خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۰۹۹۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

صنعت لیتیوم در انتظار اقدامات دومین تولیدکننده بزرگ جهان

صنعت لیتیوم در انتظار اقدامات دومین تولیدکننده بزرگ جهان

لیتیوم نقشی حیاتی در گذار به انرژی‌های تجدید‌پذیر دارد اما صنعت لیتیوم با چالش‌هایی مانند مازاد عرضه، قیمت‌های پایین و سرمایه‌گذاری‌های نامطمئن روبرو است.

به گزارش تجارت‌نیوز، صنعت لیتیوم با وجود نقش و اهمیتی که در تولید باتری و به ویژه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، با چالش‌هایی مواجه است. در چنین شرایطی مازاد عرضه در بازار، قیمت‌های لیتیوم را در سال گذشته کاهش داده اما برخلاف بیشتر استخراج‌کنندگان این ماده مهم، Sociedad Química y Minera (SQM) شیلی ظرفیت تولید خود را افزایش داده است. این شرکت، دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان است. 

افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت لیتیوم

به نقل از oilprice، شرکت SQM که در این هفته درآمدهای بسیار کمتری را برای سه ماهه چهارم و سال 2023 گزارش کرد، در نظر دارد تا سال 2025 با سرمایه گذاری 1.4 میلیارد دلاری در صنعت لیتیوم، پروژه‌های فعال در شیلی را توسعه دهد؛ چرا که نسبت به افزایش تقاضا و قیمت لیتیوم در اواخر این دهه مطمئن است.

سهام SQM، به دنبال نتایج سالانه و اعلام برنامه‌های توسعه در روزهای گذشته، جهش 9 درصدی را تجربه کرد که بزرگترین افزایش روزانه در نزدیک به دو سال گذشته است. 

این شرکت برخلاف دیگر بازیگران صنعت لیتیوم، از جمله آلبمارل (Albemarle)، می‌خواهد به جای کاهش برنامه‌های خود، ظرفیت تولید را افزایش دهد. تولیدکننده شیلیایی در زمانی که بازار از طریق موجودی عقب مانده فعلی کار می‌کند، روی داشتن حجم‌های موجود برای فروش شرط‌بندی کرده است. 

اگرچه خطر تشدید اشباع از طریق شیب کامل تولید وجود دارد، SQM در موقعیتی قرار می‌گیرد که تولید کم هزینه خود را در صورت بهبود تقاضا تامین کند. این موضوع به ناچار در صنعت لیتیوم چرخه‌ای را در میان تولیدکنندگان دیگر که برنامه‌های توسعه را محدود کرده‌اند، ایجاد می‌کند و شرایط را به ندریج تغییر می‌دهد. 

این هفته، SQM کاهش 48.5 درصدی درآمد سال 2023 را گزارش کرد و به 2 میلیارد دلار یا 7.05 دلار آمریکا به ازای هر ADR رسید. در بحبوحه سقوط قیمت جهانی لیتیوم، درآمد سه ماهه چهارم نسبت به مدت مشابه سال 2022 82.3 درصد کاهش یافت.

اما SQM در سه ماهه چهارم حجم بالای لیتیوم را به فروش رساند.

میزان سرمایه برای توسعه ظرفیت لیتیوم در 2024

کل سرمایه برای سال 2024- 2025 حدود 2.4 میلیارد دلار تعیین شده است که شامل 1.4 میلیارد دلار برای پروژه‌های توسعه ظرفیت لیتیوم در شیلی است.

ریکاردو راموس، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «در حالی که وارد سال 2024 می‌شویم، سال قوی دیگری را در بازار و صنعت لیتیوم پیش‌بینی می‌کنیم که تقاضای جهانی حداقل 20 درصد افزایش می‌یابد. این موضوع با حمایت از رشد فروش خودروهای الکتریکی در سطح جهان و افزایش تقاضا برای مواد باتری حمایت می‌شود.»

اما مدیر اجرایی اذعان کرد که تولید مازاد بر ظرفیت لیتیوم که در سال گذشته مشاهده شد، انتظار می‌رود در طول سال جاری نیز ادامه یابد و فشار بر قیمت‌های لیتیوم در بازار حفظ شود.

کارلوس دیاز، معاون اجرایی  SQM می‌گوید: «استراتژی شرکت این بوده است که با ظرفیت کامل تولید کند تا همیشه آماده عرضه محصول بیشتر به بازار در صورت نیاز باشد.»

گونزالو آگویر، رئیس اطلاعات بازار لیتیوم در SQM، می‌گوید: «این شرکت انتظار دارد تقاضای جهانی بازار و صنعت لیتیوم در ده سال آینده نسبت به سال ۲۰۲۳ چهار برابر شود.»

شرط بندی SQM بر روی افزایش ظرفیت در زمان مازاد بازار لیتیوم می‌تواند آن را در موقعیتی قرار دهد که از کمبود عرضه بعدی استفاده کند. این کمبود ممکن است پس از انتشار هشدارهای سود در اوایل سال جاری و توقف پروژه بسیاری از تولیدکنندگان لیتیوم در حال شکل گیری باشد.

پس از هشدارهای مربوط به بررسی پروژه‌ها و اقدامات صنعت لیتیوم برای حفظ وجوه نقد شرکت‌های استخراج‌کننده در آمریکا و استرالیا، برخی از بزرگترین معدنکاران چین نیز نسبت به کاهش سود و کاهش دارایی های احتمالی هشدار دادند.

آلبمارل می‌گوید: «سقوط قیمت لیتیوم در سال گذشته، سرمایه‌گذاری مجدد در عرضه جدید را متوقف می‌کند.»

کنت مسترز، رئیس، رئیس و مدیر عامل شرکت آلبمارل، اخیرا گفته است در حالی که تامین کنندگان عمده صنعت لیتیوم همچنان شاهد افزایش تقاضای بلندمدت با شتاب گرفتن انتقال انرژی هستند، فضا برای حفظ قیمت پایین فعلی ناپایدار است.

مسترز افزود: «قیمت‌های فعلی لیتیوم در محدوده‌ای نیست که به پروژه‌ها، به‌ویژه در غرب اجازه دهد که از زمین خارج شوند.»

مدیران و تحلیلگران می‌گویند که به تعویق انداختن تحولات عرضه جدید در بحبوحه قیمت‌های پایین، زمینه را برای کاهش عرضه لیتیوم بعدی در اواخر این دهه فراهم می‌کند.

علیرغم تیرگی فعلی بازار و صنعت لیتیوم که مشکلات مالی برای استخراج‌کنندگان برتر به همراه دارد، مدیران صنعت به چشم‌انداز بلندمدت اطمینان دارند و انتظار دارند قیمت‌های پایین فعلی و کمبود سرمایه‌گذاری باعث ایجاد بحران بزرگ بعدی در عرضه لیتیوم شود

تاثیرات محیط زیستی صنعت لیتیوم

استخراج لیتیوم می‌تواند اثرات قابل توجهی بر محیط زیست داشته باشد؛ به ویژه زمانی که در مقیاس بزرگ انجام شود. استخراج، شامل حذف مقادیر زیادی خاک و سنگ است که می‌تواند خاک و پوشش گیاهی محلی را تخریب کند. علاوه بر این، استخراج لیتیوم ممکن است باعث آلودگی آب و خاک از مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند استخراج شود.

یکی دیگر از اثرات محیط زیستی مهم صنعت لیتیوم، انتشار گازهای گلخانه‌ای است. استخراج و انتقال لیتیوم به مقادیر زیادی انرژی، معمولاً از سوخت‌های فسیلی، نیاز دارد. این می‌تواند منجر به انتشار قابل توجه دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای شود که به تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند.

آینده صنعت لیتیوم با ابهاماتی روبرو است. مازاد عرضه فعلی و قیمت‌های پایین، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید را دشوار می‌کند. با این حال، انتظار می‌رود تقاضای لیتیوم در بلندمدت افزایش یابد. این امر می‌تواند به کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها در اواخر این دهه منجر شود.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.