کد مطلب: ۸۹۲۲۹۲

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس:

استان‌های مختلف از نظر شاخص‌های بازار کار چه تفاوتی دارند؟

استان‌های مختلف از نظر شاخص‌های بازار کار چه تفاوتی دارند؟

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی شاخص‌های بازار کار ایران پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نبود توازن منطقه‌ای از نظر شاخص‌های بازار کار، از مولفه‌های مهم در تعیین دستمزد منطقه‌ای محسوب می‌شوند که مرکز پژوهش‌های مجلس این مساله را در سه شاخص نسبت اشتغال، نرخ بیکاری و نرخ مشارکت نشان داده است.

اول

گزارش فوق به ما می‌گوید که علاوه بر تفاوت استان‌ها در سطح شاخص نرخ بیکاری و نرخ مشارکت، استان‌های کشور در ترکیب سنی، جنسیتی و تحصیلی نرخ مشارکت و بیکاری، تفاوت‌های برجسته‌تری دارند.

برای مثال دامنه تغییرات نرخ مشارکت مردان از ٥٤.١ درصد در استان‌های سیستان و بلوچستان تا ٧٥.١ درصد در استان کردستان متفاوت است. همچنین استان‌های یزد (٢٣ درصد) خراسان شمالی (١٩.٨ درصد) گیلان (١٩.٦ درصد) و هرمزگان (١٩.٤ درصد) بالاترین نرخ مشارکت زنان را در بین استان‌های کشور دارند و استان‌های مرکزی (٧.٢ درصد)، بوشهر (٩.١ درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (٩.٣ درصد) و قم (٩.٥ درصد) کمترین نرخ مشارکت زنان را دارند.

دامنه تغییرات نرخ مشارکت جوانان 24-15 ساله از ٩.٧ درصد تا ٢٧ درصد در نوسان است. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام کمترین نرخ مشارکت جوانان ١٥-٢٤ساله را دارند و استان‌های یزد، قزوین، زنجان، آذربایجان غربی و هرمزگان بالاترین نرخ مشارکت این گروه سنی را در بین استان‌های کشور دارند.

دامنه نرخ مشارکت تحصیل‌کردگان دانشگاهی از ٤١.٢ درصد در استان قم تا ٦٤.٨ درصد در استان هرمزگان متفاوت است.

سوم

نمودار زیر تفاوت استان‌ها را در نرخ بیکاری گروه‌های مختلف نشان می‌دهد. براساس نمودار زیر استان‌های زنجان، مرکزی و همدان به ترتیب با ٥.٦ ٧.٤، و ٧.٩ درصد کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور دارند و استان‌های کرمان و یزد به ترتیب با ٣٣.٩ و ٣١.٦ درصد بیشترین نرخ بیکاری زنان را دارند.

در این میان دامنه تغییرات نرخ بیکاری مردان، نسبت به زنان کمتر است و از ٥ درصد در استان خراسان جنوبی تا ١٣.٣ درصد در کرمانشاه متغیر است.

چهاارم

 

نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله از ١٠.١ درصد در استان همدان تا ٤٧.٤ درصد در استان کرمان متغیر است. به همین ترتیب نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان از ٧.٩ درصد در استان زنجان تا ٢٨.٢ درصد در استان کرمان متغیر است.

پنجم

نمودار زیر سهم شاغلان بدون بیمه در استان‌های کشور (درصد) را نشان می‌دهد و با توجه به اینکه به طور متوسط 58 درصد از اشتغال کشور غیررسمی است، در برخی از استان‌ها این نسبت بسیار پایین‌تر از میانگین کشور است مثل استان سمنان. اما در برخی از استان‌های کشور این نسبت بالای ٧٠ درصد است ازجمله همدان، لرستان، کرمانشاه و مازندران.

ششم

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.