خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۳۴۶۶

جزئیات جدید از تنش میان ارمنستان و آذربایجان/ ایران به بحران قفقار ورود می‌کند؟

جزئیات جدید از تنش میان ارمنستان و آذربایجان/ ایران به بحران قفقار ورود می‌کند؟

تنش میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان شدت گرفته است. در همین حال برخی منابع خبری از ارسال پیام جدی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان نوشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنش میان ارمنستان و آذربایجان افزایش یافت. این اولین باری نیست که میان این دو کشور شاهد تنش هستیم، اما این بار برخی از منابع خبری مدعی شدند که ایران به آذربایجان در این مورد هشدار داده است.

البته همزمان با بالا گرفتن تنش میان ارمنستان و آذربایجان، امروز هیات بلندپایه‌ نظامی ایران با مقامات باکو دیدار کردند. اما در این دیدار چه گذشت و چه افرادی در این نشست حضور داشتند؟

هر چند وقت یکبار تنش میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان خبرساز می‌شود. در روزهای اخیر هم نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، دولت علی اف را متهم به اشغال اراضی ارمنستان کرد.

پاشینیان با هشدار به دولت آذربایجان گفت که آذربایجان به دنبال تنش نظامی جدید در مناطق مرزی مشترک است. او همچنین اعلام کرد که آذربایجان طی روزهای اخیر، نظامیان خود را در طول خط تماس مستقر کرده و از احتمال حمله نظامی این کشور به خاک ارمنستان گفت.

حالا همزمان با افزایش تنش در منطقه قفقاز و قره‌باغ، برخی از منابع خبری در شبکه‌های اجتماعی از ارسال پیام جدی ایران به آذربایجان نوشته‌اند.

خبرگزاری مهر به نقل از یک اکانت خبری با عنوان «گزارش جنگ قفقاز» نوشت که این اکانت مدعی شده ایران از طریق تماس‌های دیپلماتیک به آذربایجان برای حمله به منطقه سیونیک ارمنستان هشدار داد.

در ادامه این گزارش آمده: «آذربایجان با ترکیه و اسرائیل اقداماتی را برای ایجاد طرح ب در صورت مداخله نظامی تهران علیه باکو انجام داده است.»

بنا بر این گزارش، پیش از این، ایران نسبت به هرگونه تغییرات در جغرافیای سیاسی در منطقه هشدار داده و اعلام کرد در صورتی که هر کدام از طرفین تنش در قره‌باغ قصد تغییر ژئوپلتیک منطقه قفقاز و تغییر مرزهای بین‌المللی را داشته باشند، جمهوری اسلامی ایران سیاست بی‌طرفانه خود را کنار گذاشته و مستقیمان اقدام متقابل خواهد کرد.

برگزاری کمیسیون مشترک نظامی ایران و آذربایجان در باکو

امروز شنبه ۱۸ شهریور ماه هیات بلندپایه نظامی ایران به باکو رفت تا با مقامات آذربایجانی گفتگو کند. دیداری که بسیاری از رسانه‌ها در آستانه درگیری ارمنستان و آذربایجان آن را مهم و حیاتی عنوان کردند.

در این دیدار،‌ هیأتی از نیروهای مسلح ایران به ریاست امیر سرتیپ «محمد احدی» با «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در مقر این وزارتخانه دیدار و دو طرف درباره چشم‌انداز توسعه همکار‌ی‌ها در حوزه نظامی و مسائل امنیتی منطقه تبادل‌نظر کردند.

حسن‌اف، وزیر دفاع آذربایجان در این دیدار گفت «اخیراً تعداد اقدامات تحریک‌آمیز یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان و گروه‌های مسلح غیرقانونی این کشور در خاک جمهوری آذربایجان، افزایش یافته و این تحرکات فوراً و قاطعانه توسط یگان‌های ارتش آذربایجان سرکوب شده است».

رئیس هیأت نظامی ایران هم در این دیدار اعلام کرد: روابط دو کشور برگرفته از ریشه‌های تاریخی کهن است و بر اهمیت دیدارهای متقابل در جهت گسترش روابط دوستانه و همسایگی تاکید کرد.

گفت‌وگوی رئیسی با نخست وزیر ارمنستان

امروز ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم تلفنی با نیکول پاشینیان درباره تنش میان ارمنستان و آذربایجان گفت‌وگو کرد.

او ضمن اعلام مجدد مخالفت جدی جمهوری اسلامی ایران با هر گونه تنش و تغییر در مرزهای تاریخی منطقه بر آمادگی ایران به عنوان همسایه‌ای قدرتمند برای ایفای نقش موثر در جلوگیری از درگیری و تغییر ژئولتیک منطقه تاکید کرده است.

باکو ادعای ارمنستان را رد کرد

یورونیوز در گزارشی به تنش میان ارمنستان و آذربایجان پرداخت. بنا بر این گزارش، باکو ادعای ارمنستان را رد کرد و آن را دروغ خواند. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارمنستان باید ادعای ارضی خود بر جمهوری آذربایجان را کنار بگذارد، به تحرکات نظامی-سیاسی خود پایان دهد و مانع روند صلح نشود.

در ادامه این گزارش آمده که هیأت نظارتی اتحادیه اروپا مستقر در سمت مرز ارمنستان اعلام کرد که فعالیت گشت‌زنی خود را برای مشاهده هر گونه تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان افزایش داده است.

در ساعات اخیر دفتر نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که نیکول پاشینیان در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه آمادگی خود برای برگزاری گفت‌وگوی اضطراری با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان را اعلام کرد. (فارس)

عملیات نظامی در مرز ایران و ارمنستان؟

دنیای اقتصاد در گزارشی به افزایش تنش میان ارمنستان و آذربایجان پرداخت و به نقل از صابرین‌نیوز نوشت که پایش مرزهای این دو کشور پنجشنبه شب توسط پهبادهای ایران آغاز شد.

سالار سیف‌الدینی، پژوهشگر مسائل منطقه قفقاز درباره تنش میان این دو کشور به دنیای اقتصاد گفت که اتفاقات پیش‌آمده، جدید نیست و از زمان جنگ قره‌باغ 2020، آذربایجان به دنبال آن بود که جنوب ارمنستان را ضمیمه خاک خود کند. البته موفق نشد.

او در ادامه گفت که بار دیگر شهریورماه سال 1400 نیز یک تنش مرزی میان این دو کشور اتفاق افتاد و در سال 1401 هم تلاش‌هایی برای حمله نظامی به مرزها صورت گرفت. باز هم این به جنگ جدی منجر نشد.

این پژوهشگر مسائل منطقه قفقار گت: «امریکا می‌خواهد در روزهای آینده با ارمنستان مانور مشترک نظامی برگزار کند. احتمالا معادله جدیدی در منطقه شکل خواهد گرفت.»

سیف‌الدینی با تاکید بر احتمال وقوع عملیات نظامی از سوی باکو در مرزهای ایران و ارمنستان، گفت: «این مساله برای ایران قابل پیش‌بینی بود. حتی جمهوری اسلامی هم اقدامات را در دستور کار قرار داده بود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.