کد مطلب: ۹۰۶۹۵۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چگونه صادرات نفت ایران رکورد ۶ ساله را شکست؟/ اشتباه در اعلام درآمد نفتی ایران!

چگونه صادرات نفت ایران رکورد 6 ساله را شکست؟/ اشتباه در اعلام درآمد نفتی ایران!

داده‌های شرکت ورتکسا نشان داد صادرات نفت ایران در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴، به بالاترین سطح در ۶ سال گذشته صعود کرده است. اما چگونه این رکوردشکنی اتفاق افتاده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیراً روزنامه فایننشال تایمز با استناد به آمار شرکت ورتسکا میانگین صادرات نفت ایران در روز را طی سه‌ماهه ابتدایی سال جاری میلادی 1/56 میلیون بشکه اعلام کرد. حال ایسنا با اعلام این خبر از جابه‌جایی رکورد شش‌ساله صادرات نفت ایران خبر داده است. 

بر اساس این اعلام، تقریباً تمامی این صادرات به چین بوده و درآمد 35 میلیارد دلاری برای کشور به همراه داشته است. اکنون در حالی رسانه‌های دولت چنین خبری را اعلام می‌کنند که به نظر می‌رسد حداقل در تخمین درآمدهای نفتی دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند. 

چراکه اگر صادرات یک میلیون و 560 هزار بشکه در روز طی 90 روز جریان داشته باشد و دولت ایران را به درآمد 35 میلیارد دلاری برساند، بدان معناست که هر بشکه نفت ایران 250 دلار فروش رفته است. 

رسانه‌های دولتی در حالی چنین ادعایی را با استناد به منابع خارجی مطرح کرده‌اند که در شرایط کنونی قیمت نفت در بازار جهانی در محدوده 87 دلار در هر بشکه قیمت خورده و ایران به دلیل تحریم‌ها با تخفیف‌های قابل توجه طلای سیاه را به چین می‌رساند.

بنابراین در ارائه این گزارش یا میزان صادرات نفت ایران به‌درستی درج نشده یا میزان درآمد حاصله دولت بسیار کمتر از 35 میلیارد دلاری است که رسانه‌های نزدیک به دولت به آن اشاره دارند. 

نفت ایران 61.4 دلار فروش می‌رود

بر اساس آنچه ایسنا نوشته: «میانگین صادرات روزانه نفت ایران طی این مدت (سه‌ماهه اول سال)، ۱.۵۶ میلیون بشکه بود که تقریباً همه آن به چین ارسال شد و حدود ۳۵ میلیارد دلار درآمد برای ایران به همراه داشت.ـ»؛ این در حالی است که نگاهی به فایننشال تایمز نشان می‌دهد این روزنامه درآمد نفتی ایران در کل سال را 35 میلیارد دلار تخمین زده و نه در مجموع سه ماه نخست سال. 

حال اگر فرض صادرات 1.56 میلیون بشکه نفت در روز پابرجا بماند، این بدان معناست که ایران هر بشکه نفت را 61.4 دلار به فروش می‌رساند. 

صادرات نفت تقریباً نصف زمان برجام

باید توجه داشت حتی اگر دولت به صادرات روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت دست یافته باشد، این رقم با سهم 2.8 میلیون بشکه‌ای ایران در بازار جهانی که در زمان اجرای برجام به آن دست یافته بود فاصله معناداری دارد و تقریباً نصف آن است. 

در سوی دیگر، چین به‌ عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، بارها نشان داده برای تامین نیازهای خود به دنبال ارزان‌ترین کالاها می‌گردد. از این رو این کشور به‌ عنوان عمده خریدار نفت ایران اولاً با تخفیف‌هایی که بالاتر از روسیه در حال جنگ است، نفت ایران را می‌خرد، در ثانی طبق برخی مفاد قراردادی احتمالاً نقدشوندگی این معامله زمان‌بر است. 

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.  

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.