خبر فوری:

کد مطلب: ۷۰۶۳۵۴

بدهی دولت قبل تسویه شد؟

بدهی دولت قبل تسویه شد؟

تا کنون ۸۷هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل تسوریه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عملکرد دولت سیزدهم در پرداخت بدهی دولت منتشر شد.

به نقل از ایرنا، طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت در سال جاری می‌توانست ۱۱۸هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد، اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون دولت ۸۹.۲هزار میلیارد تومان اوراق فروخته که از این میزان ۳۵هزار میلیارد تومان از این اوراق غیرنقدی و ۵۴.۲هزار میلیارد تومان آن نقدی بوده است.

عملکرد انتشار سالانه اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت به تفکیک نقدی و غیرنقدی

میزان فروش اوراق دولتی کاهش یافت

بر این اساس، میزان فروش اوراق دولتی از ۱۰هزار و ۵۰۰میلیارد تومان در سال ۱۳۹۴ به ۲۰۲هزار و ۴۶۵میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسید، اما در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۸۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان کاهش یافته است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، میزان فروش اوراق در سال ۱۴۰۱ کمتر از سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

اصل بر اساس این گزارش، دولت باید در سال جاری ۱۷۴هزار و ۶۴۲میلیارد تومان اصل و سود اوراق فروخته شده در سال‌های قبل را بازپرداخت کند. طبق جدول زیر دولت تا پایان سال ۱۴۰۵ باید ۵۲۲هزار و ۱۷۸میلیارد تومان اصل و سود اوراق منتشر شده را پرداخت کند.

۲

از ابتدای سال جاری تا تاریخ تهیه این گزارش ۸۷هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق بدهی منتشر شده در سال‌های قبل، پرداخت کرده است که شامل ۶۵هزار میلیارد تومان بابت اصل و ۲۱.۹هزار میلیارد تومان بابت سود این اوراق بوده است. گفتنی است کل تعهدات باقی‌مانده تا پایان سال بابت تسویه اصل و سود اوراق منتشر شده در سال‌های قبل، ۸۷.۶هزار میلیارد تومان است.

۳

عملکرد تسویه اصل و سود اوراق دولتی

عملکرد تسویه اصل و سود اوراق دولتی در سنوات گذشته نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۹۵.۸ هزار میلیارد تومان از اصل و سود این اوراق، تسویه شده و در سال ۱۳۹۹ مجموعاً ۵۹.۶ هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود این اوراق پرداخت شده است.

جدول زیر عملکرد تسویه اصل و سود اوراق دولتی در سنوات گذشته را نشان می‌دهد:

۴

بر اساس این گزارش، از آنجا که استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه خط قرمز دولت بوده، فروش اموال مازاد و اوراق به‌جای استقراض از بانک مرکزی و به‌عنوان کم‌خطرترین راه دنبال شده است و البته در این زمینه نیز ملاحظه دولت این بوده که فروش اوراق را به گونه‌ای انجام دهد که کم‌ترین اثر منفی را در دیگر بازارها داشته باشد.

بنابراین در ماه‌های سپری شده از سال جاری، ۸۹.۲هزار میلیارد تومان اوراق توسط دولت منتشر شده است و رقمی نزدیک به آن یعنی ۸۷هزار میلیارد تومان بابت اوراق قبلی به بازار و مردم بازگردانده است و در واقع از همین ابزار نیز حداقل استفاده را داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.