خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۴۴۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم مصر رکورد زد

تورم مصر رکورد زد

آمارهای رسمی نشان می‌دهند که تورم مصر در ماه اوت به 39.7 درصد رسید که بالاترین رقم برای این کشور -در شرایطی که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند- است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی: تورم 39.7 درصدی مصر بلافاصله پس از ثبت رکورد قبلی 38.2 درصدی در ماه ژوئیه و بیش از یک سال وقوع بحران اقتصادی بی‌وقفه که شاهد کاهش نصف ارزش ارز این کشور در برابر دلار آمریکا از اوایل سال گذشته بود، رخ داد.

به نقل از فرانس24 ، آژانس آمار دولتی سازمان مرکزی بسیج عمومی و آمار کشور مصر، روز یکشنبه اعلام کرد که قیمت غذا و نوشیدنی به تنهایی 71.9 درصد نسبت به آگوست 2022 افزایش یافته است و بر بار خانواده‌هایی که برای گذران زندگی با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌افزاید.

بحران اقتصادی در این کشور با وجود واردات شدید و همچنین تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته تسریع و باعث بی‌ثباتی منابع غذایی و ناآرامی بازارهای جهانی شد.

اثرات بی‌سابقه تورم مصر

سرمایه‌گذاران میلیاردها دلار از ذخایر خارجی قاهره را بیرون کشیدند؛ ذخایری که به واسطه سپرده‌های متحدان ثروتمند خلیج فارس که وعده‌هایشان برای خرید دارایی‌های دولتی مصر از اهداف دولت حمایت می‌شود، تامین می‌شد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، تورم مصر باعث شده بود که حتی قبل از بحران کنونی، 30 درصد از ساکنان این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کردند و 30 درصد دیگر در معرض ابتلا به فقر هستند.

مصر، پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب، با 105 میلیون نفر جمعیت، در سال‌های اخیر به کمک‌های مالی از سوی متحدان خلیج فارس و صندوق بین‌المللی پول وابسته بوده است.

سال گذشته، صندوق بین‌المللی پول وام سه میلیارد دلاری برای مصر را به شرط «تغییر دائمی به یک رژیم نرخ ارز انعطاف‌پذیر» تصویب کرد تا شاید مرهمی بر زخم تورم مصر باشد.

بر اساس ارقام وزارت برنامه‌ریزی، صورت‌حساب بدهی خارجی کشور در دهه گذشته سه برابر شده و به رکورد 165.4 میلیارد دلار در سال جاری رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.