هایی با طرف ایرانی درباره بازگرداندن میزان صادرات گاز ایران به عراق به قبل با حمایت دولت، انجام شده است از جمله اینکه «دستوری از سوی نخست وزیر عراق درباره بازپرداخت بدهی به ایران در طول سه سال، صادر شود».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.