خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۷۶۰۲

عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ آغاز شد

عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ آغاز شد

رسانه‌های ارمنستان اعلام کردند که نیروهای جمهوری آذربایجان شهر خان‌کندی، مرکز منطقه قره باغ را گلوله‌باران کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رسانه‌های ارمنستان با انتشار تصاویری اعلام کردند که نیروهای جمهوری آذربایجان شهر خان‌کندی، مرکز منطقه قره باغ را گلوله‌باران کردند. وزارت دفاع ارمنستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان با سلاح‌های دقیق مواضع نظامی ما را بمباران کردند.

رسانه‌های محلی اعلام کردند باکو در پی آغاز این عملیات حریم هوایی خود را به روی ارمنستان بسته است.

خبرگزاری فرانسه نیز از شنیده‌شدن صداهای انفجار در مرکز قره‌باغ خبر داد.

هم‌زمان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که «عملیات ضدتروریستی نیروهای ما» در منطقه قره‌باغ آغاز شد. در این بیانیه ادعا شده که «فرماندهی نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه و رهبری مرکز مشترک نظارت ترکیه و روسیه در جریان فعالیت‌های جاری قرار گرفته‌اند».

استقرار نیروهای ارمنستان در خاک جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان همچنین مدعی شد که هدف از این عملیات نظامی اخراج گروه‌های مسلح ارمنستان از اراضی جمهوری آذربایجان است.

عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در حالی انجام گرفته است که روز گذشته (دوشنبه)، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای مسلح ارمنستان با بیش از ۱۰ هزار نفر در خاک جمهوری آذربایجان مستقر هستند.

بیانیه وزارت دفاع ارمنستان

وزارت دفاع ارمنستان در واکنش به اتهامات جمهوری آذربایجان مبنی بر تحرکات ایروان در قلمرو جمهوری آذربایجان گفت که ایروان هیچ یگان نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی ندارد و اظهارات مقام‌های جمهوری آذربایجان در این خصوص گمراه کننده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، وزارت دفاع ارمنستان با تأکید بر این‌که ایروان هیچ نیرو و تجهیزات نظامی د قره باغ ندارد، گفت: «مثل گذشته و در حال حاضر، گزارش‌های رسمی و رسانه‌های جمهوری آذربایجان همچنان به انتشار بیانیه های دروغین درباره حضور یگان‌ها و تجهیزات نظامی و پرسنل نیروهای مسلح ارمنستان در قره باغ کوهستانی ادامه می‌دهند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «وزارت دفاع ارمنستان به طور مکرر تأکید کرده است و درحال حاضر نیز اعلام می‌کند که جمهوری ارمنستان هیچ ارتشی در قره باغ کوهستانی ندارد».

ساعاتی پیش، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش کرد که باکو، «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» در قره‌باغ آغاز کرده استتا نظم قانون اساسی را احیا کند.

جمهوری آذربایجان دلیل این اقدام نظامی خود را تحرکات طرف ارمنستانی از جمله اقدامی خواند که به مرگ افسران پلیس درنتیجه انفجار خودرو در بزرگراه احمدبیلی- فضولی- شوش منجر شد.

باکو می‌گوید که حافظان صلح روسیه و رهبری مرکز مشترک نظارتروسیه و ترکیه را در جریان عملیاتنظامیخودقرار داده است و و وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز خواهان عقب‌نشینی کامل ارتش ارمنستان از قره‌باغ و انحلال قدرت‌های غیرقانونی در استپاناکرت را بعنوان شرط صلح در منطقه خوانده است.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز در واکنش به اقدامات جمهوری آذربایجان گفته است که این اقدامات که به بهانه برقراری نظم قانون اساسی در قره باغ انجام می شود، در واقع «تهاجم علیه مردم قره باغ است».

وزارت خارجه ارمنستان همچنین از شورای امنیت سازمان ملل و نیروهای حافظ صلح روسیه درخواست کرد که برای توقف حملات جمهوری آذربایجان به قره باغ کوهستانی وارد عمل شوند.

از طرف دیگر، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در پی جدیدترین تحولات در قره باغ، جلسه شورای امنیت ملی تشکیل داد.

در بیانیه وب‌سایت شورای امنیت ملی ارمنستان در این خصوص آمده است: «نشست شورای امنیت ارمنستان تحت رهبری نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، در حال برگزاری است. دستور کار این نشست، شامل اقدامات گسترده نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی می‌شود».

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.