خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۴۱۳۰۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عباس کشاورز کیست و چه خواهد کرد؟ / تغییرات احتمالی حوزه کشاورزی

عباس کشاورز کیست و چه خواهد کرد؟ / تغییرات احتمالی حوزه کشاورزی

فعالان حوزه کشاورزی معتقد هستند دیدگاه عباس کشاورز در وزارت جهاد کشاورزی به سمت آزادسازی است و احتمالا دوره صدارت او بر وزارت کشاورزی متفاوت از دوره حضور محمود حجتی در این وزارتخانه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از استعفا محمود حجتی و پذیرفته شدن آن از سوی رئیس جمهور، عباس کشاورزی معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد.

وی از این پس به عنوان فرد اول وزارت جهاد کشاورزی قلمداد می‌شود، از این روی نگاهی به اظهارات او و دیدگاه برخی از فعالان این حوزه نسبت به عباس کشاورز، می‌تواند بیش‌بینی نسبی از عملکرد آینده این دولتمرد دهد.

تداوم خودکفایی در گندم

خودکفایی در گندم یکی از موضوعاتی است که وی در چند مصاحبه خود به آن اشاره کرده است، تا جایی که تابناک در گزارش خود از عباس کشاورز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسئولان هدایت و رهبری موضوع خودکفایی گندم در دولت اصلاحات یاد می‌کند.

فارس نیز این نقل قول را از او در مهر ماه امسال منتشر کرد: عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه خودکفایی در محصول گندم را در چند سال آینده بدون افزایش سطح زیر کشت این محصول در کشور تضمین می‌کنیم، اظهار کرد: باید تلاش کنیم میزان بهره‌وری محصول را در سطح زیر کشت بالا ببریم، بالا بردن بهره‌وری محصول هم به سود کشاورز است و هم تولید ناخالص کشور را بالا می‌برد.

ایرنا هم در نقل قول دیگری نوشت: معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه بوده که لازمه آن رعایت تناوب کشت از سوی بهره‌‍برداران است.

فعالتر شدن کشاورزی در بورس

وی همچنین در یکی از مصاحبه هایش حضور بخش کشاورزی در بورس را یک بازی برد برد عنوان کرده است.

وی در این خصوص در اردیبهشت ماه امسال به تسنیم گفت: از نظر کلی من فکر می‌کنم اگر شرایط اقتصادی را فراهم کنیم و بتوانیم کشاورزان را حمایت کنیم که بتوانند کالاهایشان را در بورس عرضه کنند، فضا برای افزایش رقابت و کاهش اختلاف قیمت محصول سر مزرعه با قیمت مصرف‌کننده فراهم می‌شود. در واقع با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان به بخش کشاورزی و مبادلات محصولات در زمین بورس کالا سامان داد، چراکه عرضه محصولات در بورس، بازی برد-برد برای هر دو طرف معامله است.

اعتقاد به بازار آزاد و حامی بخش خصوصی

محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران هم درباره عباس کشاورز به تجارت‌نیوز گفت: عباس کشاورز مدیر بسیار با سواد، توانمند و در حوزه بین‌الملل شناخته شده است. اگر از آقای حجتی توانمندی بیشتری نداشته باشد قطعا کمتر نیست. ایشان آدم منطقی است و تصمیم‌گیری‌هایش بر اساس بنیه کارشناسی، فنی و مدیریتی است.

وی در این خصوص ادامه داد: دیدگاه‌ش نسبت به صادرات مثبت و حامی آن است. قطعا جلوی واردات بی‌رویه‌ای که در حال انجام است و به تولیدات داخلی ضربه می‌زند و در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی نیست، را می‌گیرد و همراه آن نخواهد بود.

به گفته رئیس شورای ملی زعفران، کشاورز با اتاق بازرگانی در ارتباط بوده به بخش خصوصی بهای بیشتری می‌دهد و نظرات این بخش ملاک را تصمیم‌گیری قرار می‌دهد. در شرایط فعلی لازم است دولت بین آزاد‌سازی و رهاسازی تمایز قائل باشد؛ نظارت و کنترل در فرایند تولید محصولات باشد. تفکرات ایشان به سمت اقتصاد آزاد است و اعتقاد زیادی به بخش خصوصی دارد.

حمایت بخش خصوصی از کشاورز

محمدرضا مرتضوی، رئیس انجمن کانون‌های صنایع غذایی ایران نیز حضور کشاورز را در وزارت جهاد کشاورزی مثبت قلمداد کرد و گفت: کشاورزی ما خرده مالک است، راهی جز رفتن به سمت خصوصی‌سازی وجود ندارد؛ باید در جهت تقویت تعاونی‌های زراعی و تولیدی و متحد کردن زراعین قدم بردارد که این پتانسیل را دارد.

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در خصوص کشاورز گفت: یکی از معدود مدیران بخش کشاورزی است که به کار خودش کاملا اشراف دارد. حوزه تخصصی وی زراعت و آبخیزداری است. من فکر نمی‌کنم گرفتن رای اعتماد برای وی مشکل باشد ولی نیازمند معاونینی از جنس خدمت و آگاه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.