کد مطلب: ۸۹۵۶۸۱

وزیر نیرو:

پساب تصفیه‌شده بهترین منبع برای کشاورزی است

پساب تصفیه‌شده بهترین منبع برای کشاورزی است

وزیر نیرو موضوع بازچرخانی منابع آبی کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: منابع آبی کشور محدود است و بر همین اساس ضروری است از این منابع به نحو مطلوبی استفاده شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی‌اکبر محرابیان صبح امروز، پنجشنبه در آئین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن و تصفیه‌خانه آب اضطراری پردیس گفت: موضوع فاضلاب به ویژه در مناطقی که با کمبود آب روبرو است به دلایلی از جمله محیط زیست و با زچرخانی منابع ارزشمند آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ضرورت پیشبرد و به سرانجام رساندن طرح‌های فاضلاب در همه نقاط کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: اهمیت اجرای این امر در نقاطی که با تراکم جمعیتی بیشتر و با منابع آبی محدود روبرو هستند، دوچندان است.

وزیر نیرو با بیان اینکه طی دو دهه اخیر در حوزه اجرای طرح‌های فاضلاب کشور با تحولات بسیار خوبی همراه شده‌ایم، اظهار کرد: اصول شهرسازی ایجاب می‌کند پیش از احداث یک شهر، طرح‌های زیرساختی فاضلاب نیز که از مهم‌ترین این طرح‌هاست به خوبی دیده شود.

محرابیان گفت: به منظور به حداقل رساندن مشکلات در روند زندگی شهروندان و جلوگیری از هرگونه ترافیک در مسیرها، مهندسان باید روش‌ها و طراحی‌های مناسبی را در دستور کار خود قرار دهند تا کمترین تداخل با زندگی روزمره مردم را داشته باشد. این در شرایطی است که هم اکنون در اغلب شهر‌ها با معضل اجرای این پروژه‌ها روبرو و ناگزیر از به کارگیری روش‌های مختلف هستیم.

وی موضوع بازچرخانی منابع آبی کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: منابع آبی کشور محدود است و بر همین اساس ضروری است از این منابع به نحو مطلوبی استفاده شود؛ بازچرخانی آب آن هم پساب تصفیه‌شده و بهداشتی فاضلاب به دلیل پایداری آن، بهترین نوع منابع آبی برای مصارف صنعت و کشاورزی است.

وزیر نیرو در این زمینه یادآور شد: این دست از منابع آبی وابستگی چندانی به شرایط بارشی کشور ندارند، صنایعی که با هزاران هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده اند و اشتغالزایی فراوانی را ایجاد کرده‌اند در صورت وابستگی به بارش‌ها ممکن است دچار چالش و ریسک شوند.

محرابیان افزود: قانونگذار در سال ۱۴۰۲، حکم بسیار ارزشمندی را در قانون تدوین کرد که مربوط به بند «ع» تبصره هشت می‌شود؛ بر این اساس صنایع کشور با روشی جدید از منابع آب نامتعارف با اولویت پساب بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه مجموع مصرف صنایع کشور از منابع آبی کمتر از ۳ میلیارد‌متر مکعب (۲.۷ میلیارد مترمکعب) است، افزود: اگر در کشور همه طرح‌های فاضلاب اجرایی شوند بیش از ۴ میلیارد مترمکعب پساب بهداشتی خواهیم داشت، در حالی که امروز بیش از یک میلیارد مترمکعب آن تولید می‌شود. تخصیص این مهم به صنعت، جهش فعالیت صنعت کشور را به همراه خواهد داشت.

به گفته محرابیان، صنایع کشور با بهره‌مندی از ۲.۷ میلیارد مترمکعب آب، میلیون‌ها اشتغال و هزاران میلیارد ارزش افزوده تقدیم کشور می‌کنند.

وی بیان کرد: امروزه بسیاری از صنایع کشور وجود دارند که به دلیل فقر منابع آبی، قادر نیستند زنجیره‌های تولید خود را کامل و طرح‌های توسعه‌ای را اجرایی کنند. زمانی که پساب طرح‌های فاضلاب به صنایع کشور تزریق شود با نتایج ارزشمندی روبرو خواهیم شد به طوری‌که بدون کوچکترین اختلالی، روند تولید به صورت طولانی‌مدت و مستمر در صنعت کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

محرابیان ادامه داد: همچنین صنایع به راحتی قادر خواهند بود طرح‌های توسعه‌ای خود را در کنار شهر‌ها و بدون اعمال فشار بر منابع آبی شهری و روستایی اجرایی کنند که معنای آن توسعه پایدار است که بسیار ارزشمند است.

محرابیان اظهار کرد: لازم است در منطقه رودهن و بومهن با یک اقدام کاملا مهندسی و جهادی ظرف مدت یک سال شاهد بهره‌برداری کامل از طرح‌های بخش آب باشیم و همچنین فرآیند اجرایی طرح فاضلاب شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند نیز در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز شود.

وزیر نیرو یادآور شد: با وجود مشکلاتی که در تامین آب در شرق استان تهران روبرو هستیم، ضروری به نظر می‌رسد بازتخصیص‌هایی صادر شود و به موجب آن مصارف کشاورزی و صنعتی با تامین پساب صورت گیرد و آب شرب و بهداشتی نیز به میزان کفایت با رعایت مسائل محیط زیستی تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرق استان تهران نیز مقرر شد طرح فاضلاب بومهن و رودهن در حداقل زمان تکمیل شود.

منبع : خبرگزاری میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.