خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۲۲۴۸۷

بخش‌خصوصی به ۷۰۰ هزار بشکه نفت

بخش‌خصوصی به 700 هزار بشکه نفت

700 هزار بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران در دومین عرضه بورسی با قیمت کشف شده 64 دلار و 97 سنت به‌فروش رفت و به این ترتیب تا کنون 970 هزار بشکه نفت خام ایران از طریق رینگ بین‌الملل بورس انرژی صادر شده است.

700هزار بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران در دومین عرضه بورسی با قیمت کشف شده 64 دلار و 97 سنت به‌فروش رفت و به این ترتیب تا کنون 970هزار بشکه نفت خام ایران از طریق رینگ بین‌الملل بورس انرژی صادر شده است؛ برگی نو در دفتر خاطرات صنعت نفت ایران که مدیرعامل بورس انرژی از آن با نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت یاد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، استقبال بخش خصوصی از عرضه دوم بیشتر از عرضه نخست بود به‌طوری که تمام نفت خام عرضه شده به فروش رفت. در عرضه دوم 3 خریدار محموله‌های 210 هزار بشکه‌ای و 245 هزار بشکه‌ای خریدند. شاید یک دلیل افزایش تمایل بخش خصوصی به مشارکت در این موضوع که پیش از این در انحصار دولت بود انعطاف بیشتر شرکت ملی نفت در مقابل خریداران باشد.

در این باره سیدعلی حسینی، رئیس بورس انرژی توضیح داد: مقامات شرکت ملی نفت سعی دارند تا شرایط فروش نفت خام را از این مسیر تسهیل کنند. مثلاً مقصد صادرات را محدود نکرده‌اند و شرایط تسویه را بخشی ریالی و بخشی ارزی طراحی کرده‌اند یا در دوره دوم دوره تسویه از 50 به 60 روز افزایش پیدا کرد. اما نتیجه‌گیری این موضوع زمانبر است.

هرچقدر اطمینان‌سازی بیشتری برای بخش خصوصی رقم بخورد و انعطاف بیشتری از سوی دولت به نمایش گذاشته شود، انگیزه اقتصادی بیشتری در فعالان اقتصادی ایجاد خواهد شد و می‌توان به بورس انرژی امیدوارتر بود. به‌طور کلی نفت ایران قابل حذف کردن نیست و اگر این‌طور بود تاکنون حذف شده بود منتها در بازار مالی باید این ظرفیت را توسعه بدهیم. او در مورد عرضه بعدی نیز گفت: منتظر هستیم که شرکت ملی نفت اطلاعیه بعدی را بدهد و مصر هستیم که عرضه‌ها منظم انجام شود.

ششم آبان امسال برای نخستین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد که درنهایت سه خریدار ۲۸۰ هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت را معامله کردند.

در نوبت دوم عرضه نیز همانند نوبت قبل حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه تعیین شد. به این معنی که 20 محموله در روز گذشته خریداری شد علت پایین‌تر بودن قیمت کشف شده در عرضه دوم کاهش قیمت جهانی نفت خام است. در زمان عرضه روز گذشته قیمت نفت خام رقمی در حدود 70 دلار برای هر بشکه بود. قیمت نفت خام ایران بین 3 تا 5 دلار از این رقم پایین‌تر است. قیمت پایه هر بشکه نفت خام در مرحله جدید عرضه 71 دلار و 59 سنت بود.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.