خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۵۶۲۴۶

مجری طرح کاشف در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز:

دانش‌آموزان کارآفرین حمایت مالی می‌شوند

دانش‌آموزان کارآفرین حمایت مالی می‌شوند

طی تفاهم‌نامه‌ای که بین مجموعه کاشف و بیمه ایران به امضا رسید از این پس دانش‌آموزان کارآفرین با حمایت مالی بیمه ایران اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار جدید می‌کنند و در صورت شکست در کسب‌وکار خود، هزینه شکست را دریافت می‌کنند.

رضا زعفریان مجری طرح کاشف گفت: از آذرماه سال 90 برروی طرح ملی کاشف (کشف شایستگی‌های فردی در حوزه کسب‌وکار و کارآفرینی) به همراه یک تیم 105 نفره اقدام به طرح مطالعاتی کردیم و توانستیم این طرح را برای آموزش کارآفرینی به کودکان از رده‌های پایین سنی (از مقطع دبستان) آغاز کنیم.

مجری طرح کاشف در گفت‌وگو با خبرنگار تجارت‌نیوز در خصوص این طرح افزود: در این طرح اولین و مهم‌ترین هدف، ایجاد روحیه کارآفرینی بین دانش آموزان است، تا این افراد از دوران کودکی آموزش‌های لازم را در عرصه کارآفرینی ببینند و وقتی وارد دانشگاه شدند کاملاً با مبحث کارآفرینی آشنا باشند.

وی با اشاره به اینکه در طرح کاشف دانش‌آموزان استعداد سنجی می‌شوند، افزود: بر اساس یک کار پژوهشی که سه سال به طول انجامید بیش از دو میلیون و 100 هزار دانش‌آموز استعداد سنجی شدند که از این تعداد چهل هزار دانش‌آموز انتخاب و برگزیده شدند.

زعفریان افزود: آموزش‌های لازم در خصوص کارآفرینی به این دانش‌آموزان داده می‌شود و با کمک وزارت آموزش‌وپرورش کتاب‌های مخصوص برای این دانش‌آموزان طراحی و در اختیار آنان قرار گرفته تا بتوانند از همین سنین با کارآفرینی و آموزه‌های آن آشنایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 10 هزار دانش‌آموز در سراسر کشور مباحث کارآفرینی را به طور علمی و تئوری آموخته‌اند، افزود: امسال نیز آموزش 2 هزار دانش‌آموز در دستور کار قرارگرفته است تا ضمن آموزش مباحث کارآفرینی در فضای کسب‌وکار و محیط کارآفرینی قرار بگیرند.

وی از برگزاری جمعه‌بازارهای کسب‌وکار خبر داد و گفت: هر ما یک روز جمعه به عرضه دستاوردهای این دانش‌آموزان اختصاص پیدا می‌کند و تاکنون در 20 شهر ایران به ‌طور هم‌زمان این جمعه‌بازارها برگزار شده است و در هر برگزاری 400 تا 500 دانش‌آموز کارآفرین، آخرین تولیدات خودشان را به معرض نمایش و فروش گذاشته‌اند.

وی تصریح کرد: در کنار برگزاری جمعه بازار، مسابقات دانش‌آموزی با عنوان «بومی نو» برگزار می‌شود و دانش‌آموزان طرح‌های نوآورانه و فناورانه خود را مطرح می‌کنند و در آخر تعدادی از این طرح‌ها به عنوان طرح برگزیده انتخاب می‌شود.

وی از امضا تفاهم‌نامه‌ای با بیمه ایران خبر داد و گفت: به‌منظور حمایت و پشتیبانی از دانش‌آموزان کارآفرین و با پس‌انداز ماهیانه 50 هزار تومان این دانش‌آموزان کارآفرین می‌توانند تا سقف 5 میلیارد تومان کمک برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود استفاده کنند.

وی افزود: دریافت این کمک هزینه برای دانش‌آموز منوط به تایید طرح از سوی کاشف است تا علاوه بر بیمه شدن کسب‌وکار، در صورت شکست در پروژه هزینه آن به دانش‌آموز پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه با کمک دانشگاه تهران و دانشکده کارآفرینی می‌توانیم کارآفرین‌های شایسته‌ای را از سنین کمتر آموزش دهیم، افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی والدین، تأمین هزینه‌های دانشگاهی و تهیه سرمایه موردنیاز برای اشتغال و راه‌اندازی کسب‌وکار و یا حتی ازدواج فرزندان است، این بیمه‌نامه با هدف تامین هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار طراحی شده تا بتواند یک سرمایه‌گذاری تضمین شده برای تأمین سرمایه کارآفرینی دانش‌آموزان باشد.

مجری طرح کاشف وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، سازمان سنجش و سازمان دانش‌آموزی را از حامیان مادی و معنوی این طرح برشمرد و ادامه داد: وزارت کار در این طرح بیشترین سهم و حمایت را به عهده داشت به نحوی که موسسه کار و تامین اجتماعی حمایتگر ما بود و معاونت توسعه کارآفرینی وزارت کار نیز به تصویب طرح کاشف در شورای عالی اشتغال کمک بزرگی کرد.

طرح ملی کاشف (کشف، ارزیابی و آماده‌سازی شایستگی‌های فردی در حوزه کسب‌وکار و کارآفرینی و هدایت هدفمند آموزش نسل جوان) به دنبال ایجاد مدل بومی برای ارزیابی ویژگی‌ها و شایستگی‌های فردی و افزایش مهارت‌های کسب‌وکار در دانش آموزان که با همکاری دانشگاه تهران و دانشکده کارآفرینی در آذرماه 93 شکل گرفت و تاکنون توانسته است دانش‌آموزان زیادی را در امر کارآفرینی از سنین دبستان آموزش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.