خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۷۹۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نصیحت‌های پوشالی! / ریشه قصه‌گویی کارآفرین ها کجاست؟

نصیحت‌های پوشالی! /  ریشه قصه‌گویی کارآفرین ها کجاست؟

الگوبرداری یک نوع رفتاری‌ است که انسان از ابتدا به آن خو می‌گیرد؛ از همان بدو ورود خود به دنیا، با نگاه به اطراف و اطرافیان خود یاد می‌گیرد. این رفتار در بزرگسالی هم دیده می‌شود. افراد برای رسیدن به اهداف خود، الگو یا قهرمانی انتخاب می‌کنند، اما معمولاً این الگوبرداری در بعضی موارد به کپی‌برداری تبدیل می‌شود که سرانجام خوبی ندارد. بنابراین باید پرسید آیا توصیه‌های کارآفرینان موفق، همیشه کارآمد است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دنیای استارتاپ‌‌ ها پر از چهره‌های درخشانی است که با ایده‌های نوآورانه و موفقیت‌های خیره‌کننده، الهام‌بخش نسل جوان کارآفرینان هستند. این افراد اغلب در مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و کتاب‌هایشان، با سخاوتمندی به ارائه رهنمودهایی می‌پردازند که به نظر می‌رسد نقشه راهی مطمئن برای دستیابی به قله‌های موفقیت باشد. اما با کمی کنکاش عمیق‌تر، ممکن است متوجه تناقضی آشکار میان توصیه‌های آنها و مسیری که خودشان برای رسیدن به قله پیموده‌اند، شویم. این پدیده‌ عجیب که به عنوان یک پارادوکس شناخته می‌شود، می‌تواند سردرگمی و تردید در میان کارآفرینان جوان ایجاد کند.

برای درک بهتر این موضوع، به چند مورد از این تضادها و پارادوکس‌ها اشاره می‌کنیم.

بن‌بست‌های موفقیت / معلم‌های کاغذی که هستند؟

استارتاپ‌‌سازان خودکفا: این کارآفرینان بر اهمیت یادگیری از طریق تجربه در استارتاپ‌ ها تاکید می‌کنند. آنها طرفدار جذب سرمایه‌ اندک، کنترل دقیق بر هزینه‌ها و رشد ارگانیک‌اند. با این حال، ممکن است خودشان برای اجرای بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌هایشان و در مجموع گسترش استارتاپ خود، مجبور به جذب سرمایه‌های کلان از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر شده باشند. این پشتیبانی هنگفت و این حمایت وسیع، در تضاد با نصیحت‌ها و سخنرانی‌های انگیزشی است.

کارآفرینان رویایی: این افراد همواره تاکید بر ایده‌هایی جسورانه دارند و به دنبال تغییر جهان‌‌اند. اما شهرت اولیه‌ آنها به واسطه‌ی یک اپلیکیشن مصرفی کاملاً معمولی به دست آمده است. از ابتدا آنها هیچ در حد و اندازه تغییرات جهان‌شمول نبوده‌اند. این یک توهم است که یک ایده ناگهانی جهان را متحول می‌کند. اصلاً چنین چیزی ممکن نیست. افراد باید بابت هر ایده‌ای زمان بگذارند تا به پختگی لازم برسد. یک ایده خام و یک استارتاپ جوان، نمی‌تواند به‌سادگی در بازار به جایگاه ایده‌آل دست‌یابد. مسیر میان‌بری وجود ندارد.

سرمایه‌گذاران مخالف جریان: این سرمایه‌گذاران، تحصیلات دانشگاهی را برای کارآفرینان بی‌ارزش می‌دانند و معتقدند کارآفرینان موفق نیازی به گذراندن دوران دانشجویی ندارند. با این حال، نگاهی به سوابق تحصیلی خودشان، حضور در دانشگاه‌های برتر و تجربه‌ کار در شرکت‌های بزرگ را نشان می‌دهد. تجربیاتی که به احتمال زیاد در موفقیت نهایی آنها نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

چرا این تناقض به وجود می‌آید؟

در اکثر موارد، نیت پشت این توصیه‌ها خیرخواهانه است. کارآفرینان موفق اغلب آرزو دارند بتوانند به عقب برگردند و با خردی که اکنون در اختیار دارند، خود جوان‌ترشان را نصیحت کنند. آنها مشتاقانه تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند و امیدوارند نسل بعدی کارآفرینان بتوانند از اشتباهات آنها درس بگیرند و مسیر موفقیت را سریع‌تر و آسان‌تر طی کنند.

با این حال، این افراد ممکن است در توصیف دقیق مسیر خود دچار ساده‌انگاری شوند. آنها ممکن است نقش حیاتی شرایط خاص، زمان‌بندی و حتی کمی شانس را در داستان‌های موفقیت خود دست‌کم بگیرند؛ به عنوان مثال، کارآفرینان خودکفا ممکن است به یاد داشته باشند که با حداقل سرمایه کار خود را آغاز کرده است، اما از به یاد آوردن شبکه‌ حمایتی گسترده و فرصت‌های منحصربه‌فردی که در اختیار آنها بوده است، غافل شوند.

علاوه بر این، کارآفرینان موفق ممکن است به مرور زمان روایت خود را از داستان‌های موفقیت‌شان بازسازی کنند. با گذشت زمان، خاطرات می‌توانند مبهم و جزئیات گم شوند. در این فرایند، کارآفرین ممکن است تصویری ایده‌آل‌سازی‌شده از گذشته خود بسازد که در آن بر چالش‌ها و موانعی که پیش رویش بوده، تاکید کمتری می‌شود.

چگونه از این تناقض‌ها عبور کنیم؟

با وجود این تناقضات، توصیه‌های کارآفرینان موفق هنوز هم می‌توانند منبع ارزشمندی برای کارآفرینان جوان باشند. کلید استفاده‌ موثر از این توصیه‌ها در درک زمینه‌ای است که در آن ارائه می‌شوند. به صرف شنیدن و پذیرفتن بدون قید و شرط این توصیه‌ها بسنده نکنید. عمیق‌تر کاوش کنید و در مورد جزئیات داستان‌های موفقیت آنها کنجکاو باشید.

نمی‌توان دقیقاً مثل یک فرد دیگر بود. نمی‌توان دقیقاً مثل آنها عمل کرد. به یاد داشته باشید هر فرد در شرایطی بوده که توانسته تصمیمات خاصی اتخاذ کند که بعدها منجر به موفقیت او شده است. در بدو امر اصلاً معلوم نبوده که یک استراتژی چه نتیجه‌ای دربر خواهد داشت.

به خودتان اعتماد داشته باشید. اصرار ورزیدن در یک مساله می‌تواند اشتباه باشد، اما ممکن است نامش به مرور زمان تغییر کند و مردم آن را تلاش زیاد و پشتکار بنامند. این تلقی‌ها و تفسیرها کاملاً بستگی به خود شما دارد. ممکن است یک شکست دلیلی برای یک پیروزی بزرگ باشد و یک پیروزی زمینه شکست کمرشکنی را برای شما فراهم کند. به این اسامی زیاد پایبند نباشید. توهم زردی را که از کیف پول شما تغذیه می‌کند قبل از اینکه خیلی بزرگ یا دیر شود از خود دور کنید.

در ارتباط گرفتن با انسان‌ها کم‌کاری نکنید. هر فرد می‌تواند چیزی به شما اضافه کند که تاثیر آن‌ را نتوان مشخص کرد. دقیق باشید. مانع یادگیری نباشید و از این دست تجربه‌ها استقبال کنید.

به یاد داشته باشید، مسیر هر کارآفرین منحصربه‌فرد است. در دام تلاش برای تکرار نسخه‌ ایده‌آل افراد دیگر از موفقیت، گرفتار نشوید. از توصیه‌های کارآفرینان موفق به عنوان الهام‌بخش و راهنمایی استفاده کنید، اما در نهایت، مسیر خودتان را با خلاقیت، شجاعت و تعهد به اهداف خودتان بسازید.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.