کد مطلب: ۹۰۰۰۷۷

«تجارت نیوز» گزارش می‌دهد:

هوش مصنوعی چه کمکی به صنعت گردشگری می‌کند؟

هوش مصنوعی چه کمکی به صنعت گردشگری می‌کند؟

هوش مصنوعی به میدان آمده تا دقت عمل و افزایش کیفیت را در تمامی حوزه‌ها از جمله گردشگری رقم بزند. طی دو سال اخیر نیز در برخی از نقاط جهان از جمله ایتالیا و آمریکا، شاهد نقش مستقیم هوش مصنوعی در تسهیل روند گردشگری و شناخت مخاطب و ارائه خدمات خاص او که توسط هوش مصنوعی شناسایی شده است، در نمونه‌های مشخصی بوده‌ایم.

امیرحسین جعفری / به گزارش تجارت‌نیوز، هوش مصنوعی صرفاً در حوزه‌های فنی و یا برنامه بنویسی به کار نمی‌رود؛ این تکنولوژی در تمامی حوزه‌ها خود را ثابت کرده و حالا در حوزه گردشگری نیز شاهد نقش قابل توجه هوش مصنوعی هستیم. هوش مصنوعی در موضوعاتی از جمله خدمات سفر، شامل نقشه‌یابی، ترجمه، شناخت مقاصد گردشگری، تبادلات بانکی، رزرو‌های مورد نیاز از جمله هتل و تاکسی و ... حضور داشته است. هر چند هتل‌های ایران هنوز به این ابزار مهم مسلح نشده‌اند اما در خارج از ایران نمونه‌های قابل توجهی از نقش هوش مصنوعی در حوزه سفر و گردشگری مشاهده می‌کنیم.

تورلیدرها کم کار می‌شوند؟

گردشگری امری زمان بر است که برای هر لحظه آن، گردشگران در حال پرداخت هزینه هستند. این هزینه و زمان با استفاده از هوش مصنوعی از ابتدای سفر، که شامل رزرو‌ها، مراجعه به فرودگاه و یا ترمینال، شناخت مقاصد و زبان می‌شود، هدررفت زمان را برای گردشگر کنترل می‌کند و حتی نقش تورلیدر‌ها نیز در مواردی کم رنگ‌تر می‌شود. اگرچه تورلیدر‌های مجهز به دانش جدید نیز وجود دارند که با رساندن خود به ارتفاع پیشرفت‌های فناوری در این حوزه، نه تنها شغل خود را از دست نداده بلکه با خلاقیتی جدید و حتی گران‌تر به میدان می‌آیند. هوش مصنوعی در این حوزه باعث ارتقا سطح کیفی و سواد فنی گردشگر و تورلیدر خواهد شد. تاجایی که از این پس، گردشگران ناچار به آشتی با تکنولوژی و ابزارهای مختلف هوش مصنوعی هستند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

به جهت بررسی نقش هوش مصنوعی در حوزه گردشگری، با دو کارشناس این حوزه گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

حبیبه نیک سرتی، نویسنده و کارشناس گردشگری، درباره تأثیر هوش مصنوعی بر حوزه گردشگری به «تجارت نیوز» گفت:

تاجایی که من اطلاع دارم، اقداماتی برای ورود هوش مصنوعی به عرصه گردشگری انجام شده است. هر پدیده جدیدی که به وجود می‌آید، به تمام حوزه‌ها اثر می‌گذارد و گردشگری نیز حوزه‌ای‌ست که تأثیر می‌گیرد؛ به زودی شاهد تأثیر جدی هوش مصنوعی بر حوزه گردشگری خواهیم بود؛ به هر حال در تمام دنیا اینگونه است که هوش مصنوعی باعث جلب توجه بیشتر گردشگر‌ها نیز می‌شود.

وی در ادامه در رابطه با امکانات هوش مصنوعی در خدمت گردشگران بیان کرد: امکان تصویرسازی و فیلمبرداری‌ها و شبیه‌سازی مقاصد گردشگری نیز از طریق هوش مصنوعی در گردشگری وجود دارد. هوش مصنوعی به نظر من با این توانمندی‌هایی که دارد، مردم را بیشتر به سفر علاقه‌مند می‌کند. فناوری هوش مصنوعی توانسته قابلیت‌های گردشگری را شناسایی کند و نقشه دقیقی از پدیده گردشگری دارد. گردشگر و نقاط گردشگرپذیر نیز می‌توانند با بهره گرفتن از هوش مصنوعی، شناخت بهتری از جاذبه‌ها داشته باشند. این ابزار می‌تواند گردشگرپذیران را در شناخت بهتر محیط‌شان کمک کند.

نیک سیرتی درباره خدمات هوش مصنوعی در حوزه گردشگری داخلی و خارجی گفت: در مسیریابی کمک بسیار زیادی به گردشگر‌ها از طریق هوش مصنوعی شده است. این یکی از حسن‌ها و توانمندی‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند نقشه راه دقیق و خلاقی برای گردشگران ترسیم کند. از سوی دیگر در پیشنهاد دهی و آموختن اطلاعات لازم سفر به گردشگران کمک‌های هوش مصنوعی قابل توجه است. برای مسافرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند نیز مشکل زبان‌های خارجی به زودی حل خواهد شد. در بحث شناسایی هویت‌ها در فرودگاه نیز هوش مصنوعی با میزان خطا بسیار اندک به کمک نیروی انسانی آمده است. به طور کلی هوش مصنوعی زمان هدررفته را به گردشگر باز می‌گرداند و خدمات را دقیق‌تر و ارزان‌تر در اختیار او قرار می‌دهد. امیدوارم هر چه زودتر امکانات هوش مصنوعی در گردشگری در اختیار ایران هم قرار بگیرد.

یعقوب موسوی، کارشناس ارزیابی گردشگری، درباره تأثیر هوش مصنوعی در حوزه گردشگری به «تجارت نیوز» گفت:

اول باید احساس نیاز صورت بگیرد تا بعد به سراغ به کارگیری هوش مصنوعی برویم. هوش مصنوعی در تمامی حوزه‌ها کارکرد دارد اما باید نقطه نیاز آن را در گردشگری پیدا کنیم. ما در حوزه تبلیغات گردشگری خیلی کمبود داریم؛ اینکه بتوانیم از هوش مصنوعی برای تبلیغات بهتر و شناخت نقاط مختلف به مردم استفاده کنیم، بخشی از نیاز به هوش مصنوعی است. در بحث ارائه خدمات نیز هوش مصنوعی می‌تواند به کمک گردشگران بیاید.

موسوی درباره مؤلفه‌های بروز هوش مصنوعی در گردشگری گفت: هوش مصنوعی در واحد‌های اقامتی همین الان استفاده می‌شود. مثلاً از هوش مصنوعی برای شناخت بهتر مسافران استفاده شده است. گوگل امکانی دارد که شخصیت‌شناسی می‌کند که به افزایش کیفیت تور‌ها اثر می‌گذارد. هوش مصنوعی می‌تواند با شناخت شخص از طریق سوابق‌اش در فضای مجازی، نیاز‌های فرد را شناسایی کند تا خدمات بهتری به او ارائه شود. مثلاً با توجه به رفتار‌های گذشته فرد در یک واحد اقامتی نیز هوش مصنوعی او را بازتعریف می‌کند. نوع غذایی که در گذشته در آن هتل مصرف کرده و یا نوع خدماتی که درخواست کرده را دوباره بررسی می‌کند تا برای دفعه دوم خدمات بهتری ارائه شود.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.