کد مطلب: ۸۸۶۴۳۷

راه آهن همدان-سنندج در مقصد پایانی

راه آهن همدان-سنندج در مقصد پایانی

پروژه راه آهن همدان-سنندج که تا پیش از دولت سیزدهم حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت همزمان با سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان کردستان به بهره‌برداری می رسد تا به این شکل انتظار ۱۸ ساله مردمان این دیار تحقق یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، راه آهن همدان-سنندج در طول ۱۸ سال حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بود. این پروژه سال گذشته پس از سفر رئیس جمهور به کردستان و تامین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریالی دوباره آغازبکار کرد و قرار است جمعه این هفته با حضور رئیس جمهور افتتاح شود تا مهر پایانی بر این پروژه قدیمی زده شود.

پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه های مصوب "مهر ماندگار" در سال ۱۳۸۳ بود که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم شامل مسیر همدان - سنندج، مهرماه سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد و در سه قطعه تعریف شده است که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌ است.

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است و این خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه، مقرر شده است این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.

اتصال سنندج به شبکه ریلی کشور

با افتتاح این پروژه شهر سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با در نظر گرفتن مزیت ایمنی، این مسیر ریلی از لحاظ مدت زمان سفر نیز قابلیت رقابت با حمل و نقل جاده‌ای را داشته باشد.

با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان شود.

هم اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد، رییس جمهور قرار است در دور دوم سفرهای استانی روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته یعنی ۱۱ و ۱۲ آبان مهمان مردم کردستان باشد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.