حجم ویدیو: ۱۷.۰۶M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۰۰ دانلود ویدیو

چگونه رکورد ۶ساله فروش نفت شکسته شد؟

تخفیف ۱۲ میلیارد دلاری

امیر داداشی امیر داداشی

اخیراً رسانه‌های نزدیک به دولت با اشاره به گزارش منتشرشده در سایت فایننشال‌تایمز از فروش یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت در روز طی سه‌ماهه‌ ابتدایی سال ۲۰۲۴ و ثبت رکورد شش‌ساله فروش نفت ایران خبر دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که فایننشال‌تایمز کل درآمد نفتی ایران در سال 2023 را 35 میلیارد یورو تخمین زده، ایسنا این درآمد را حاصل از فروش سه‌ماهه سال جاری جا زد. این یعنی طبق ادعای رسانه دولتی ایسنا، هر بشکه نفت ایران در سه‌ماهه امسال 250 دلار فروش رفته است! رقمی که با هیچ یک از اعداد و ارقام موجود در بازار جهانی همخوانی ندارد.

حال اگر گزارش فایننشال‌تایمز که دولت مانور تبلیغاتی خود را روی آن آغاز کرده، مبنا قرار بگیرد، با یک محاسبه مشخص می‌شود که ایران هر بشکه نفت خود را با نرخ 61 دلار و 40 سنت به فروش رسانده است.

چنین اتفاقی در حالی رخ داده که میانگین قیمت نفت ایران در سال 2023، 83 دلار تعیین شد؛ این بدان معناست که ایران هر بشکه نفت خود را با 22 دلار تخفیف به فروش می‌رساند. حال اگر چنین تخفیفی در تمام طول سال جریان داشته باشد، باید گفت ایران سالانه 12.5 میلیارد دلار بابت فروش نفت به خریداران نفت خود، یعنی چین تخفیف می‌دهد.

بدین ترتیب دولت ابراهیم رئیسی به بهای شکست رکوردی که همچنان یک میلیون و 300 هزار بشکه کمتر از فروش نفت ایران در زمان برجام است، منابع کشور را به حراج گذاشته و روی آن مانور تبلیغاتی گسترده‌ای می‌دهد.

برای مطالعه گزارش مربوط به این ویدئو لینک اشتباه در اعلام درآمد نفتی ایران! را باز کنید. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.