خبر مهم:

کد مطلب: ۲۵۹۱۴۴

دیتاسنتر مایکروسافت در آب‌های اسکاتلند قرار گرفت

دیتاسنتر مایکروسافت در آب‌های اسکاتلند قرار گرفت

کانتینرهای مخصوص که دیتاسنترهای مایکروسافت را در خود قرار داده‌اند قرار است در زیر آب آرام بگیرند تا سرویس‌های ابری این کمپانی را برای ساکنان شهرهای ساحلی فراهم آورند. قراراست نخستین نمونه در کف دریای جزیره اورکنی اسکاتلند مستقر شود.

محسن حسینی: مایکروسافت، فناوری جدید خود را به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌‌کند. این غول دنیای فناوری قرار است با استفاده از فناوری‌های زیر دریایی دست به اقداماتی بزند که در دنیای تکنولوژی کمتر سابقه داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کانتینرهای مخصوص که دیتاسنترهای مایکروسافت را در خود قرار داده‌اند قرار است در زیر آب آرام بگیرند تا سرویس‌های ابری این کمپانی را برای ساکنان شهرهای ساحلی فراهم آورند. قراراست نخستین نمونه در کف دریای جزیره اورکنی اسکاتلند مستقر شود.

دیتاسنتر مایکروسافت در دریا

استقرار مرکز داده‌های اطلاعاتی در ناحیه‌ای در شمال جزیره، نقطه عطفی در پروژه‌های بلندپروازانه مایکروسافت است. این آزمایش‌های تحقیقاتی و پروژه‌های جدید می‌تواند در نهایت به ذخیره‌سازی پایدار تبدیل شود که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد خواهد کرد. پروژ کنونی همچنین می‌تواند منجر به بهبود خدمات‌رسانی به کاربرانی شود که از این دیتاسنترها استفاده می‌کنند. پیتر لی، معاون سازمانی واحد تحقیقات مایکروسافت در ارتباط با پروژه جدید گفت: «دیوانه‌بازی‌هایی از این دست می‌تواند تقاضاهای جدیدی در دنیای فناوری ایجاد کند.»

بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از نیمی از جمعیت جهان در فاصله ۱۹۰ کیلومتری خط ساحل زندگی می‌کنند. از این رو با قرار گرفتن دیتاسنترهای بزرگ در کف آب‌های آزاد امکان ارائه خدمات به بیش از نیمی از جمعیت جهان فراهم می‌شود. این خدمات شامل دسترسی سریع و آسان به وب، ارائه خدمات ویدیویی مانند استریم و تماس تصویری و همچنین خدمات مرتبط با بازی‌های آنلاین است. پیتر لی بر این باور است که امروزه برای رسیدن به قله‌های فناوری بیش از پیش به تکنولوژی‌های ابری نیازمندیم.

از فرانسه تا اسکاتلند

پروژه آزمایشی مایکروسافت که پروژه ناتیک نام دارد از کانتینری ۴۰ فوتی ساخته شده است که از ۱۲ طبقه و قفسه مجزا تشکیل شده است که ۸۴۶ سرور با سیستم‌های خنک کننده را میزبانی می‌کند. این مجموعه در فرانسه مونتاژ شده و با کشتی به سوی انکلستان و جزیره‌ای در نزدیکی اسکاتلند ارسال شده است. در روزی که قرار بود این دیتاسنتر مهم در کف دریا مستقر شود، هوا آفتابی بود و دریا آرام و ساکت بود.

برای انتقال این دیتاسنتر سنگین از کشتی حامل به دریا از جرثقیل‌های پیشرفته استفاده شد. همچنین کابل‌های نوری نیز برای انتقال داده از این دیتاسنتر به مراکز اصلی در نظر گرفته شدند که هر کدام از این ویژگی‌ها می‌تواند به عنوان آغاز تحولات اساسی در زمینه فناوری‌های اینترنتی در جهان شناخته شوند.

انرژی‌های تجدیدپذیر

بن کاتلر مدیر این پروژه در ارتباط با موفقیت آن معتقد است که اگر قرار دادن دیتاسنتر در دریا با موفقیت روبرو شود، مایکروسافت قادر خواهد بود دیتاسنترهای خود را در هر جایی که تمایل دارد قرار دهد.

مرکز انرژی دریایی اروپا، سایت آزمایشی برای توربین‌های جزر و مدی و مبدل‌های انرژی از حرکت امواج دریا است. همچنین توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی در ساحل، انرژی ساکنان ساحلی را تامین می‌کند. همچنین کابلی از جزیره اورکنی برق را به مرکز داده ارسال می‌کند.

کریستین بلادی، مدیر کل استراتژی و معماری زیربنایی خدمات ابری در مایکروسافت اقدام اخیر را گامی مهم در درک انرژی‌های تجدیدپذیر با منبع تغذیه پایدار خواند و آن را دستاوری مهم ارزیابی کرد.

ستون فقرات اینترنت

دیتاسنترها به عنوان ستون فقرات اینترنت شناخته می‌شوند. دستاسنترها بسترهای اصلی برای استفاده از خدمات ابری محسوب می‌شوند. نیاز به استفاده از خدمات ابری روز به روز در جهان افزایش پیدا می‌کند تا جایی که امروزه بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند نیز از خدمات ابری بهره‌مند می‌شوند.

چندی پیش از آغاز پروژه ناتیک از سوی مایکروسافت، طرح ارائه دیتاسنتر در دریا مورد توجه محققان این کمپانی قرار گرفته بود. در نمونه آزمایشی محققان دیتاسنتری را در آب‌های کم‌عمق قرار دادند تا اشکالات این روش را ارزیابی کنند.

Natick France 017 1920x1080

سرورها و خنک‌کننده‌های درون دیتا سنتر Natick Deployment 59 برای قرار دادن دیتاسنتر در آب از جرثقیل‌های پیشرفته استفاده شده است Natick Scotland 75 1920x1080 کانتینری که سرورها درون آن قرار گرفته بیش از ۱۲ متر طول دارد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.