کد مطلب: ۹۰۱۰۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا کیوکامرس ترند بازار تجارت الکترونیک است؟

آیا کیوکامرس ترند بازار تجارت الکترونیک است؟

بعد از پاندمی کرونا، اهمیت کیوکامرس‌ها مضاعف شد. کیوکامرس‌ها آینده‌ای بسیار روشن در سیستم تبادلات روزمره‌ی انسان‌ها خواهند داشت. تاکید بر سرعت نقطه‌ی تمایز آن‌ها است.

مهرین نظری/ به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای اولیه خرده فروشی آنلاین، مشتریان وب‌سایت یک شرکت را مرور می‌کردند، موارد را به سبد خرید مجازی خود اضافه می‌کردند و سپس با وارد کردن اطلاعات پرداخت، خریدشان تکمیل می‌شد. سپس باید منتظر می‌شدند تا خریدشان به‌دست‌شان برسد.

کیوکامرس چیست؟

کیوکامرس یا تجارت سریع، یکی از پدیده‌هایی‌ است که در قرن سرعت به‌وجود آمده است. پدیده‌ای که وعده می‌دهد آنچه مشتری می‌خواهد را در کمتر از 30 دقیقه به دست او برساند. این مفهوم، نسل سوم خرده‌فروشی آنلاین محسوب می شود.

کیوکامرس در سال 2011 با پدید آمدن شرکت‌هایی مانند Postmates پدید آمد و در سال 2017 با گسترش شرکت‌هایی مانند Delivery Hero و Meituan شروع به گسترش و رشد کرد.

اوایل پیدایش کیوکامرس، زمان تحویل حدود 60 دقیقه بود، اما در سال 2019 چندین شرکت با ارائه ایده‌های انبار محلی مثل فروشگاه‌های ابری و... سعی کردند سرعت را به 20 دقیقه کاهش دهند.

با پیشرفت تکنولوژی می‌توان گفت که کیوکامرس قادر است زمان تقریبی رسیدن کالا به دست مشتری را تخمین بزند. علاوه بر این، به دلیل استفاده از مراکزی که با تدابیر امنیتی پیشرفته طراحی شده‌اند، کیوکامرس نسبت به پلتفرم‌های تجارت الکترونیک سنتی امن‌تر است و آن را به انتخاب ترجیحی برای بسیاری از خریداران آنلاین تبدیل کرده است. در کیوکامرس، رقابت بر سر ساعت نیست بلکه بر سر دقیقه است.

کیوکامرس در ایران

اما در ایران شاید بتوان پدید آمدن خرید آنلاین را مربوط به دیجی کالا و بامیلو دانست. پاندمی کرونا باعث رشد فروشگاه‌های آنلاین شد و به تدریج نیاز به «سرعت» در این بازار احساس شد. قطعا جایی که تقاضا باشد عرضه هم اتفاق می‌ا‌‌‌فتد.

دیجی کالاجت، ارسال کالاهای سوپرمارکتی را آغاز کرد، در حالی‌ که نیاز کاربران به کالاهای سوپرمارکتی محدود نشد. در این میان اسنپ‌شاپ خدمات خود را در دسته‌بندی‌های دیگری مثل لوازم آرایشی، پوشاک و... ارائه کرد.

اگرچه در ایران باید رقابت در ارسال کالاها را چند ساعته در نظر گرفت، اما با ورود دارتیل به این حوزه می‌توان به پتانسیل بالای این بازار پی برد. این استارتاپ کاملا در مکان‌های نزدیک به کاربر خدمات خود را ارائه می‌دهد.

مرتضی نقیبی، مدیر مارکتینگ دارتیل که سابقه‌ی فعالیت در اسنپ‌شاپ را نیز دارد در خصوص وضعیت کیوکامرس ایران گفت:

«کیوکامرس در ایران مراحل اولیه خود را طی می‌کند و در مواردی نیازمند توسعه است، ​ظرفیت تامین‌کننده‌ها که هنوز در کالاهای مختلف نیاز به رشد دارند. تامین کننده‌های اقلام سوپرمارکتی به‌واسطه‌ی فعالیت اکالا و اسنپ مارکت برای این خدمات آماده شده‌اند اما در اقلام دیگر نیاز به توسعه دارند.»

وی افزود: «از سمت کاربر نیز نیاز است که فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد، این تقاضا وجود دارد و کاربران باید از این خدمات ارائه شده آگاه شوند. بحث لجستیک نیز، مسئله‌ای است که در کیوکامرس‌ها باید تسهیل شود.»

نقیبی در پاسخ به این سوال که بازار کیوکامرس چه زمانی به بلوغ می‌رسد، توضیح داد: «در یک الی دو سال آینده این بازار با رشد قابل‌توجهی مواجه می‌شود چرا که پتانسیل خوبی در بازار تجارت الکترونیک برای کیوکامرس‌ها وجود دارد.»

کاملا بدیهی است که «سرعت» در انجام کارها، یکی از خواسته‌های انسان در این انقلاب صنعتی است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.