خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۲۶۳۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وعده‌های اینترنتی دولت این بار در برنامه هفتم توسعه / فیبر نوری شهر هوشمند نمی‌سازد

وعده‌های اینترنتی دولت این بار در برنامه هفتم توسعه / فیبر نوری شهر هوشمند نمی‌سازد

وعده‌های وزیر ارتباطات برای توسعه شبکه اینترنت ایران در حالی ادامه دارد که کیفیت و سرعت اینترنت در کشور نه تنها شرایط خوبی ندارد بلکه فیلترینگ گسترده مانع دسترسی­‌های بین‌­المللی نیز است.

فاطمه زم­یار: به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که دنیا برای توسعه کیفیت اینترنت و دسترسی همگانی ماهواره‌ها را به میدان آورده، در ایران هنوز توسعه و کیفیت شبکه اینترنت مشکلی جدی دارد و مشکل بزرگ­تر بر آن فیلترینگ بر همین دامنه است. این در حالی است که وعده‌های وزیر ارتباطات برای توسعه شبکه اینترنت ایران همچنان ادامه دارد.

پروژه فیبر نوری از مهم‌ترین وعده‌­های دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات به شمار می‌رود؛ در تازه ترین جلسات که با حضور وزیر ارتباطات انجام می شود، گزارشی از آخرین وضعیت پروژه فیبر نوری ارائه شده است. در این جلسه اعلام شد که برای بهبود کیفیت و پایداری شبکه ارتباطی بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر فیبر نوری در سه فاز در دستور کار قرار گرفته است که فازهای اول و دوم آن پیشرفت قابل توجه داشته‌اند.

هوشمندسازی و دولت الکترونیک با اینترنت فعلی؟

این که پیشرفت برای مردم هم قابل لمس است و یا آن که اینترنت بی­‌کیفیت و کند امروز کشور چه تفاوتی در پیشرفت بستری آن می­‌کند در این جا محل بحث است. همچنین در لایحه برنامه هفتم توسعه به هوشمندسازی و دولت الکترونیک اشاره شده است بدون این که به وضعیت حال حاضر اینترنت داخلی و لزوم اصلاح آن توجه شده باشد.

شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی هم وجود دارد که به شبکه مسی مشهور است؛ این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد. این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد.

در حالی که کیفیت و سرعت اینترنت در کشور ما همچنان شرایط خوبی ندارد؛ این هفته دولت آمریکا اعلام کرد که قصد دارد نزدیک به 1 میلیارد دلار برای گسترش فیبر نوری برای مناطق روستایی هزینه کند. این کشور اعلام کرده که بیش از 900 میلیون دلار در زیرساخت‌های مورد نیاز برای اتصال این مناطق و نیز پایگاه‌های نظامی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. «جینا رایموندو» وزیر بازرگانی آمریکا طی بیانیه‌ای گفت که با اجرایی شدن این پروژه پهنای باند افزایش یافته و هزینه اینترنت کاهش پیدا می‌کند. وی افزود این برنامه به ما کمک می‌کند تا جوامع سراسر کشور را به شبکه‌های منطقه‌ای و ملی متصل کنیم که دسترسی به اینترنت پرسرعت باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه را فراهم می‌کنند.

گسترش بستر فیبر نوری یعنی هدررفت سرمایه

سعید سوزنگر، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات اعتقاد دارد گسترش بستر فیبر نوری در کشور ما تنها یک هدررفت سرمایه ناکارآمد است. او در گفتگو با تجارت­‌نیوز به لزوم افزایش میزان پهنای باند و ارجحیت این موضوع بر افزایش بستر فیبر نوری اشاره می‌­کند: میزان پهنای باند درون کشور، بین استانی و درون شهری از میزان مصرف پهنای باند مردم بسیار بیشتر است. در واقع ظرفیت موجود از میزان استفاده بسیار بیشتر است. شما تصور کنید این راه‌­های ارتباطی ده‌­ها برابر شود آن چیزی که مصرف مردم است در این مسیر نیست. مطمئن باشید که هیچ تاثیری بر زندگی آن­ها ندارد. این پهنای باند و ظرفیت بین‌الملل است که باید افزایش پیدا کند. در زمان وزرات آقای جهرمی هر ماه پهنای باند افزایش می‌­یافت.

او تاکید دارد که بحث گسترش فیبر نوری یک مساله خام است و این سرویس است که باید افزایش پیدا کند. سوزنگر در این راستا اضافه می­کند: اگر آمریکا ادعا می­کند که می­خواهد ظرفیت خود را افزایش دهد برای این است که اینترنت باکیفیت و پرسرعت را به دست مردم رسانده است؛ حالا برای کاهش هزینه­‌های خود می­‌خواهد این ابزار پایدارتر و ارزان‌­تر را جایگزین کند. امروز مردم ما در روستاها آنتن 4G را می‌بینند، به شبکه هم وصل می‌شوند اما اینترنت مناسب دریافت نمی­‌کنند. دولت باید مساله زیرساختی بخش عظیمی از کشور را به دریای بیکران اینترنت برساند، بعد بخواهد به یک جزیره دورافتاده­‌تر توجه کند.

اول شبکه وایرلس و موبایل را توسعه بدهید

این متخصص ارتباطات در پایان اضافه کرد: در این خصوص باید اولویت‌­بندی صورت بگیرد. اول باید شبکه وایرلس و شبکه موبایل توسعه پیدا کند که بسیار سریع‌­تر و کم‌­هزینه‌­تر است، بعد این مرحله و دسترسی همگانی مردم به اینترنت با کیفیت و و با سرعت به فکر بسترهای پایدارتر مثل فیبر نوری بود. نمی­شود که یک نیاز کلی را ندید و به جای آن یک پروژه بزرگ و البته غیرضروری تعریف کرد. سیستم ماهواره­ای اینترنت ایران هم برای یک درصد خیلی کم کاربرد دارد؛ در واقع ما به مساله‌­ای که عامه مردم درگیرش نیستند، نیاز نداریم. اگر استارلینک اینترنت هزار کاربر در ایران را تامین می­کند؛ این اولویت و محل بحث نیست. 85 میلیون ایرانی هستند که باید به اینترنت دسترسی داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.