کد مطلب: ۸۹۸۶۹۲

«تجارت‌نیوز» از دغدغه‌های شرکت‌کنندگان در «نمایشگاه کار» گزارش می‌دهد:

مهاجرت و نداشتن سابقه، دو معضل بازار کار ایران

مهاجرت و نداشتن سابقه، دو معضل بازار کار ایران

بازار کار ایران با چالش‌های مختلفی مانند مهاجرات متخصصان و کمبود مهارت کارجویان؛ چالش‌هایی که شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کار هم بر آن تاکید کردند.

جواد راشدی/ به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته گریبان‌گیر اکوسیستم استارتاپی ایران، شرکت‌های فناوری‌محور و به طور کلی بازار کار شده، مهاجرت نیروی کار متخصص است. صدمه ناشی از این مهاجرت‌ها به حدی بوده که بسیاری از کارشناسان، افزایش حملات سایبری در مدت اخیر را نتیجه کمبود تکنسین‌ها در کشور می‌دانند.

از این رو شرکت‌ها سعی می‌کنند از راه‌های متفاوتی نیروی کار خود را شناسایی و برای کار دعوت کنند. یکی از این راه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های کار است. در این رویدادها، شرکت‌های متفاوت در چند روز دور هم جمع می‌شوند و افراد جویای کار نیز با مراجعه به این شرکت‌ها، رزومه خود را به آنها ارائه می‌دهند. به این صورت دو ضلع اصلی بازار کار می‌توانند به صورت رو در رو با یکدیگر تعاکل کنند. 

دغدغه‌های بازار کار ایران

نمایشگاه کار ایران توسط شرکت جاب ویژن از روز چهارشنبه بیست و پنجم تا جمعه بیست و هفتم بهمن در برج میلاد تهران برگزار شد و استقبال به نسبت خوبی نیز از این رویداد به عمل آمد.

اما مهم‌ترین چالش‌‌های دو طرف بنگاه‌ها و داوطلبان در بازار کار ایران چیست؟

کاهش ماندگاری و وفاداری نیروی کار

محمدمهدی پیروزان، مدیر ارشد دپارتمان منابع انسانی شرکت ایرانسل که در غرفه ایرانسل حضور داشت در پاسخ به سوال خبرنگار «تجارت‌نیوز» در مورد اینکه آیا موج مهاجرت‌ها در جذب نیرو در این رویداد موثر بوده است یا خیر، گفت: «درباره این نمایشگاه نمی‌توان به‌طور دقیق نتیجه‌گیری کرد زیرا روزمه‌های ارسالی باید پس از نمایشگاه‌ دقیق‌تر بررسی شود ولی به‌طور کلی در سال‌های گذشته ما توانسته‌ایم خروجی خوبی از چنین رویدادهایی داشته باشیم و نیروهای مورد نیاز خود را تامین کنیم.»

او اما در مورد ماندگاری و وفاداری نیروی کار توضیح داد:«در سال‌های اخیر وضعیت در بازار کار به گونه‌ای است رفت و آمدها و تغییرات زیاد است و با توجه به شرایط اقتصادی و تمایل افراد به مهاجرت، کارمندان وفاداری سابق را به شرکت‌ها ندارند. ما هم دیگر چنین انتظاری نداریم.»

چالش نداشتن سابقه کار برای کارجویان

یکی از بازدیدکنندگان حاضر در نمایشگاه کار نیز درباره شرایط و کاربردی بودن آن به «تجارت‌نیوز» گفت: «موقعیت‌های شغلی ارائه شده در نمایشگاه بیشتر در حوزه بازاریابی، فروش، برنامه‌نویی و تخصص نرم‌افزاری بود. اما مهمترین مشکل برای کارجویان که اغلب آنها تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، نداشتن سابقه کاری است. در حالی که اغلب شرکت‌های حاضر در نمایشگاه سابقه بالای دو سال می‌خواهند.»

دیگر بازدیدکننده نمایشگاه نیز در پاسخ به همین سوال به تجارت‌نیوز گفت: «بیشتر شرکت‌ها برای جذب کارجویان، روی تسلط آنها بر چندین نرم‌افزار تخصصی تاکید می‌کنند و این شرایط امکان ورود به بازار کار را برای بسیاری از افراد سخت کرده است.»

هدف نمایشگاه کار؛ شکل‌‌دهی به زنجیره تامین منابع انسانی

اما هدف از برگزاری «نمایشگاه کار» به طور کلی چیست؟ هادی محمدآبادی هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل جاب‌ویژن در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در این مورد گفت:«هدف از برگزاری چنین رویدادهایی شکل‌دهی به اکوسیستم و زنجیره منابع انسانی در بازار کار کشور است که یکی از مهمترین دغدغه‌های شرکت‌ها محسوب می‌شود.»

او افزود: «از جمله مهمترین نتایج برگزاری نمایشگاه کار، روبرو کردن کارجو و کارفرماست. چرا که مشکل بسیاری از کارجویان نداشتن سابقه کار است اما برخی از این افراد به قدری توانمند هستند که بتوانند کارفرما را قانع کنند تا آنها را استخدام کند.»

محمدی‌راد به معضل مهاجرت نیروهای متخصص نیز اشاره کرد و گفت: «با توجه به این مسئله که یکی از عوامل مهم مهاجرت بحث نارضایتی شغلی است، برگزاری این دست نمایشگاه‌ها تا حدودی می‌تواند باعث بهبود شرایط بازار کار شود.»

به گزارش تجارت‌نیوز، ششمین نمایشگاه کار ایران، در محل سالن‌های نمایشگاهی برج میلاد برگزار شد. آنگونه که دیجیاتو گزارش داده بود، این رویداد میزبان ۷۵ شرکت بود که ۱۵۰۰ موقعیت شغلی را در دسترس کارجویان قرار داد.  

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.