کد مطلب: ۹۰۱۴۹۸

«تجارت نیوز» گزارش می‌دهد:

ابعاد فیلترینگ در چین و آمریکا

ابعاد فیلترینگ در چین و آمریکا

فیلترینگ در چین و آمریکا می‌تواند موضوعی جهت نقد و بررسی باشد؛ چراکه هر کشوری از زاویه خاصی دست به اعمال فیلترینگ می‌زند که شاید هر کدام هدف متفاوتی را دنبال کنند.

امیرحسین جعفری/ به گزارش تجارت‌نیوز، فیلترینگ در چین شدت فراوانی دارد؛ شدتی که شاید مثال آن را در دیگر کشور‌ها پیدا نکنیم. این فیلترینگ گسترده از بابت نگرانی‌های امنیت ملی این کشور رخ داده و جایگزین‌های مختلفی نیز در مقابل فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجو به جمعیت بیش از یک میلیاردی چین ارائه شده است.

در کشور چین دولت در مقابل ابعاد گسترده فیلترینگ خود را ملزم به ارائه سرویس‌های جایگزین در حوزه اینترنت و شبکه مجازی کرده است و از این زاویه می‌توان گفت که اگرچه نارضایتی در این زمینه وجود دارد اما جایگزینی ابزار مورد استفاده کاربران می‌تواند تا حدود زیادی نیازهای موجود کاربران چینی را بر طرف سازد.

فیلترینگ در چین چه ابعادی دارد؟

گوگل، فیسبوک، اینستاگرام، بی بی سی، وردپرس و فیلکر بخشی از مجموعه‌های فیلتر شده در چین است. در مقابل، وی چت، ویبو، تیک تاک، ژیهو، ژینری و دوبان نیز بخشی از جایگزین‌های چین محسوب می‌شود. میزان اهمیت فیلترینگ در چین تا حدی است که میزان نیرو‌های امنیت اجتماعی که رصد‌کننده فضای مجازی هسنتد از ارتش چین بیشتر است.

فیلترینگ در آمریکا چگونه عمل می‌کند؟ 

سال 1996، بیل کلینتون قوانین مربوط به محدودیت اینترنتی در آمریکا را مطرح کرد. در سال 1998 و 2000 نیز جزئیات این ایده در بخش‌های مختلف از جمله محدودیت‌های تصاویر غیر اخلاقی جدی‌تر شد؛ اگرچه قوانین در آمریکا شکل متفاوتی از دیگر کشور‌ها دارند.

قوانین فیلترینگ در آمریکا عمدتاً در سطح ایالتی معرفی می‌شوند، اگرچه قوانین فدرال برای مدارس و کتابخانه‌ها پیرو قانون حفاظت از اینترنت کودکان است. به طور معمول، قوانین فیلترینگ در آمریکا به محافظت از افراد زیر سن قانونی مربوط می‌شود. برخی از ایالت‌ها همچنین مؤسسات دارای بودجه عمومی را ملزم می‌کنند که کنترل‌هایی را برای جلوگیری از دسترسی افراد زیر سن قانونی به مطالب مضر در این سن را اعمال کنند.

اگرچه راه‌های فرار در آمریکا همیشه وجود دارند. در کارولینای جنوبی، قانونی پیشنهاد شده است که مصرف‌کنندگان را ملزم به پرداخت 20 دلار برای حذف فیلترینگ محتوای غیراخلاقی می‌کند. این قانون در دسامبر 2016 در مجمع عمومی کارولینای جنوبی ثبت شد.

فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران در شماره زمستان 99 خود در این‌باره می‌نویسد: 

«فیلترینگ اینترنت در آمریکا در واقع حذف یا مسدود کردن دسترسی به اطلاعات منتشرشده یا قابل مشاهده از طریق اینترنت داخل خاک این کشور است. حمایت شدید از آزادی بیان و عقیده در مقابل فیلترینگ، ریشه در اصلاحیه اول قانون اساسی این کشور دارد. این حمایت‌ها به محیط اینترنت نیز گسترش یافته و در نتیجه کشور قوانین کمتری را برای محدود کردن دسترسی افراد به محتوای موجود در اینترنت وضع کرده است. با وجود این اینترنت در ایالات متحده به شدت قواعدگذاری شده و از طریق مکانیسم‌های مختلفی اداره می‌شود. بعد از دو دهه بحث و بررسی در مورد قانونگذاری محتوای اینترنتی، کشور هنوز از دستیابی به اتفاق نظر حقوقی در مورد محدودیت‌های آزادی بیان و کنترل فعالیت‌های غیرقانونی در فضای اینترنتی به دور است. با وجود این مهم‌ترین موارد حمایت شده مربوط به پورنوگرافی کودکان، قماربازی و حمایت از مالکیت‌های فکری و امنیت فضای مجازی است.»

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.