کد مطلب: ۳۲۸۹۷۷

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران :

دلال‌ها دسترنج کشاورزان را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند

دلال‌ها دسترنج کشاورزان را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: کشاورز پولی که دریافت کرده بابت سود معوقه به بانک‌ها داده و برای معیشت خود چیزی ندارد که از آن استفاده کند. دولت به فکر مشکلات زندگی تولیدکننده نیست، کشاورزان توان مالی ندارند و وضع معیشتی کشاورز بر اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت.

علی خان‌محمدی مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: اساس و پایه کشور در تولید پایدار است و این تولید به وجود نمی‌آید مگر اینکه ما در فکر امنیت تولید کننده باشیم. تا امنیت تولیدکننده نباشد امنیت غذایی به وجود نمی‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز،خان‌محمدی گفت: متاسفانه تیم اقتصادی دولت هنوز صدای کشاورز و نمایندگان و صنوف بخش کشاورزی را نشنیده‌اند. همه دست در دست هم، یک صدا شده‌ایم تا دولت، نگران آینده بخش تولید باشد اما گوش شنوایی پیدا نکرده‌ایم.

خان‌محمدی عنوان کرد: ما هم می‌توانیم مثل کشاورزان کشورهای دیگر اعتصاب کنیم یا به خیابان‌ها بریزیم و اعتراض خود را اعلام کنیم اما به خاطر حفظ کشور این کار را نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه ما نمی‌دانیم تیم اقتصادی دولت به‌خصوص آقای نوبخت چکار می‌کنند؟ می‌خواهند آینده تولید را به کجا برسانند؟ برای دولت ثابت شده که کشاورز ناچار به تولید است اما کشاورز هم تا یک‌ جایی تحمل می‌کند و به کشت ادامه می‌دهد و بعد از آن کشت جایگزین را انتخاب می‌کند که سهل‌الوصول‌تر باشد و بعد باید با این اوضاع دلار و بازار جهانی گندم به کشور وارد کنند.

خان‌محمدی در رابطه با برخی زمین‌های زراعی که هنوز زیرکشت نرفته است، گفت: امسال بسیاری از کشاورزان زمین‌های خود را به زیرکشت نبرده‌اند. در مناطق گرمسیر و جنوب کشور که بالاترین رقم تولید را برداشت می‌کنند و هنوز فرصت کشت برایشان باقی است، کشتی انجام نشده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران بااشاره به این نکته که امکان قاچاق گندم از کشور فراهم شده و این محصول درحال قاچاق است، اذعان داشت: امکان قاچاق گندم 100 درصد وجود دارد و مقداری هم تاکنون به صورت قاچاق از کشور خارج شده و به کشورهای همسایه که نیازمند این نوع محصول هستند فروخته شده است.

وی گفت: اگر نگاه ما به تولید به صرفه اقتصادی نباشد و قیمت دلار هم که بالا برود، بازار قاچاق داغ می‌شود. گندم کیلویی حدود یک دلار فروخته می‌شود که برای سرمایه‌گذاران در این بخش به صرفه‌تر است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران افزود: دولت هیچ فکر اقتصادی در این زمینه نداشته و سرمایه‌گذاران و دلالان دست‌رنج کشاورزان را جمع‌آوری می‌کنند و به کشورهای همسایه می‌فروشند.

وی تاکید کرد: دولت نباید مسئله تولید را با سیاست درهم بیامیزد و برای تولیدکننده مشکل درست کنند.

خان‌محمدی با اعلام نارضایتی از نحوه پرداخت مطالبات به کشاورزان تشریح کرد: پرداخت مطالبات به کشاورزان هم بیشتر شبیه صدقه دادن به متکدیان است، یک روز 200 هزار تومان پرداخت می‌کنند، چند هفته بعد دو میلیون پرداخت می‌کنند و کشاورز نمی‌تواند مشکلات زندگی خود را حل کند.

وی تصریح کرد: کشاورز پولی که دریافت کرده بابت سود معوقه به بانک‌ها داده و برای معیشت خود چیزی ندارد که از آن استفاده کند. دولت به فکر مشکلات زندگی تولیدکننده نیست، کشاورزان توان مالی ندارند و وضع معیشتی کشاورز بر اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران افزود: کشاورزان تا زمان پرداخت مطالباتشان به همه از جمله کمباین‌دار، حمل و نقل و انباردار مقروض می‌شوند و هرچه درآمد دارند صرف پرداخت پول‌های قرض‌گرفته شده می‌کنند.

خان‌محمدی یادآور شد: کشاورز باید پولش را در زمان فروش گندم کامل دریافت کند و مسئولین باید بدانند کشاورز صدقه بگیر دولت نیست.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران در رابطه با چشم‌انداز کشاورزی در کشور گفت: در نامه‌ای که بنیاد ملی گندمکاران برای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نوشتند گفته شده که تنها خواسته ما این است که قیمت توافقی و قیمت خرید تضمینی را به نحوی اعلام کنند که امنیت غذایی و امنیت کشور به خطر نیفتد. با وضعیتی که در تیم اقتصادی دولت شاهد هستیم امیدی به آینده نداریم و مشکلات بسیاری برای تولید و کشاورز به وجود خواهد آمد. وزیر جهاد کشاورزی تنها است و دیگران به حرف‌هایش گوش نمی‌کنند به همین دلیل آینده روشنی برای بخش کشاورزی دیده نمی‌شود.

وی حضور دلالان را باعث برهم خوردن تعادل بازار دانسته و اذعان داشت: دلالان هم بسیار زیاد هستند و نفس کشاورز را بریده‌اند. نوسانات ممنوعیت و لغو ممنوعیت‌های صادراتی بازار را متلاطم کرده است و با برخی نمایش‌های تلویزیونی برخی محصولات را آلوده معرفی می‌کنند و بزرگترین ضربه را به کشاورز می‌زنند، افکار عمومی را نسبت به آن محصول بدبین می‌کنند، در حالی این موضوع را رسانه‌ای می‌کنند که هنوز کارشناسی نشده و تنها تولید کننده را نابود می‌کند. با این اوضاع ما امیدی به آینده بخش کشاورزی در ایران نداریم مگر اینکه رویکرد مثبتی در این زمینه شکل گیرد.

منبع:ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.