خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۶۲۹۲

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

افزایش بی‌اعتمادی کشاورزان پس از تغییر قیمت گندم/ نرخ جدید منصفانه نیست

افزایش بی‌اعتمادی کشاورزان پس از تغییر قیمت گندم/ نرخ جدید منصفانه نیست

پس از گذشت چهار ماه از آغاز سال زراعی، سرانجام 27 دی ماه قیمت تضمینی گندم 17 هزار و 500 تومان اعلام شد. رقمی که باز هم مورد نقد کشاورزان قرار دارد. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تغییر قیمت گندم را غیرمنصفانه و باعث افزایش بی‌اعتمادی کشاورزان می‌داند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اعتراض کشاورزان به نحوه تعیین قیمت گندم همچنان ادامه دارد. در حالی که بسیاری از اخبار حاکی از تعیین نرخ 19 هزار و 500 تومانی برای نرخ خرید تضمینی گندم بود، اما 26 دی 1402 پس از گذشت چهار ماه از سال زراعی، وزیر جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم را 17 هزار و 500 تومان اعلام کرد. 

در همین زمینه نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، به تجارت‌نیوز گفت: تغییر نرخ مصوب خرید تضمینی گندم غیرمنصفانه است و باعث بی‌اعتمادی کشاورزان می‌شود.

قیمت کنونی گندم غیرقانونی است

هامان هاشمی اظهار کرد: نرخ مصوب شورای قیمت‌گذاری گندم در ابتدای فصل کشت 19 هزار و 500 تومان بود و کشاورزان طبق این رقم مشغول فعالیت شدند/ف اما با گذشت سه ماه رقم 17 هزار و 500 تومان ابلاغ شد که هر غیرقانونی و هم  غیرمنصفانه است.

وی افزود: نرخ اعلام‌شده توسط وزیر جهاد کشاورزی نسبت به نرخ تعیین‌شده از سوی شورای قیمت‌گذاری با شرایط اقتصادی و هزینه‌های کشاورزی همخوانی ندارد و در صورتی که اصلاح نشود بزرگ‌ترین صدمه را به امیت غذایی کشور می‌زند. .

هاشمی با تاکید بر اینکه کشاورزان سربازان خط مقدم جبهه امنیت غذایی کشور هستند و بی‌اعتمادی آن به تصمیمات دولت آینده غذایی کشور در بخش اجتماعی و اقتصادی را با چالش مواجه می‌کند، خواستار اصلاح این مسیر شد.

او با تاکید بر اینکه اقتصاد کشاورزی کشور از تصمیمات دولتی صدمه زیادی خورده، ادامه داد: قوانین خلع‌الساعه و ممنوعیت و محدودیت‌ها در کنار پیمان‌سپاری ارزی به اقتصاد و بازرگانی کشاورزی صدمه زده و اکنون با تصمیم اخیر دولت درحال از دست دادن بخش تولیدی و خروج کشاورزی از این چرخه هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان، افزایش 15 درصدی قیمت خرید گندم در شرایط تورم  بیش از 40 درصدی را تصمیمی حیرت‌آور دانست و یادآور شد: تشکل‌های تخصصی، رسانه‌های اقتصادی و نهادهای مرتبط تلاش کنند با اطلاع‌رسانی درباره ابعاد تلخ این تصمیم، دولت را از این مصوبه اشتباه آگاه کرده و مسیر را برای بهبود شرایط تولیدات کشاروزی هموار کنند.

برای مطالعه بیشتر صفحه کشاورزی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.