کد مطلب: ۱۴۲۷۰۴

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد

کمبود ۲۱ مترمکعبی تولید آب در پیک ۹۶

کمبود ۲۱ مترمکعبی تولید آب در پیک ۹۶

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب با بیان اینکه چالش آتی ایران تامین آب شرب به صورت پایدار برای مردم است، گفت: پیش‌بینی شده برای پیک مصرف سال ۹۶ حدود ۸.۸ درصد کمبود تولید نسبت به مصرف آب شرب داشته باشیم که این میزان برابر با ۲۱ متر مکعب بر ثانیه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشستی خبری اظهار داشت: میزان کل بارش‌های ایران از ابتدای سال آبی جاری تا پایان روز نهم تیرماه برابر با 223 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته کاهشی 3 درصدی داشته است.

وی افزود: حجم زیادی از بارش‌های امسال در تعداد زیادی از استان‌های جنوبی کشور بوده که اگر این رقم را از بقیه بارش‌های دیگر نقاط کسر کنیم بسیاری از استان‌ها سهم کمتری از بارش‌ها را از آن خود کردند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: برخی سدهای تامین آب شرب شهرها و روستاهای کشور مثل سد میناب در استان هرمزگان و سدهای استان تهران وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارند اما برخی سدهای تامین آب شرب مثل سدهای درودزن و ملاصدرا در شمال استان فارس وضعیت مطلوبی ندارد.

جانباز با بیان اینکه بیش از 9 هزار حلقه چاه کار تامین آب شرب شهرها و حود 12 هزار حلقه چاه کار تامین آب شرب روستایی را انجام می‌دهند، گفت: در سال 94 تعداد 547 شهر در معرض تنش آبی بودند که این رقم با تمهیداتی که اندیشیده شد در سال گذشته به 301 شهر رسید و پیش‌بینی می‌شود در پیک مصرف آب امسال در تابستان تعداد 289 شهر دچار تنش آبی باشند، یعنی میزان تولید آب و مصرف آب در این شهرها برابری می‌کند و هرگونه اشکالی در کاهش تولید یا افزایش مصرف موجب بروز اشکال در تامین آب شرب این شهرها خواهد شد.

وی افزود: در پیک مصرف آب در گرم‌ترین ساعات روز تابستان سال جاری تقریبا چیزی حدود 8.8 درصد کمبود تولید خواهیم داشت که این میزان برابر با 21 متر مکعب بر ثانیه است و احتمال ما را دچار تنش‌هایی می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با مدیریت منابع آب و مدیریت توزیع موزون فشار این شرایط را مدیریت کنیم.

جانباز در خصوص میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف کشور گفت: در بخش شهری الگوی مصرف 20 متر مکعب در ماه برای هر خانوار تعریف شده که 76.5 درصد مشترکین ما الگوی مصرف را در بخش شهری رعایت می‌کنند، 21.6 درصد مشترکین شهری بین 20 متر مکعب تا 40 متر مکعب در ماه مصرف دارند و 1.9 درصد بیش از 40 مر مکعب در ماه مصرف آب دارند.

وی ادامه داد: در بخش روستایی الگوی مصرف 15 مترمکعب در هر دوره تعریف شده که 52.4 درصد این الگو را رعایت می‌کند، 32.5 درصد بین 15 تا 30 متر مکعب مصرف آب دارند و بیش از 30 متر مکعب سهم 15.1 درصد از مشترکین است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور میزان پرت واقعی آب ناشی از نشت از تاسیسات آب کشور را کمتر از 15 درصد عنوان کرد و گفت: مجموع آب بدون درآمد که شامل هدررفت فیزیکی و همچنین اشتباهات وسایل اندازه‌گیری است، در مجموع 25.2 درصد در سال گذشته به ثبت رسیده است.

جانباز با بیان اینکه هنوز چیزی برای افزایش نرخ آب مطرح نشده است، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید قیمت آب ارزان ما اصلاح شود.

وی ادامه داد: قیمت تمام‌شده تولید آب در شهرها 1200 تومان در هر متر مکعب است اما رقمی که به طور متوسط از مردم دریافت می‌شود حدود 450 تومان در هر متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه چالش آتی کشور تامین آب شرب به صورت پایدار و با کیفیت برای مردم است، گفت: بیش از آنکه مشکل کمیت آب پیدا کنیم در آینده مشکل کیفیت پیدا خواهیم کرد، چرا که شاید بتوان آب در دسترس را برای مصارف کشاورزی اختصاص داد اما برای مصارف شرب باید کیفیت آب به طور مناسب سنجیده شود که در حال حاضر 800 آزمایشگاه آب در سراسر کشور روزانه و به صورت لحظه‌ای کیفیت آب شرب را رصد می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.