خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۳۹۰۸

اولین واکنش‌ها به استعفای آخوندی/تحسین به خاطر پایبندی و گمانی‌زنی برای شهردار شدن آخوندی

اولین واکنش‌ها به استعفای آخوندی/تحسین به خاطر پایبندی و گمانی‌زنی برای شهردار شدن آخوندی

عده‌ای عباس آخوندی را شخصیتی می‌دانند که دارای اصول فکری بوده و در راستای حمایت از اقتصاد آزاد و پایبندی به حقوق مالکیت استعفا داده است و گروه دیگری هم با انتقاد از عملکرد وی، اعلام کرده‌اند که مقصد بعدی آخوندی ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت است.

« عباس آخوندی استفا داد»، تیتری که شاید از چند وقت پیش زمزمه‌های به واقعیت پیوستن آن از گوشه و کنار شنیده می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ساعاتی قبل عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی در کانال تلگرامی خود متن نامه استفعایش را منتشر کرد تا در صورت پذیرش توسط رئیس جمهور، وزرات‌خانه راه‌و‌شهرسازی نیز همسان «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «اقتصاد و امور دارایی» بی‌وزیر بماند.

آخوندی از جمله اعضای کابینه بود که نظرات اقتصادی او همواره مورد بحث و نظر بود. گرایش شدید وی به اقتصاد آزاد سبب شده بود که سخنان آخوندی همیشه موافقان و مخالفانی داشته باشد. عباس آخوندی نیز از هر فرصتی برای حمایت از اصول اقتصاد آزاد استفاده می‌کرد، حتی در متن استعفایش!

از جمله نکات جالب در استعفای عباس آخوندی آن است که وی در نامه استعفا خود دلیل پیاده شدن از قطار دولت حسن روحانی را عدم التزام دولت به اقتصاد آزاد و دخالت‌های حداکثری آن در بازار عنوان کرده است.

آخوندی در متن استعفایش خطاب به حسن روحانی، می‌گوید: به نظر نمی‌رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار مؤثری انجام دهم. همچنین در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود کشور نیز امکان هماهنگی ندارم. این حق شماست که وزیر همراه‌تری را در دولت داشته باشید. خواهشمندم این بار با درخواست اینجانب موافقت و در تعیین جانشین تسریع فرمایید.

وی ادامه می‌دهد: من بر این اعتقاد هستم که سه اصلِ پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت. آنچه که در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم‌های آمریکا شاهدیم دقیقاً نقض همین سه اصل است.

استدلال موافقان

اما واکنش‌های بعد از اعلام خبر استعفای عباس آخوندی، در نوع خود جالب است. به گونه‌ای که عده‌ای با دفاع ضمنی از وی، عباس آخوندی را شخصیتی می‌دانند که دارای اصول فکری بوده و در راستای حمایت از اقتصاد آزاد و پایبندی به حقوق مالکیت استعفا داده است و گروه دیگری با انتقاد از عملکرد وی، اعلام کرده‌اند که مقصد بعدی آخوندی ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت است.

علی چشمی، کارشناس اقتصادی در توئیتی اشاره می‌کند که عباس آخوندی برای حمایت از سه اصل «پایبندی به قانون»، «احترام به حقوق مالکیت» و «اقتصاد آزاد رقابتی» استعفا داده است.

پویا فیروزی، فعال بخش خصوصی نیز در توئیتی می‌نویسد: در نامه آخوندی آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، مخالفتش با رویکرد دستوری دخالت دولت در اقتصاد است. دخالتی که سال‌هاست دولت‌ها فارغ از دیدگاه‌ها و ایدئولوژی‌های فکری و گرایشات سیاسی از آن ‌بهره می‌برند و مانعی بر موانع دیگر می‌افزایند.

محمود صدری، روزنامه‌نگار و مدیر انتشارات دنیای اقتصاد نیز در توئیت خود به دفاع از عباس آخوندی پرداخته و می‌نویسد: استعفای عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی یادآور استعفای مسعود روغنی زنجانی از سازمان برنامه و بودجه در سال 1374 است. هر دو در اعتراض به عدم پایبندی دولت به اقتصاد آزاد استعفا کردند.

کاربر دیگری با نام سپهر با دفاع از آخوندی می‌نویسد: متاسفانه کارآمدترین و خوش‌فکرترین وزیر دولت روحانی، آقای عباس آخوندی استعفا داد. فقط امیدوارم قبول نکنه رئیس‌جمهور.

کاربر دیگری به نام نفیسه به متن استعفای عباس آخوندی و دلایل وی برای انجام این کار اشاره کرده و می‌نویسد: متن استعفای آخوندی متن خوبی‌ست. شفاف نوشته که چرا استعفا میده. کاش از این به بعد آقایان و خانم‌ها به جای ذکر مریضی و مشکلات شخصی و امکان خدمت فلان و بهمان، همینطور واضح بنویسند که چرا استعفا می‌دهند. البته اگر اساسا استعفا بدهند.

سعید شریعتی، فعال سیاسی نیز در توئیتی می‌نویسد: با اکثر اعضای کابینه آشنایی نزدیک، رفاقت و بعضا همکاری حزبی داشته‌ام. اما در طول این پنج سال بیش از هر یک از آنها با عباس آخوندی مراوده و مشاوره داشته‌ام. او یکی از بهترین تکنوکرات‌های ایران است که برای خود اصول فکری، برنامه مبتنی بر اندیشه دارد. متن استعفایش شاهد این ادعاست.

پیش‌بینی مخالفان

اما برخی دیگر از کاربران نیز با انتقاد از عملکرد عباس آخوندی، این پیش‌بینی را کرده‌اند که مقصد بعدی وی خیابان بهشت خواهد بود. این کاربران آخوندی را وزیری ناکارآمد ارزیابی کرده‌اند.

کاربری در توئیت خود روایت می‌کند که تیتر روزنامه‌های فردا، خیز بلند وزیر به سوی بهشت خواهد بود. اشاره این کاربر به پست شهرداری تهران است که این روزها رفتن محمدعلی افشانی نیز جدی شده است.

کاربری به نام هانی می‌نویسد: عباس آخوندی از سمت خود استعفا داد. خدا به داد پایتخت برسد!

کاربری به نام محمد نیز در توئیتر می‌نویسد: «نامه استعفا میزنی تو شهریور، صبر می‌کنی تا آخر مهر ببینی شرایط چی میشه؟ شهردار تهران می‌تونه سرکارش بمونه یا نه، اوضاع اقتصادی کشور خوب می‌شه؟ شهردار تونست بمونه و اوضاع اقتصادی خوب شد، که ما هم هستیم نشد که استعفا دادیم و از وزارت می‌ریم شهرداری! بدون پاسخ دادن به ناکارآمدی‌ها!»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.