کد مطلب: ۹۰۲۹۰۶

بررسی احداث شهرک صنعتی مشترک میان ایران و پاکستان

بررسی احداث شهرک صنعتی مشترک میان ایران و پاکستان

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، و محمد مدثر تیپو، سفیر پاکستان در ایران، طی یک دیدار و گفت‌وگو با تاکید بر ضرورت توسعه روابط دوجانبه دو کشور همسایه، پیشنهاداتی چون بهره‌برداری بیشتر از سازوکار تهاتر کالا و بررسی امکان احداث یک شهرک صنعتی مشترک برای سرمایه‌گذاری و تولید مشترک ارائه کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سفیر پاکستان و رئیس اتاق بازرگانی تهران با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، دو طرف با تاکید بر اشتراکات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو کشور بر توسعه روابط تجاری دوجانبه تاکید کردند و حجم کنونی روابط را در حد توان و ظرفیت اقتصادی ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه ندانستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمد مدثر تیپو با اشاره به اینکه اتاق تهران، بزرگترین و قدیمی‌ترین اتاق بازرگانی در ایران است، حضورش در اتاق پایتخت برای گفت‌وگو و مذاکره با نمایندگان بخش خصوصی را نشانه تمایل کشورش به توسعه هرچه بیشتر مراودات تجاری با ایران خواند.

او با بیان اینکه تجارت بین ایران و پاکستان می‌تواند با یک جهش به ارقام بسیار بالاتری دست پیدا کند، از ضرورت توسعه زیرساخت‌ها برای رسیدن به اهداف مدنظر دو کشور گفت. سفیر پاکستان افزود: صادرات دو کشور به یکدیگر برای تامین نیاز بازارها می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد و ما به دنبال این هستیم که با وجود تحریم و شرایط سخت آن، راه‌های عملی برای توسعه روابط را از زبان فعالان بخش خصوصی ایران بشنویم.

محمد مدثر تیپو گفت: باید زیرساخت‌های لجستیکی و حمل‌ونقل بین دو کشور توسعه یابد و راه‌هایی مطمئن برای انتقال پول بین دو کشور ایجاد شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه حجم کنونی تجارت بین ایران و پاکستان به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه قابل قبول نیست، افزود: در حال حاضر حجم تجارت رسمی بین دو کشور حدود 2.5 میلیارد دلار در سال است که از این میان 1.4 میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به پاکستان است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی عرب گفت: روابط تجاری ایران و پاکستان در حد پایینی باقی مانده در حالی که ما با دیگر کشورهای همسایه روابط تجاری بسیار بالاتری داریم. از جمله با امارات در حد 24 میلیارد دلار یا با ترکیه حدود 14 میلیارد دلار روابط تجاری داریم. عراق هم دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی است. در این میان لازم است که روابط با پاکستان نیز به عنوان همسایه‌ای با بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک توسعه یابد.

او با تاکید بر اینکه تهاتر می‌تواند به عنوان یک سازوکار مناسب برای توسعه روابط به کار گرفته شود، از فعالان اقتصادی پاکستانی برای حضور در اتاق تهران و گفت‌وگوی مستقیم با تجار و بازرگانان ایرانی دعوت کرد. نجفی عرب افزود: در سال آینده اکسپوی تهران برگزار می‌شود و ما می‌توانیم در این نمایشگاه بزرگ میزبان فعالان اقتصادی پاکستان باشیم.

او هم‌چنین با اشاره به دعوت نخست‌وزیر پاکستان از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به این کشور عنوان کرد که در صورت نهایی شدن برنامه‌ریزی‌ها برای این سفر، اتاق تهران تلاش می‌کند تا هیاتی تجاری متشکل از فعالان اقتصادی علاقمند به همکاری با پاکستان را با رئیس‌جمهور برای این سفر همراه کند.

او در پایان با اشاره به اینکه ضروری است تجارت غیررسمی بین دو کشور نیز شکل رسمی به خود بگیرد، پیشنهاد کرد دو کشور ایجاد یک شهرک صنعتی مشترک را بررسی کنند. او افزود: ما تجربه مشابهی با عراق داریم و می‌توانیم با پاکستان نیز یک شهرک صنعتی با سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید مشترک ایجاد کنیم.

در ادامه این نشست، سفیر پاکستان عنوان کرد که سازوکار تهاتر از سوی این کشور به رسمیت شناخته شده و بستر اجرای آن کاملا فراهم است. حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، نیز از سفیر و وابسته اقتصادی این سفارتخانه دعوت کرد در اولین فرصت بعد از تعطیلات نوروز و ماه رمضان در یک نشست عمومی در اتاق تهران حضور یابند و راه بهره‌مندی از تهاتر کالا بین شرکت‌های ایرانی و پاکستانی را برای اعضای اتاق تهران و فعالان اقتصادی تشریح کنند که این پیشنهاد با استقبال سفیر پاکستان مواجه شد.

منبع : اتاق بازرگانی تهران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.