کد مطلب: ۷۳۸۴۲۵

نوشتن قولنامه در املاک ممنوع می‌شود

نوشتن قولنامه در املاک ممنوع می‌شود

برای خرید منزل از این به بعد فقط به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و ثبت بیع‌نامه در بنگاه هیچ وجه قانونی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس مصوبه جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از این به بعد قولنامه فقط باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در صورت تصویب نهایی طرح ارتقاء سند رسمی بنگاه‌های املاک حق نوشتن بیع نامه نخواهند داشت و باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

صفدر کشاورز اظهار کرد: بیش از ۳۴ درصد پرونده‌های قوه قضائیه مستقیم با غیرمستقیم با حوزه املاک و تنظیم اسناد عادی سرو و کار دارد و مرتبط است. اگر توسعه سند رسمی و طرح الزام به تنظیم سند رسمی محقق شود این آمار کاهش خواهد یافت اما نهادینه کردن آن ساده نیست. وی افزود: طرح الزام به تنظیم سند رسمی که بعداً نامش به طرح ارتقا سند رسمی تغییر یافت، بسیار حائز اهمیت است. چندین جلسه در پژوهشگاه قوه قضائیه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مجلس برگزار و موضوع با دقت بررسی شد.

کشاورز اضافه کرد: در این طرح دیده شده که مشاوران املاک صرفاً باید مشاوره ملکی دهند و نباید به تنظیم سند وارد شوند و باید بیع‌نامه‌ها در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود. وی افزود: بحث دوم نقل و انتقالات عادی است که در صورت تصویب باید مردم ظرف مدت ۴ سال اسناد خود را ثبت رسمی کنند تا تعیین و تکلیف شود و اگر محقق نشد دو دیدگاه وجود دارد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: مجلس می‌گوید باید سند ابطال شود و شورای نگهبان می‌گوید نباید سند عادی ابطال شود و حالا مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی طرح و اختلاف نظر است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.