کد مطلب: ۸۴۹۶۰۵

در حاشیه نمایشگاه «دستاوردهای شرکت‌‌های دانش‌ بنیان، فناور و خلاق حوزه رسانه و روابط عمومی» مطرح شد:

حمایت‌ از دانش بنیان ها باید فنی باشد، نه سیاسی

حمایت‌ از دانش بنیان ها باید فنی باشد، نه سیاسی

محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس جمهور در نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد که حمایت‌های ما فنی است و سویه‌ی سیاسی ندارد اما توقع می‌رود شرکت‌ها خود را موظف به رعایت قوانین جمهوری اسلامی بدانند تا صدمه‌ای به کسی وارد نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌‌های دانش‌ بنیان، فناور و خلاق حوزه رسانه و روابط عمومی، امروز دوشنبه شانزدهم مردادماه و در آستانه روز خبرنگار در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و جمعی از مدیران جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران حوزه علم و فناوری برپا شد.

رسانه در خدمت رشد

در افتتاحیه این نمایشگاه محمدصادق خیاطیان بر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: زیست‌بوم علم و فناوری در داخل کشور را می‌توان یک زیست‌بوم بالغ تلقی کرد. در فرآیند بالغ شدن این زیست‌بوم رسانه‌ها نقش جدی داشتند. بهانه برگزاری این نمایشگاه هم این است که این بار دانش‌بنیان‌ها به کمک توسعه و رونق در رسانه‌ها با ابزارهای نوآورانه و خلاقانه بیایند.

او همچنین افزود: بعد از گذشت یک دهه از عمر این‌ زیست‌بوم و با وجود تمام سختی‌ها ما رشد قابل توجهی را امروز شاهد هستیم. خیلی‌ها به توانمندی‌های داخلی باور نداشتند اما همین شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر مبارزه کردند و توانایی‌های خود را اثبات کردند.

خیاطیان ادامه داد: امروز همه حمایت‌های ما به سوی عرضه محصولات فناوری است. دولت به شرکت‌های دانش بنیان اعتماد دارد و از آن‌ها حمایت می‌کند. من اعتقاد دارم پرچم دانش‌بنیان‌ها را باید در کشور بالا نگه داریم. این شرکت‌ها خواستگاه امیدآفرینی در کشور هستند، باید دستاوردهای آن‌ها به درستی روایت شود.

آینده کشور در گرو نگاه مناسب به دانش‌بنیان‌ها

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در ادامه گفت: این که سخنگوی دولت در روز خبرنگار انتخاب می‌کند در نمایشگاه نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه رسانه حضور یابد نشان از این است که دولت سیزدهم اعتقاد دارد آینده را نگاه‌های نوآورانه رقم می‌زند. تضمین آینده کشور در گرو نگاه مناسب به امروز نخبگان و دانش‌بنیان‌ها است.

او تاکید کرد: تمرکز دولت بر تکمیل زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات هم به این علت است که اعتقاد داریم نخبگان ایران توانمندی لازم را برای طراحی نیازهای امروز و آینده کشور را دارند. ما باید از ظرفیت‌های داخلی خودمان برای نیازهای کشور استفاده کنیم. کلید حل مشکلات اراده قوی است، نه التماس به دیگری؛ در واقع این نگاه دولت است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت در جهت حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف 12 آیین‌نامه اختصاصی به تصویب هیئت وزیران رساند. برای ما باعث افتخار است که جایگاه ایران در طول سال گذشته در شاخص جهانی نوآوری 7 پله ارتقا پیدا کرده است.

متخصصان باید به کشور بازگردند

شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این نمایشگاه در موضوعاتی از جمله پلتفرم‌های مانیتورینگ، سرویس‌های پردازش صوت و متن، سامانه‌های رصد و شناسایی بات‌ها در شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم ‎های مدیریت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای تحریریه خبر، ابزارهای چت خودکار، سامانه‌های کشف تقلب در اخبار، پلتفرم‌های ترجمه، ویرایش و تولید محتوا، پلتفرم‌های اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی فعالیت می‌کردند.

خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس جمهور بعد از بازدید نمایشگاه در گفتگو با تجارت‌نیوز از آمار رشد مهاجرت نخبگان گفت: من فکر می‌کنم آمارهایی که این روزها درباره رقم رشد مهاجرت نخبگان اعلام می‌شود خیلی قابل استناد نیست چراکه خیلی از این آمارها بر اساس نظرسنجی و در یک جامعه آماری محدود اتفاق می‌افتد. البته نمی‌توان انکار کرد که مهاجرت افزایش پیدا کرده است اما باید این را به شکل دقیقی ریشه‌یابی کرد.

او ادامه داد: اصل مهاجرت لزوما منفی نیست خیلی وقت‌ها آورده علمی هم دارد. یعنی بعد از مهاجرت و تحصیل متخصصان با علم بیشتری به کشور بر می‌گردند. باید این چرخش اتفاق بیوفتد و آن‌ها باید با علم و فناوری‌های به‌روزتری به کشور بازگردند؛ در همین جهت هم ما این صندوق‌ها و آیین‌نامه‌های حمایتی را تدارک دیده‌ایم.

نباید یک تخلف را به پای کل مجموعه نوشت

خیاطیان در پاسخ به تجارت‌نیوز بر عدالت در حمایت‌های دولت تاکید کرد: نگاه‌ها و حمایت‌های ما فنی است و سویه‌ی سیاسی ندارد. اگر شرکتی توان فنی داشته باشد و صلاحیتش تایید شود می‌تواند حمایت صندوق فناوری را داشته باشد. رئیس جمهور تاکید دارد هیچ سیگنال منفی نباید متوجه نخبگان ما باشد.

هرچند که بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از پاسخ به خبرنگاران راجع به تعلیق و تعطیلی‌های اخیر شرکت‌ها سرباز زد، خیاطیان با اشاره به حواشی پیرامون این موضوع به تجارت‌نیوز گفت: در واقع توقع می‌رود شرکت‌ها و یا استارتاپ‌ها خود را موظف به رعایت قوانین جمهوری اسلامی بدانند تا صدمه مورد توجه هیچ طرفی قرار نگیرد. از این طرف هم نباید یک تخلف را به پای کل مجموعه نوشت و باید با تعامل و همکاری از چنین آسیب‌هایی به بدنه شرکت‌های فناورانه و نوآورانه جلوگیری کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.