خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۲۸۵۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برنامه عربستان برای نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ چیست؟ / گذر از نفت برای نجات اقتصاد

برنامه عربستان برای نمایشگاه اکسپو 2030 چیست؟ / گذر از نفت برای نجات اقتصاد

عربستان سعودی در کنار ایتالیا و کره جنوبی کاندید میزبانی اکسپو سال ۲۰۳۰ شده است. تاریخ برگزاری این نمایشگاه با اجرای چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور همزمان خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، ممکن است به زودی میزبان نمایشگاه جهانی اکسپو 2030 شود. این تصمیم اکنون به دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی واگذار شده تا از میان ریاض در عربستان سعودی، رم در ایتالیا و بوسان در کره جنوبی که اخیرا در پاریس برنامه‌های نوآورانه و اهداف خود را مطرح کردند، یکی را به میزبانی انتخاب کند.

عصر تغییر

به نقل از یورونیوز ، عربستان سعودی، شعار نمایشگاه را «عصر تغییر: با هم برای فردایی آینده‌نگرانه» اعلام کرده است. این کشور برنامه یک رویداد در مقیاس بزرگ را که از ماه اکتبر 2030 به مدت 6 ماه برگزار خواهد شد و بیش از 40 میلیون بازدیدکننده از سراسر دنیا خواهد داشت، در سر دارد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان و نماینده این کشور در امور اقلیمی، درباره اهمیت اکسپو صحبت کرد و گفت: «خواسته ما برای میزبانی اکسپو 2030، با تاریخ اجرای چشم‌انداز 2030 همزمان است. سال 2030، سال پراهمیتی برای ما خواهد بود و می‌خواهیم که دنیا عربستان سعودی را ببیند و عربستان نیز دنیا را ببیند. در همین راستا، منابع بسیار زیادی را وقف این کار کرده‌ایم».

برنامه جامع عربستان برای اکسپو 2030

در مرکز درخواست عربستان برای میزبانی این رویداد، یک برنامه جامع و فراگیر برای در نظر گرفتن محوطه‌ای بزرگ در نزدیکی فرودگاه واقع در شمال ریاض در دستور کار قرار دارد. لامیا المهنا، رئیس معماری منظره در کمیسیون سلطنتی شهر ریاض گفت که تمام کشورهای شرکت‌کننده پاویون ویژه خود را خواهند داشت و عربستان حامی برخی از آنها خواهد بود.

او افزود: «ما به برنامه «هر ملت، یک پاویون»، پایبند هستیم. بازدیدکنندگان می‌توانند قدم زدن در خیابان‌های تنگ و باریکی که از تاریخچه شهر ریاض الهام گرفته شده است را تجربه کنند و ازمناظر طبیعی پارک لذت ببرند. اینها نشان‌دهنده تلاش ما برای حفظ طبیعت و تعهد ریاض به پایداری است».

محوطه اکسپو به شکل یک بنای آینده‌نگرانه به‌عنوان نماد نمایشگاه در نظر گرفته می‌شود. نوف ماجدالمنیف، مدیر هنرهای خلاقانه در کمسیون سلطنتی ریاض در این باره توضیح می‌دهد: «اگر تمام مساحت کره زمین بین تمام انسان‌ها تقسیم شود، هر کدام از ما مسئول 238 مترمربع زمین خواهیم بود. بنای ما نیز دقیقا در همین اندازه ساخته شده و در مرکز و قلب نمایشگاه واقع است. همچنین 195 ستون آن نمایانگر برابری تمام ملت‌هاست».

کمک به اقتصاد در حال گذار عربستان

چشم‌انداز اکسپو 2030 ریاض، هم‌راستا با برنامه این شهر برای تبدیل شدن به هاب بین‌المللی سرمایه‌گذاری، سرگرمی و توسعه پایدار است. مازن تمار، مدیر کل پیشنهاد کاندیداتوری اکسپو 2030 ریاض نیز روی اشتراک مساعی اهداف این شهر و ظرفیت دگرگون‌سازی اکسپو جهانی تاکید کرد. او گفت که همزمانی این دو مساله ریاض را به میزبان ایده‌آل برای این رویداد بین‌المللی تبدیل خواهد کرد.

عربستان سعودی که اقتصاد آن در حال گذار از وابستگی به نفت است، برنامه دارد اولین اکسپو جهانی در تاریخ را با رد پای منفی کربن میزبانی کند؛ تعهدی که بازتاب چشم‌انداز 2030 این کشور است. هیفا آل مقرن، نماینده دائم عربستان سعودی در یونسکو، بر این تعهد عربستان تاکید کرد و گفت: «چگونه عربستان سعودی می‌تواند مسئولیت بین‌المللی خود را در قبال دنیا به جای بیاورد؟ چگونه می‌توانیم این تجربیات را با دیگران در میان بگذاریم و چگونه می‌توانیم بستری برای باقی جهان بسازیم که بتوانند در آن تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؟ ایده میزبانی ریاض در اکسپو 2030، از همین‌جا نشات می‌گیرد».

در ماه نوامبر دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی، تصمیم خود را مبنی بر تعیین میزبانی این نمایشگاه اعلام می‌کند. تمام دنیا منتظر هستند تا ببینند اکسپو 2030 در کدام کشور برگزار می‌شود؟ چه ریاض باشد چه رم یا بوسان؛ این رویداد، نوآوری، اتحاد و آینده‌نگری را در سطح جهانی ارج می‌نهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.