خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۰۲۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز بازار نفت در روزهای آتی صعودی است؟

چشم‌انداز بازار نفت در روزهای آتی صعودی است؟

بازار نفت در انتظار نشست چهارم ژوئن اوپک پلاس به سر می‌برد تا سرانجام روند مشخصی را برای مسیر خود تعیین کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا و بسیاری از بانک‌های بین‌المللی در چشم‌انداز خود از کاهش تقاضا گزارش می‌دهند. حال باید دید تصمیم اوپک پلاس با توجه پیش‌بینی‌های مطرح‌شده چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار جهانی نفت در ماه‌های آینده تحت تاثیر اوضاع اقتصادی کشورهای مهم واردکننده انرژی نظیر چین و روند عرضه از سوی اوپک پلاس روندی صعودی داشته باشد.

البته مولفه‌ی دیگری همچون سیاست‌های پولی و نرخ بهره بانک‌ مرکزی آمریکا در رقم زدن آینده بازار نفت دخیل است و می‌تواند بازار عرضه و تقاضای طلای سیاه را که رابطه مستقیمی با تعیین قیمت نفت دارد تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان نمونه نشریه آرگوس اخیرا در گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر احتمال ورشکستگی دولت آمریکا به خاطر عدم افزایش سقف استقراض وجود دارد و همین موضوع می‌تواند بخشی از فعالیت‌های دولت را متوقف کند.

حال به نظر می‌رسد بازار نفت تحت تاثیر بار روانی همین موضوع و البته حمایت‌گری مولفه‌های دیگر کمی از مسیر نزولی خود که سه هفته متوالی با آن درگیر بود فاصله گرفت و کمی افزایش قیمت پیدا کرد. بنابراین مشخص است که بازار نفت تا چه حد می‌تواند تحت تاثیر این مولفه و دیگر مولفه‌ها نوسان پیدا کند.

عوامل موثر بر بازار کدامند؟

از عوامل تاثیرگذار در تعیین مسیر بازار نفت، اوپک پلاس و تصمیمات آن برای میزان عرضه نفت است. حال آنکه جامعه جهانی در حال نزدیک شدن به نشست وزیران این سازمان در سه هفته آینده است و بازار نفت از حالا تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تصمیم اوپک پلاس بازار دچار نوساناتی شده است.

البته تحلیلگران آرگوس معتقدند که چشم‌انداز روشنی از نتایج این نشست وجود ندارد و نوسانات بازار نفت مقطعی است. سهیل المزروعی، وزیر نفت امارات، درباره چشم‌انداز بازار نفت می‌گوید: این بازار غیرقابل پیش‌بینی است. به این معنا که نمی‌توان فقط برای شش ماه یا یک سال آینده آن برنامه‌ریزی کرد و عملا باید با تصمیم خود آینده‌ آن را تعیین کنید.

دبیرخانه اوپک همواره در تغییر پیش‌بینی‌ها قبل از تصمیم‌گیری‌های مهم وزیران، احتیاط می‌کند. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تصمیم این سازمان برای کاهش بیش از 2.3 میلیون بشکه در روز طی سال جاری در چهار ماه گذشته بدون تغییر مانده است. آيا این به معنای تمدید کاهش عرضه قبلی به حساب می‌آيد؟

چشم‌ها به تصمیم اوپک پلاس است

آژانس بین‌المللی انرژی هنوز گزارش بازار نفت خود را در این ماه منتشر نکرده است، اما کاهش 0.1 درصدی صندوق بین‌المللی پول از تولید ناخالص داخلی جهانی در ماه گذشته ممکن است به خوبی نشان‌دهنده تغییر در رقم رشد دو میلیون بشکه در روز باشد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در چشم انداز کوتاه مدت انرژی خود رشد 1.6 میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی نفت را پیش‌بینی کرده است و بانک‌های بین‌المللی حتی بدبین‌تر هستند، به طوری که برخی بانک‌ها و موسسات مالی رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2023 را تنها 1.2 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده‌اند.

شکاف بیش از یک میلیون بشکه در روز در انتظارات رشد تقاضای جهانی نفت، پس از گذشت بیش از یک سوم از سال، گواه روشنی از وضعیت عدم اطمینان حاکم بر بازار نفت است.

ابهام در مورد چشم‌انداز اقتصاد کلان به حدی است که اگر اوپک پلاس سهمیه‌های تولید خود را افزایش دهد، این تصمیم واقعاً شوک زیادی به بازار وارد خواهد کرد.

نگاهی به واکنش‌های اخیر بازار به اقدامات اوپک پلاس دلیل این امر را نشان می‌دهد. کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید سهمیه‌های اوپک پلاس در نوامبر سال گذشته به سختی باعث تغییر قیمت‌ها شد، چراکه که بسیاری از اعضا از قبل بسیار کمتر از هدف تولید می کردند.

بسیاری تردید دارند که کاهش 500 هزار بشکه‌ای اعلام شده روسیه علیرغم اصرار مسکو اصلاً اتفاق افتاده باشد، زیرا صادرات نفت خام این کشور از طریق دریا و خط لوله در واقع افزایش یافته است. با این حال چشم‌ها دوخته به نشست چهارم ژوئن اوپک پلاس است تا بالاخره تکلیف بازار نفت تعیین شود.

برای مطالعه بیشتر در حوزه انرژی خبر قیمت نفت رکوردشکنی می‌کند ؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.