کد مطلب: ۹۰۰۷۲۵

مشکل اصلی لغو ویزای گروهی بین روسیه و ایران چیست؟

مشکل اصلی لغو ویزای گروهی بین روسیه و ایران چیست؟

به گفته فعالان صنعت گردشگری روسیه، دریافت هزینه ۷۳ دلاری برای ویزا برای گردشگران روس که قصد سفر به ایران را دارند، گران است. ضمن آنکه مشکلات زیادی برای جابجایی پول دارد.

گزارش تجارت‌نیوز، فرودین سال ۱۳۹۶ برابر با ۲۸ مارس ۲۰۱۷ بود که ایران و روسیه موافقت‌نامه‌ای درباره لغو به سفرهای گروهی شهروندان دو کشور، با عنوان «برنامه اقدام مشترک ایران و روسیه» امضا کردند، اما اجرای این برنامه تا سال ۲۰۲۳ به تاخیر افتاد و با وجود وعده‌هایی که مسئولان می‌دادند، عملا اجرایی نشد. 

بنابر آن بود که براساس این برنامه اجرایی اقدام مشترک، گروه‌های گردشگران ایران و روسیه از ۵ تا ۵۰ نفره که قصد سفر بین دو کشور را از طریق آژانس‌های مسافرتی داشته باشند، برای مدت ۱۵ روز اقامت، به ویزا نیاز نداشته باشند. اعتبار این برنامه اجرایی تا دسامبر ۲۰۲۳ بود و مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی بارها در گفتگو با رسانه‌ها از لغو ویزای گروهی ایران و روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۳ خبر داده بود. 

با این وجود این مهم حتا به زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران هم نرسید چراکه گروه‌های روس که از قضا فعالان حوزه گردشگری نیز بودند و برای شرکت در این نمایشگاه به ایران سفر کردند، از عدم اجرایی شدن لغو روادید خبر دادند و عنوان کردند که برای سفر به ایران مجبور شدند که ویزا دریافت کنند. 

کریستینا (مدیر فروش آژانس توریستی از کشور روسیه) که برای نخستین بار به ایران سفر کرده تا در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران حضور یابد، در پاسخ به این سوال که لغو روادید بین ایران و روسیه تا چه اندازه می‌تواند در رونق گردشگری بین دو کشور تاثیرگذار باشد، گفت: البته که لغو روادید در حوزه گردشگری ایران و روسیه تاثیرگذار خواهد بود اما ما برای آنکه بتوانیم به ایران سفر کنیم مجبور شدیم ویزا بگیریم چراکه هنوز این مهم اجرایی نشده. نمی‌دانم که چرا تاکنون لغو ویزای گروهی گردشگران بین ایران و روسیه اجرایی نشده اما ما برای سفر به ایران روال عادی دریافت ویزا را طی کردیم و حتا نرخ ویزا را نیز پرداخت کردیم. 

او ادامه داد: احساس خوبی نسبت به ایران دارم و دوست دارم گشت وگذاری در جاذبه‌های آن داشته باشم. هرچند بیشترین هدف ما از حضور در ایران فروش تورهای روسیه به ایرانیان است و قصد داریم درصدد جذب گردشگران ایرانی برای روسیه برآییم. 

کالیروف الکساندریچ (مدیرعامل یکی از هلدینگ‌های گردشگری در روسیه) است که تاکنون ۲ بار به ایران سفر کرده و از طریق برنامه‌ای دولتی که در استان محل زندگی‌اش وجود دارد، در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران حاضر شد. بر این اساس تمام مخارج سفر آن‌ها توسط این نهاد تامین شده است. 

او درخصوص سفر به ایران گفت: در نمایشگاه گردشگری تهران با استقبال زیادی از سوی فعالان گردشگری ایران روبه رو نشدیم بخصوص در روز نخست که روز تخصصی برای برگزاری نشست‌های B۲B بود. این درحالی است که چندی قبل در نمایشگاهی در هند حضور داشتیم، استقبال بسیار خوب بود چنانکه شاید بیش از هزار کارت ویزیت به شرکت کنندگان دادم اما در ایران اینگونه نبود و از میان بیش از ۷۵ شرکتی که مراجعه کردند تنها ۱۰ شرکت استقبال کردند. 

الکساندریچ یادآور شد: بسته سفر ۸ روزه به مسکو، سن پترزبورگ و بخشی از شمال روسیه به نام کارلیا را در نظر گرفته‌ایم که با اقامت در هتل‌های ۴ ستاره حدود ۷۰۰ دلار می‌شود با قیمت بلیت هواپیما که ۳۰۰ دلار است می‌توان با هزار دلار سفری ۸ روزه به روسیه داشت، اما این بسته سفر مورد استقبال ایرانی‌ها قرار نگرفته است. چراکه نمی‌دانیم چه کسی قرار است در ایران تورهای ما را بفروشد البته هواپیمایی ماهان این مهم را پذیرفته و باید به تفاهم برسیم. 

او همچنین از برگزاری فم تور برای فعالان گردشگری ایران خبر داد و گفت: برای ۵ تا ۱۰ شرکت و آژانس گردشگری ایران می‌توانیم تور آشناسازی برگزار کنیم که فقط هزینه پرواز خواهند داد و بقیه هزینه‌ها در روسیه رایگان خواهد بود. این سفر در ماه ژوئن انجام خواهد شد. سپس می‌توان نظرسنجی کرد و نظر ایرانی‌ها را درباره این بسته سفر دانست. 

الکساندریچ همچنین درخصوص ایران و جاذبه‌های آن گفت: لذت می‌برم که چنین انسان‌های با غرور و مهربانی دارید. تاریخ نشان داده که ایران یکی از بزرگترین کشورهایی است که توانسته با کشورهای اطراف خود و دنیا همکاری مستمر و خوبی داشته باشد. از این رو، همکاری ما بسیار مفید خواهد بود. 

او خاطرنشان کرد: ارتباط رئیس‌جمهورهای دو کشور ایران و روسیه خوب است و ما نیز بدون ترس می‌توانیم بگوییم که این ارتباط عالی است. این مسئله به ما خیلی کمک خواهد کرد که بتوانیم در رابطه با توریست و گردشگر به صورت جهشی این مسئله را فعال کنیم. 

این مدیرعامل یکی از هلدینگ‌های گردشگری در روسیه درخصوص‌ عدم اجرایی شدن لغو روادید گروهی گردشگری بین ایران و روسیه نیز گفت: برایم تعجب برانگیز بود که این قضیه هنوز عملیاتی و اجرایی نشده و ما برای سفر به ایران مجبور شدیم که ویزا دریافت کنیم و برای آن هم ۷۳ دلار پرداخت کردیم. برای روس‌ها این مبلغ زیاد است ضمن آنکه لزوم دریافت ویزا می‌تواند جلوی روند توسعه و رونق گردشگری بین ایران و روسیه و سفر روس‌ها به ایران را بگیرد. اگر ویزا ۳۰ دلار بود بیشتر می‌توانستیم برای ایران توریست جذب کنیم. 

او درخصوص حضور گردشگران روس در ایران گفت: ورود و خروج گردشگر باید برای هر دو کشور ایران و روسیه محقق شود چراکه هواپیمایی که به ایران یا روسیه پرواز می‌کند باید در هر دو مسیر رفت و برگشت مسافر داشته باشد تا هزینه‌ها به صرفه شود. مهم است که بتوانیم این کار را توسعه دهیم و مشکل ورودی و خروجی برای دو کشور را رفع کنیم. کشور ایران خارق‌العاده است و می‌دانم که مورد توجه همه روس‌ها خواهد بود. 

به گفته الکساندریچ، ایران کشوری نادر در حوزه تاریخی است و جغرافیای قرارگیری آن نیز بسیار جذاب است. همین عوامل به اندازه‌ای ارزشمند است که تمام روس‌ها را برای آشنایی با تاریخ ارزشمند و غنی ایران ترغیب کند. 

ویکتور سیکورسکی (مدیرعامل یکی از هلدینگ‌های گردشگری در کارلیا در روسیه) نیز درخصوص لزوم لغو ویزای گروهی بین ایران و روسیه گفت: بنابر آن است تا وزرای گردشگری دو کشور درخصوص مشکلات موجود در گردشگری به گفتگو بنشینند. البته من معتقد هستم رابطه ایران و استان کارلیا از دو سال پیش تاکنون بیشتر و بهتر شده و امیدواریم بتوانیم گردشگری بین دو کشور را توسعه دهیم. امیدواریم بتوانیم مشکلات موجود و حتا آنچه ممکن است در آینده بوجود آید را برطرف کنیم تا روند جذب گردشگران ایرانی به سمت روسیه را بیشتر کنیم. حل شدن مشکل ویزا می‌تواند کمک کند تا سرعت این روند را افزایش دهیم. 

او ادامه داد: هنوز لغو روادید بین ایران و روسیه عملیاتی نشده و دریافت هزینه ۷۳ دلاری برای گردشگران روس زیاد است. ضمن آنکه مشکل جابجایی پول و برقراری ارتباط مالی را داریم. باید کانال قانونی که توسط دو کشور مورد تایید است، راه‌اندازی شود تا این مشکل رفع شود. برای آنکه ترانسفر پول از ایران به روسیه و روسیه به ایران، در برخی موارد بیش از ۴۰ درصد می‌شود و این اعداد اصلا قابل قبول نیستند. چنین روندی سبب می‌شود تا سایرین نیز کار خود را درست انجام ندهند.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.