کد مطلب: ۸۳۴۷۲۳

۱۳۵ هزار شغل سبز در منطقه خلیج فارس ایجاد می‌شود

لینکدین گزارش داد: افزایش مشاغل سبز در خاورمیانه و آفریقا

لینکدین گزارش داد: افزایش مشاغل سبز در خاورمیانه و آفریقا

خاورمیانه یکی از قطب‌های اصلی مشاغل سوخت فسیلی بوده است. با رشد انرژی‌های پاک در جهان آیا منطقه MENA(خاورمیانه و شمال آفریقا) آماده پاسخگویی به تقاضا برای مشاغل سبز خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در شرایطی که کره زمین از بحران‌های حاصل از تغییرات اقلیمی رنج می‌برد، آینده سیاره به اقدامات ما در 10 سال آینده در جهت کاهش انتشار کربن و توسعه استراتژی‌های سازگاری با طبیعت پیونده خورده است. اقتصاددانان بانک جهانی بر این باورند که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می‌تواند موقعیت خوبی برای ایجاد مشاغل سبز باشد چرا که به جز حرکت به سمت مشاغل سبز راه دیگری برای مقابله با تغییرات اقلیمی نمانده است.

رشد تقاضا مشاغل سبز

گزارش جدید لینکدین همچنین نشان می‌دهد که از میان 48 کشور بررسی شده در حوزه استعدادهای سبز، امارات متحده عربی رشد سالانه 10.4 درصدی در ایجاد مشاغل سبز و محیط‌زیستی را ثبت کرده، در حالی که عربستان سعودی شاهد افزایش 13.6 درصدی بوده است. این اعداد از کجا آمده‌اند؟

به طور کلی میزان امکان اشتغال در مشاغل سبز جهان ​بین سال‌های 2022 تا 2023، 12 درصد افزایش یافته است. همچنین سهم آگهی‌های شغلی که حداقل به یک مهارت سبز نیاز دارند، بیش از 22.4 درصد افزایش یافته است. با این حال، انتظار می‌رود تقاضا برای مهارت‌های سبز به سرعت از عرضه مهارت‌ها پیشی بگیرد. آخرین گزارش لینکدین نشان می‌دهد که رشد تقاضا برای مهارت های سبز حداقل دو برابر از افزایش عرضه پیشی گرفته و از هر هشت کارگر هفت نفر در حال حاضر حتی یک مهارت سبز ندارند.

به گزارش فست‌کمپانی ، نبیلا راهال، سردبیر لینکدین‌نیوز، می‌گوید: «در حالی که نیروی کار جهانی مجهز به مهارت‌های سبز افزایش یافته است، برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد نیاز به تعداد بیشتری شغل سبز وجود دارد.»

مشاغل انرژی پاک

نیاز به مشاغل سبز در MENA

مایانک پاتل، رئیس Adecco می‌گوید: «شغل‌های سبز می‌توانند به رشد کسب‌وکار در بازارهای سبز، فناوری‌های پاک، بهره‌وری انرژی و عملکرد تجاری پایدار کمک کنند. کسب‌وکارها می‌توانند از طریق کاهش صورت‌حساب‌های انرژی، کاهش هزینه‌های مدیریت زباله و افزایش بهره‌وری عملیاتی، در درازمدت در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. با سرمایه‌گذاری در مشاغل سبز و تقویت نوآوری، کسب‌وکارها می‌توانند جلوتر از منحنی باشند، روندهای آینده را پیش‌بینی کنند و خود را به عنوان رهبران در شیوه‌های پایدار قرار دهند.»

پروژه‌های مرتبط با پایداری زیست محیطی به متخصصان حوزه مدیریت محیط‌زیست، حفاظت و تنوع زیستی نیاز دارند. صنعت ساخت‌وساز و زیرساخت نیز شاهد افزایش تقاضا برای متخصصان ماهر در طراحی و ساخت ساختمان سبز، مصالح پایدار و فناوری‌های شهر هوشمند خواهد بود.

منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارای بالاترین پتانسیل در جهان برای تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر است. آینده مشاغل و مهارت‌های سبز منطقه در کشف این پتانسیل نهفته است.

افزایش تقاضا برای مهارت‌های سبز

در حالی که تقاضا برای اشتغال در حوزه مهارت‌های سبز بیشتر از میزان مشاغل معرفی شده در این حوزه است، منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه به سرعت در حال پیشرفت برای پرورش استعدادهای جدید و آماده‌سازی جوانان برای آینده شغلی در بخش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری آب‌وهوا، مالی و راه‌حل‌های پایدار است. کارشناسان بر این باورند که در آینده‌ای نزدیک، مشاغل سبز در بخش‌هایی مانند ساخت‌وساز یا آموزش که بلافاصله به عنوان مشاغل سبز شناخته نمی‌شوند، قابل دوام خواهند بود.

همانطور که کشورهای MENA به سمت روش‌های تولید، محصولات و خدمات سبزتر می‌روند، تقاضا برای مشاغل سبز به سرعت رشد خواهد کرد. تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری‌های عظیم در هیدروژن سبز و سوخت‌های پاک، توزیع برق در شبکه‌های مدرن، فناوری دیجیتال برای انرژی پاک و انتقال دیجیتال باعث ایجاد شغل در زنجیره‌های ارزش مربوطه خواهد شد.

فرصت‌های شغلی برای مشاغل سبز

آمارها نشان می‌دهند اگر منطقه شورای همکاری خلیج فارس به سمت اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفت کند، سالانه 135 هزار شغل مستقیم ایجاد می‌شود. مجموعه ای از مطالعات موردی بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که دستیابی به اهداف 2030 در انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی می‌تواند حدود 2 میلیون شغل خالص تا سال 2050 در مصر و 760000 شغل در مراکش در مقایسه با تجارت معمول ایجاد کند.

MENA اهمیت توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌زیست را تشخیص می‌دهد. پاتل می‌گوید: «برخی از گرایش‌های مربوط به مشاغل و مهارت‌های سبز در خاورمیانه شامل سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر است که منجر به تقاضای فزاینده برای متخصصان ماهر در فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر می‌شود.»

اردن در حال پیشرفت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است و از طریق بخش ساخت‌وساز محرک ارائه می‌کند. گروه بانک جهانی گزارش آب‌وهوا و توسعه کشور اردن بیان می‌کند که بیش از 5000 نفر در اردن در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، عمدتاً در تولید برق و گرمایش آب کار می‌کنند. در همان زمان، حدود 6000 کارگر در بخش ساخت‌وساز مشغول ارتقاءهایی مانند روشنایی سبزتر و سایر بهبودهای ساختمانی در بهره‌وری انرژی هستند.

مشاغل سبز

سرمایه‌گذاری مشاغل سبز در MENA

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده در سال‌های 2018-2019 بیان می‌کند که در حالی که MENA دارای پتانسیل بسیار زیادی برای افزایش مشاغل سبز است، پیشرفت در دوران پیش از همه‌گیری تاریک باقی مانده است. با این حال، به نظر می‌رسد کشورهای منطقه با رشد بیشتر پروژه‌های انرژی پاک در حال پیشرفت هستند. طبق گزارش 2023 تجارت و سرمایه‌گذاری شورای منطقه‌ای اتاق بازرگانی آمریکا MENA-US، تامین مالی سبز و پایدار در MENA از 4.5 میلیارد دلار در سال 2020 به بیش از چهار برابر افزایش یافته و به 18.6 میلیارد دلار در سال 2021 رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.