کد مطلب: ۹۰۰۹۳۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کدام کشورهای اروپایی به اهداف انرژی پایدار نزدیک‌تر هستند؟

کدام کشورهای اروپایی به اهداف انرژی پایدار نزدیک‌تر هستند؟

دستیابی به انرژی پایدار به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بشریت تبدیل شده است.برخی از کشورهای اروپایی در این مسیر پیشتاز هستند و برخی عقب مانده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان ملل متحد در راستای مقابله با چالش دستیابی به انرژی پایدار، 17 هدف را تحت عنوان «اهداف توسعه پایدار» (17 SDG) تدوین کرده است که هفتمین مورد آن بر تامین انرژی مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه تا سال 2030 تمرکز دارد.

اصول اصلی این هدف (SDG 7) شامل دسترسی جهانی به انرژی پایدار و مقرون به صرفه، افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای در حال توسعه و تحقیقات پیشرفته انرژی پاک است.

مطالعه‌ای که توسط اقتصاددانان لهستانی انجام شد، پیشرفت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را در راستای اهداف دستتیابی به انرژی پایدار بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ اندازه‌گیری کرده است. آمارهای مورد استفاده از یورواستات، دفتر آمار اتحادیه اروپا به دست آمده‌اند.

کدام کشورها بیشترین پیشرفت را در زمینه انرژی پایدار داشته‌اند؟

به نقل از یورونیوز، سوئد در مجموع به اهداف SDG 7 نزدیک شده است و پس از آن دانمارک، استونی و اتریش قرار دارند. بلغارستان دورترین کشور اتحادیه اروپا از دستیابی به انرژی پایدار بوده است.

چندین کشوردر سال 2021،  به اهداف 2030 برای یک یا چند شاخص کلیدی رسیده بودند. به عنوان مثال، سوئد، فنلاند و لتونی از 40 درصد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در کل مصرف انرژی خود فراتر رفتند که محققان آن را به انرژی آبی و سوخت‌های زیستی نسبت می‌دهند. اسپانیا، پرتغال و مالت به اهدافی برای میانگین مصرف انرژی خانگی برای هر نفر دست یافتند.

کشورهای دیگر در طول زمان مطالعه، شاهد پیشرفت‌های عمده‌ای در حوزه دستیابی به انرژی پایدار بودند. مالت کشوری بود که از سال ۲۰۱۰ که دورترین فاصله را با اهداف ۲۰۳۰ داشت، شاهد بیشترین بهبود بود. لتونی در این رده‌بندی بیشترین پبشرفت را در تعداد جایگاه به خود اختصاص داده و از رده نوزدهم به رده هشتم صعود کرده است. بلژیک در رده‌ای پایین‌تر از لهستان قرار دارد، کشوری که به عقب ماندن از اقدامات آب‌وهوایی در پیشرفت به سمت اهداف شهرت دارد.

دانمارک با وجود اینکه دومین کشور نزدیک به تحقق اهداف انرژی پایدار است، کمترین پیشرفت را از سال 2010 داشته است.

همه‌گیری کرونا چگونه بر پیشرفت تأثیر گذاشت؟

کارشناسان هشدار می‌دهند که همه‌گیری کرونا (COVID-19) بر اندازه‌گیری پیشرفت کشورها از سال 2020 تا 2021 تأثیر گذاشته است. اگرچه انرژی‌های تجدیدپذیر سهم بیشتری از انرژی مصرف‌شده در سال‌های 2019-2021 را تشکیل می‌داد، اما مصرف کلی انرژی کاهش یافته بود.

زمانی که مصرف انرژی به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به احتمال زیاد کاهش می‌یابد. به طور کلی کرونا (COVID-19) منجر به بدتر شدن عملکرد در 16 کشور شد.

 محققان می‌گویند برای اینکه اتحادیه اروپا تا سال 2030 به اهداف انرژی پایدار دست یابد،  همه شاخص‌ها باید به طور مستمر نظارت و ارزیابی شوند در حالی که اکنون محدودیت‌هایی برای کار آنها وجود دارد. کمیسیون اروپا مقادیر هدف را برای سه معیار از هفت معیار انرژی پایدار تعیین کرده است که می‌توان از آنها برای اندازه‌گیری پیشرفت استفاده کرد. اما برای بقیه، محققان مجبور بودند از سطحی که 10 درصد از کشورهای اتحادیه اروپا به آن دست یافته‌اند، به عنوان نمونه استفاده کنند.

در حالی که دستیابی به هفتمین هدف توسعه پایدار سازمان ملل (SDG 7)  در سراسر اتحادیه اروپا با چالش‌های متعددی روبرو است، پیشرفت‌های قابل توجهی در برخی از کشورها نشان می‌دهد که این اهداف قابل دستیابی هستند. با تعهد و تلاش بیشتر، اتحادیه اروپا می‌تواند به رهبر جهانی در زمینه انرژی پایدار تبدیل شود.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.