کد مطلب: ۹۰۶۲۵۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

قبل از رعایت استاندارد ۸۵گانه؛ استانداردهای خودرویی ۱۲۰گانه شد!

قبل از رعایت استاندارد 85گانه؛ استانداردهای خودرویی 120گانه شد!

استانداردهای 85گانه خودرویی یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های خودروسازان در سال‌های اخیر بود که دود آن در نهایت به چشم خریدار نهایی رفت. در این میان اما روز گذشته معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد، از تدوین استاندارد 120گانه خودرویی خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از سال 1396 رعایت استاندارد برای خودروهای داخلی و وارداتی ضروری شد. استانداردهای 85گانه خودرویی که تا همین سال گذشته برخی از خودروهای داخلی فاقد آن بودند، از همان ابتدا برای خودروهای وارداتی اعمال شد، اما به خودروسازان داخلی مهلت چندساله داده شد تا بتوانند آنها را رعایت کنند. بنابراین به صورت پلکانی در گام اول از انتهای سال 1396 استانداردهای 52گانه، در گام دوم از انتهای سال 1398 استانداردهای 63گانه و در نهایت از سال 1399 رعایت استانداردهای 85گانه خودرویی ضروری شد.

اما با توجه به مشکلات عدیده‌ای از جمله تحریم صنعت خودرو که خودروسازان داخلی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند، برای رعایت 9 مورد از این استانداردهای اجباری تا پایان سال 1402 به آنها مهلت داده شد.

روز گذشته پرویز درویش، معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد: استاندارد‌های مجموعه خودرو در گذشته 85گانه بود که اکنون 120 نوع استاندارد تدوین شده است، اما برای اجرای آنها در شرکت‌های خودروسازی باید شرایط لازم و زیرساخت‌ها آماده شوند، چون بسیاری از آنها امکانات رفاهی هستند و باید در بن‌سازه‌ها و خودرو‌های جدید اجرا شوند.

او ادامه داد: در گذشته تنها قطعات مصرفی خودرو نظیر تیغه برف‌پاک‌کن، لنت ترمز یا لامپ مشمول استاندارد‌های اجباری بودند، اما اکنون بنا شده است که برای هزار قطعه شامل مجموعه‌هایی نظیر بدنه یا ترمز، استاندارد اجباری ابلاغ شود.

لزوم ابجاد زیرساخت برای رعایت استانداردهای 120گانه خودرویی

با توجه به فروش بسیار بالای دو خودروساز بزرگ کشور، افزایش ایمنی سرنشینان و عابران پیاده و کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا از جمله فوایدی است که استانداردسازی خودروهای داخلی می‌تواند برای کشور به ارمغان بیاورد. اما تمامی این موارد نیازمند زیرساخت‌هایی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

اکنون مسیرهای بین‌شهری کشور وضعیت چندان مطلوبی ندارند و در برخی از بزرگراه‌ها، مسیرهای غیراستاندارد و آسفالت فرسوده، عامل تصادفات رانندگی اعلام می‌شود که ربط چندانی به استاندارد بودن خودرو ندارد.

از سوی دیگر، با وجود ادعای مسئولان داخلی در مورد کیفیت مطلوب بنزین در جایگاه‌های سوخت کشور، می‌توان متوجه شد به‌جز کلانشهرها، دیگر شهرها از بنزین یورو 4 و یورو 5 استفاده نمی‌کنند و این باعث می‌شود استهلاک و آلایندگی خودروهای یورو 5 جدید افزایش یابد.

یک واقعیت تلخ دیگر اینکه خودروسازان داخلی در بازاری ایده‌آل فعالیت نمی‌کنند که قادر به رعایت استانداردهای جهانی باشند. البته که رعایت استانداردهای خودرویی بیشتر، کیفیت و ارتقای محصولات داخلی را افزایش می‌دهد، اما در کشوری که قیمت هر خودرو به صورت جداگانه دیکته می‌شود و خودروساز حق ندارد نرخ بالاتری برای محصول تولیدی خود تصویب کند و نیز رقابت سالمی میان تولیدکنندگان داخلی، مونتاژکاران و محصولات وارداتی شکل نمی‌گیرد، چگونه می‌توان انتظار داشت که اجبار رعایت استانداردهای خودرویی بالاتر سبب رسیدن به وضعیت ایده‌‌آل شود؟

کمااینکه همین یک ماه گذشته مشاهده شد، خودرو پرتقاضایی همچون پژوپارس به دلیل پاس نکردن استانداردهای 85گانه، قادر به ادامه تولید نبود و این موضوع خریداران را با معضلات بسیاری روبه‌رو کرد. از نظر بسیاری از خریداران، پاس کردن استاندارد 85گانه برای پژوپارس ثبت‌نامی، هیچ اهمیتی نداشت و تنها خواسته‌ آنها تحویل خودرو بود.

در نهایت نیز مشاهده شد که سازمان استاندارد از موضع خود کوتاه آمد و اکنون از ادامه تولید پژوپارس در سال جدید خبر می‌دهند.

افزایش بی‌دروپیکر قیمت خودرو، عامل ارتقای استانداردهای خودرویی

در نهایت بازاری که کاملاً انحصاری است؛ به گونه‌ای که حدود 80 درصد از سهم فروش سالانه خودرو در اختیار دو شرکت بزرگ دولتی قرار دارد، همچنین بسیاری از مردم توان مالی چندانی برای خرید همین خودروهای غیراستاندارد و ارزان‌قیمت نیز ندارند، ارتقای استاندارد علاوه‌ بر اینکه نمی‌تواند باعث بهبود شرایط موجود شود بلکه موجب افزایش بی‌دروپیکر قیمت خودروهای داخلی خواهد شد.

در نهایت مصرف‌کننده‌ای که در آرزوی خرید یک خودرو ساده صفرکیلومتر است، باید بابت آن هزینه بالاتری بپردازد، در صورتی که داشتن استانداردی همچون پایش فشار باد تایرها یا چراغ‌های روز، هیچ اهمیتی برای او ندارد.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.