فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۳۸۷۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتحادیه اروپا نگران گسترش هوش مصنوعی در جهان/ هوش مصنوعی به دیده‌بان نیاز دارد

اتحادیه اروپا نگران گسترش هوش مصنوعی در جهان/ هوش مصنوعی به دیده‌بان نیاز دارد

شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد اولین گفتگوی رسمی خود را در مورد هوش مصنوعی این هفته در نیویورک برگزار می‌کند چرا که دولت‌های سراسر جهان نگران اقتصاد جهانی و چشم‌انداز امنیت بین‌المللی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از دو سال پیش خبرهایی پیرامون پیش‌نویس قانون برای هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا آغاز شد؛ مارگرت وستاگر، مدیر مقررات فناوری اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا امسال به یک توافق سیاسی دست خواهد یافت که راه را برای تدوین و تصویب اولین قانون بزرگ هوش مصنوعی جهان هموار می‌کند.

حالا شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده که اولین گفتگوی رسمی خود را در مورد هوش مصنوعی این هفته در نیویورک برگزار می‌کند که در آن بریتانیا خواستار گفتگوی بین المللی درباره تأثیر آن بر صلح و امنیت جهانی خواهد شد. بریتانیا در این ماه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد.

در واقع بریتانیا به دنبال نقش رهبری جهانی در مقررات هوش مصنوعی است. دولت‌های سراسر جهان نیز در حال بررسی چگونگی کاهش خطرات فناوری هوش مصنوعی در حال ظهور هستند که می‌تواند اقتصاد جهانی و چشم‌انداز امنیت بین‌المللی را تغییر دهد.

دیده بان هوش مصنوعی به دنبال کاهش خطرات

در ماه ژوئن، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از پیشنهاد برخی از مدیران هوش مصنوعی برای ایجاد یک نهاد بین المللی دیده بان هوش مصنوعی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کرد. مدیر مقررات فناوری اتحادیه اروپا نیز گفته به دنبال کاهش خطرات آسیب اجتماعی ناشی از فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی است.

همچنین، طبق اعلام اتحادیه اروپا تنظیم‌کننده‌های قوانین هوش مصنوعی در جهان در تلاش‌ هستند تا قوانینی تنظیم کنند که در آن دولت‌ها بتوانند «حفاظ‌هایی» را برای فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی بدون خفه کردن نوآوری‌ها ایجاد کنند.

هدف تدوین این استراتژی‌ها این است که اتحادیه اروپا را به یک مرکز جهانی برای هوش مصنوعی تبدیل کرده و اطمینان حاصل کند که هوش مصنوعی انسان‌محور و قابل اعتماد است. چنین رویکردی به این دلیل است که اعتماد به هوش مصنوعی را از طریق قوانین و اقدامات مشخص افزایش دهد.

میزان استفاده افراد از هوش مصنوعی در کشورهای مختلف

براساس پژوهشی که در دانشگاه کوئینزلند استرالیا براساس جامعه آماری از کشورهای مختلف جهان انجام شده است، فاوت‌های واضحی در میزان استفاده افراد از هوش مصنوعی در کشورهای مختلف وجود دارد. درحالی‌که بیشتر افراد یعنی بین 71 تا 90درصد در کشورهای BRICS اعلام کرده‌اند که از هوش مصنوعی در کار خود استفاده می‌کنند، در اکثر کشورهای غربی این افراد بسیار کمتر (۳۲-۴۱درصد) بوده‌اند. البته فنلاند و استونی در این میان استثنا هستند و بین ۵۴-۵۹درصد افراد، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

هشدار بیل گیتس در خصوص گسترش هوش مصنوعی

در حالی که تحقیقات روی هوش مصنوعی سال‌ها ادامه داشته است، محبوبیت ناگهانی برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مانند OpenAI'S ChatGPT و Midjourney منجر به تلاش قانون‌گذاران در این زمینه شده است تا برای یافتن راه‌هایی برای تنظیم قوانینی برای هرگونه رشد کنترل‌نشده هوش مصنوعی، تردید نکنند.

با گسترش و محبوبیت هوش مصنوعی OpenAI بسیاری از غول‌های فناوری وارد رقابت با ChatGPT و توسعه هوش مصنوعی مختص به خود شدند. در این میان افرادی مانند بیل گیتس درباره توسعه کنترل‌نشده هوش مصنوعی بارها هشدار دادند. همین هشدارها باعث شد تا اتحادیه اروپا و سازمان مقررات فناوری ایالات متحده در صدد قانون‌گذاری برای این فناوری برآیند.

همچنین افرادی مانند ایلان ماسک و قانونگذاران اروپایی که در تهیه پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا مشارکت دارند، از رهبران جهان خواسته‌اند تا برای یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از ایجاد اختلال در هوش مصنوعی پیشرفته، با یکدیگر همکاری کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.