خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۱۶۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آشنایی با ریفای / تامین مالی احیا کننده و تاثیر آن بر محیط زیست

آشنایی با ریفای / تامین مالی احیا کننده و تاثیر آن بر محیط زیست

ریفای (ReFi) اصطلاحی است که برای توصیف مفهومی به‌کار می‌رود. ریفای در واقع شیوه‌های مالی را با مسئولیت اجتماعی، پایداری اقتصادی و اجتماعی ادغام می‌کند.

امیرمحمد شریفی | به گزارش تجارت‌نیوز ، ریفای (Regenerative Finance) اصطلاحی است که برای توصیف مفهومی به‌کار می‌رود که شیوه‌های مالی را با مسئولیت اجتماعی، پایداری اقتصادی و اجتماعی ادغام می‌کند. هدف ریفای، ایجاد سیستم‌های اقتصادی است که فراتر از تولید بازده مالی، بر بازسازی و افزایش رفاه اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی تمرکز می‌کنند.

هدف اصلی ریفای

هدف اصلی ریفای، حمایت از رشد «اقتصاد احیا‌کننده» است. این سیستم اقتصادی بر رفاه اجتماعی، شکوفایی اقتصادی، پایداری منابع، بازسازی و نوسازی تاکید دارد. یک اقتصاد احیاکننده برخلاف مدل اقتصادی خطی مرسوم که عمدتاً بر استخراج، مصرف و ضایعات متکی است، به شیوه‌ای چرخشی و کل‌نگر عمل می‌کند.

نمونه‌هایی از تامین مالی احیاکننده در عمل شامل سرمایه‌گذاری در تامین مالی شرکت‌های اجتماعی است که نیازهای جامعه را برطرف می‌کنند، از جمله، پروژه‌های انرژی پاک، پروژه‌های جبران کربن مبتنی بر بلاکچین، و حمایت از طرح‌های کشاورزی پایدار.

تامین مالی سنتی اغلب به دلیل اولویت قرار دادن سود کوتاه‌مدت بر پایداری بلندمدت و تخصیص نابرابر منابع مورد انتقاد قرار گرفته است. این مشکلات توسط تامین مالی احیاکننده یا همان ریفای قابل رفع است.

چه کسی اصطلاح ریفای را ابداع کرده است؟

هیچ مبدا واحدی برای اصطلاح «تامین‌ مالی احیا‌کننده» وجود ندارد. این اصطلاح برای مدتی بسیار طولانی مورد استفاده قرار گرفته است و از ایده کلی یک سیستم اقتصادی احیا‌کننده‌ی ذاتی سیستم‌های اکولوژیکی و طبیعی نشات گرفته است. با این وجود، چند فرد و سازمان به محبوبیت و پیشرفت این مفهوم کمک شایانی کرده‌اند.
سازمانی مانند بنیاد الن مک آرتور ، مفهوم اقتصاد احیا‌کننده را ترویج و منتشر کرده‌ است. با این حال، ایده اقتصاد احیاکننده در طول زمان به‌دلیل بحث در مورد توسعه پایدار، اقتصادهای چرخشی و نیاز به رویکردی فراگیرتر به سیستم‌های اقتصادی که سرمایه طبیعی و اجتماعی را ترمیم و تقویت می‌کند، تکامل یافته است.

ریفای چگونه عمل می‌کند؟

ریفای مستلزم یافتن فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری تأثیرگذار و تخصیص بودجه به طرح‌هایی است که از احیای محیط زیست و ارتقاء رفاه جامعه حمایت می‌کنند. مالی احیاکننده همچنین بر تفکر بلندمدت، اصول اقتصاد چرخشی (مثلاً حمایت از طرح‌هایی که ضایعات را کاهش می‌دهند و بازیافت را ترویج می‌کنند) و توانمندسازی جامعه تمرکز می‌کند.

علاوه بر این، امور مالی احیاکننده در فضای وب3، افراد را قادر می‌سازد تا تصمیمات مالی آگاهانه اجتماعی بگیرند و در کنار منافع مالی به منافع اجتماعی و زیست‌محیطی نیز توجه کنند.

به‌عنوان مثال، اوراق قرضه سبز غیرمتمرکز، نوعی از محصولات مالی هستند که به اصول مالی احیاکننده پایبند‌اند و بر روی پلتفرم‌های بلاکچین منتشر می‌شوند. سرمایه‌گذاران از سراسر جهان می‌توانند مستقیماً از طریق یک پلتفرم غیرمتمرکز در فروش اوراق مشارکت شرکت کنند و نیاز به پذیره‌نویسی متمرکز را از بین ببرند. شرایط اوراق قرضه سبز غیرمتمرکز، به‌طور خودکار از طریق قراردادهای هوشمند ایجاد، صادر و مدیریت می‌شود و شامل شرایط و ضوابط اوراق، از جمله نرخ بهره، تاریخ سررسید و زمان‌بندی توزیع است.

انتشار اوراق قرضه سبز غیرمتمرکز باعث تامین سرمایه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پایداری می‌شود که به نفع محیط زیست و اقتصاد چرخشی است. علاوه‌بر‌این، اوراق قرضه سبز اغلب شامل ابزارهایی برای نظارت بر اثرات پروژه‌های تامین شده و اطمینان از پایبندی آنها به استانداردهای پایداری از پیش تعیین شده است. در واقع، تمام پروژه‌‌ها در طول فرآیند اجرایی‌شان ارزیابی می‌شوند.

آیا ریفای همان دیفای است؟

تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) و احیاکننده (ReFi) دو مفهوم متفاوت با اهداف متمایز هستند. در حالیکه دیفای بر ایجاد یک اکوسیستم مالی غیرمتمرکز و فراگیر تمرکز دارد، ریفای بر تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی در فعالیت های مالی خود تأکید دارد. با این حال، پتانسیلی در این دو مفهوم وجود دارد که یکدیگر را تکمیل کنند.

به عنوان مثال، پلتفرم‌های دیفای ممکن است، سرمایه‌گذاران را برای تأمین‌مالی طرح‌های احیاکننده مستقیماً بدون استفاده از واسطه‌های مرسوم یاری کنند. علاوه بر این، برخی از پروژه‌های دیفای ممکن است با اتخاذ شیوه‌های پایدار در پروتکل‌های خود با اصول احیاکننده همسو شوند. پروژه‌های دیفای ممکن است تکنیک‌های استخراج دوستدار محیط‌زیست را تشویق کنند و یا از منابع انرژی تجدیدپذیر برای شبکه‌های بلاکچین خود استفاده کنند.

با این حال، تقویت سیستم‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین (DeFi) که علاوه بر منافع مالی، تأثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهند، کلید آینده تامین مالی احیاکننده ریفای خواهد بود. این استراتژی با توانمندسازی مردم برای مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های پایدار، ترویج شفافیت و استفاده از فناوری‌های نوظهور، گذار به یک اقتصاد عادلانه‌تر و احیاکننده‌تر را تسریع خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.