کد مطلب: ۸۹۷۶۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران صنعت خورشیدی در اروپا/ بازار با پنل‌های خورشیدی ارزان چینی اشباع شد

بحران صنعت خورشیدی در اروپا/ بازار با پنل‌های خورشیدی ارزان چینی اشباع شد

صنعت خورشیدی اروپا در بحران است. سیل پنل‌های خورشیدی ارزان چینی، بازار را اشباع کرده و تولیدکنندگان داخلی را به مرحله نابودی کشانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، انتقال انرژی سبز اروپا در شرایط سختی گیر کرده است. سیل واردات ارزان پنل‌های خورشیدی چینی باعث افزایش رکورد تاسیسات انرژی خورشیدی شده است. اما همین واردات، معدود تولیدکنندگان اروپایی پنل‌های خورشیدی را نابود کرده است. دولت‌ها و صنعت بر سر نحوه پاسخگویی اختلاف دارند.

به نقل از zawya، اروپا سال پر فراز و نشیبی را برای انرژی سبز پشت سر گذاشت. کشورهای اتحادیه اروپا رکورد ظرفیت خورشیدی را ثبت کردند که ۴۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق این پنل‌ها و قطعات در برخی موارد ۹۵ درصد از چین آمده‌اند.

با این حال، رونق انرژی سبز به معدود تولیدکنندگان داخلی پنل‌های خورشیدی در اروپا کمکی نکرده است، زیرا به دلیل واردات ارزان‌تر و عرضه بیش از حد، به نقطه بحرانی رسیده‌اند. اعلامیه‌های تعطیلی تولید در حال انباشته شدن است و این بخش هشدار داده است که نیمی از ظرفیت آن ممکن است ظرف چند هفته تعطیل شود، مگر اینکه دولت‌ها وارد عمل شوند.

نگرانی آلمان از اعمال محدودیت بر واردات

سیاستگذاران در تلاش برای پاسخگویی هستند، اما در مورد نحوه انجام این کار اختلاف نظر دارند.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در ماه نوامبر نامه‌ای به کمیسیون اروپا نوشت و ابراز نگرانی کرد. اتحادیه اروپا در آستانه اعمال محدودیت‌های تجاری بر واردات خورشیدی چین است.

در این نامه آمده است: شنیده‌ام که کمیسیون ممکن است قصد اعمال تدابیر حفاظتی در برابر واردات ماژول‌های فتوولتائیک (PV) از چین را داشته باشد. من نگرانی‌های شدیدی در این مورد دارم.

هابک هشدار داد که محدود کردن واردات چین می‌تواند گسترش سریع انرژی سبز اروپا را از بین ببرد و 90 درصد بازار ماژول فتوولتاِئیک PV را گران‌تر کند. وی در ادامه بیان کرد: این خطر ورشکستگی در میان شرکت‌های اتحادیه اروپا که با استفاده از قطعات وارداتی صفحات خورشیدی را مونتاژ و نصب می‌کنند، می‌شود.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان از اظهار نظر در مورد این نامه خودداری کرد. حمایت آلمان از این بخش به دلیل بحران بودجه دولت دچار آشفتگی شده است.

اسپانیا تعرفه بر واردات مواد پنل خورشیدی را رد نکرده است. یک مقام دولتی می‌گوید: «هلند می‌خواهد واردات پنل‌های خورشیدی را با مالیات بر مرز کربن اتحادیه اروپا پوشش دهد و ایتالیا هفته گذشته سرمایه‌گذاری 90 میلیون یورویی در کارخانه تولید پنل‌های ماژول فتوولتائیکPV  در سیسیل را اعلام کرد.»

قیمت پنل‌های خورشیدی چینی به صرفه‌تر است

مایرید مک گینس، کمیسر خدمات مالی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود درباره مشکلات بخش خورشیدی، هیچ حمایت جدیدی ارائه نکرد. او به اقدامات اتحادیه اروپا در حال حاضر اشاره کرد، از جمله قانونی که قرار است نهایی شود، که هدف آن پیگیری سریع مجوزها برای تولید داخلی و ارائه محصولات ساخته شده در اتحادیه اروپا، مانند پنل‌ها، یک مزیت در مناقصات فناوری پاک آینده است. در مورد محدودیت‌های تجاری، مک گینس لحن محتاطانه‌ای داشت.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر برای رسیدن به اهداف استقرار خورشیدی اتحادیه اروپا به میزان بسیار مهمی بر واردات متکی هستیم، هرگونه اقدام بالقوه باید با اهدافی که برای انتقال انرژی برای خود تعیین کرده‌ایم سنجیده شود.

راه‌حلی برای عبور از بحران وجود دارد؟

خود صنعت بر سر راه حل تقسیم شده است. تولیدکنندگان انرژی خورشیدی از دولت‌ها خواسته‌اند تا برای خرید مازاد موجودی ماژول‌های خورشیدی برای کاهش عرضه بیش از حد وارد عمل شوند و اگر این کار نمی‌تواند سریع انجام شود، موانع تجاری را در نظر بگیرند.

اما صنعت انرژی سبز گسترده‌تر با محدودیت واردات مخالف است.

میگوئل استیلول دآندراد، مدیرعامل شرکت پرتغالی EDP  می‌گوید: «شما نمی‌توانید در کوتاه‌مدت وابستگی به چین را کاهش دهید.»

وی در ادامه بیان کرد که قیمت پنل‌های خورشیدی در آمریکا افزایش یافته است که بر واردات چین تعرفه دارد. این تاثیر تورمی دارد. قیمت پنل‌ها بیش از دو برابر اروپا است. حتی تولیدکنندگان داخلی نیز می‌گویند که امید به یک صنعت بومی رقابتی کمرنگ است.

گونتر ارفورت، مدیرعامل شرکت سوئیسی تولید پنل مایر برگر، که قصد دارد کارخانه تولید ماژول‌های خورشیدی آلمانی زیان‌ده خود را تعطیل کند، می‌گوید: «اروپا در یک جنگ قیمت با چین است و دلیل آن نبود سیاست‌های حمایتی اروپایی است.»

با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های خورشیدی چینی قادر به فروش حتی کمتر از هزینه تولید هستند، اروپا در حال جبران است. ارفورت می‌گوید: «صنعت خورشیدی در چین سال‌هاست که صدها میلیارد دلار یارانه استراتژیک دریافت می‌کند.»

صنعت انرژی خورشیدی اروپا در دوراهی قرار گرفته است. وابستگی به چین، آینده این صنعت را به خطر انداخته است. یافتن راه‌حلی برای این بحران، نیازمند همکاری دولت‌ها، صنعت و اتحادیه اروپا است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.