کد مطلب: ۹۰۵۰۸۹

بررسی عملکرد احسان خاندوزی در گفت‌وگوی «تجارت‌نیوز» با محمدتقی فیاضی:

وزارت اقتصاد کاملا ناموفق بوده است/ دولت باید در کابینه خود تجدیدنظر کند

وزارت اقتصاد کاملا ناموفق بوده است/ دولت باید در کابینه خود تجدیدنظر کند

یک کارشناس اقتصادی با بررسی عملکرد احسان خاندوزی در وزارت اقتصاد، توضیح داد که تغییر وزیر اقتصاد در چه صورت می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای اخیر و هم‌زمان با افزایش نارضایتی‌ها در پی نوسانات نرخ ارز و طلا، زمزمه‌هایی از خروج احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از دولت به گوش می‌رسد. این در حالی است که این زمزمه‌ها تاکنون در حد شایعه باقی مانده و از سوی دولت تکذیب شده‌اند.

روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با تکذیب خبر خروج خاندوزی از وزارت اقتصاد، این شایعه را ابزاری علیه دولت و مردم در جنگ تحمیلی اقتصادی خواند که با القای بی‌ثباتی و نااطمینانی به انتظارات تورمی دامن می‌زند.

با وجود تکذیب این خبر، انتقادها از عملکرد خاندوزی در وزارت اقتصاد اما همچنان پابرجاست. تجارت‌نیوز نیز برای بررسی عملکرد وزیر اقتصاد، با محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصادی، به گفت‌وگو پرداخت.

فقدان عزم و دانش لازم برای ایجاد هماهنگی در دولت سیزدهم

فیاضی در ابتدای این گفت‌وگو توضیح داد: «متاسفانه در ایران، احزاب حضور ندارند و جابه‌جایی قدرت تنها به صورت فردی رخ می‌دهد. در این شرایط، اتفاقی که می‌افتد آن است که معمولاً یک یا دو سال اول دولت‌ها برای آزمون و خطاست و از آن پس دولت روی امور مسلط شده و ناهماهنگی‌های موجود در تیم اقتصادی برطرف می‌شود.»

او ادامه داد: «این ناهماهنگی در ابتدای فعالیت در دولت فعلی نیز وجود داشت اما به نظر می‌رسد عزم و دانشی برای ایجاد هماهنگی وجود ندارد. البته تغییراتی در تیم اقتصادی دولت رخ داد؛ رئیس کل بانک مرکزی، وزیر صمت و رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییر کردند اما خروجی این تغییرات، هماهنگی سیاست‌های اقتصادی نبود.»

ناکامی تیم اقتصادی دولت در برآورده کردن انتظارات

این کارشناس اقتصادی در ادامه بررسی عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: «مهم‌ترین انتظاری که مردم و جامعه از سیاست‌های اقتصادی دارند، مهار تورم و ایجاد اشتغال است. حتی خود رئیس‌جمهوری نیز در وعده‌های انتخاباتی‌اش عنوان کرده بود که ابتدا تورم را نصف و سپس یک‌رقمی می‌کند؛ اما متاسفانه در سال اول دولت سیزدهم، نه‌تنها تورم نصف نشد بلکه افزایش هم پیدا کرد. رشد اقتصادی نیز با وجود اعلام ارقام چهار تا پنج درصدی، بی‌کیفیت بوده و ایجاد اشتغال نکرده است.»

نگاهی به عملکرد خاندوزی در وزارت اقتصاد

فیاضی در ادامه این گفت‌وگو به عملکرد شخص خاندوزی پرداخت و با تاکید بر این نکته که وزارت اقتصاد در مجموع کاملاً ناموفق بوده است اظهار کرد: «آقای خاندوزی و وزارت اقتصاد، چند دستگاه اقتصادی در اختیار دارند که یکی از آنها سازمان امور مالیاتی است. مالیات‌ها در شرایطی افزایش یافته که اقتصاد با شرایط رکودی مواجه است و مردم از لحاظ اقتصادی تحت فشار هستند. ممکن است وزارت اقتصاد افزایش مالیات‌ها را دستاورد خود بداند اما در واقع این مالیات‌ها به دلیل تورم افزایش یافته‌اند.»

او اضافه کرد: «در زمینه بورس نیز عملکرد وزارت اقتصاد کاملاً ناموفق بوده است و حتی به نظر می‌رسد خاندوزی به بورس اعتقادی ندارد. همان‌طور که خاندوزی و هم‌طیف‌های او، قبل از آنکه در دولت باشند، طی بیانیه‌های متعدد بورس و منافع آن را زیر سوال بردند و ادعا کردند که بورس باعث تورم می‌شود.»

این کارشناس ادامه داد: «در بحث تجارت خارجی نیز در سال گذشته کسری قابل توجهی ایجاد شد که بخشی از آن به دلیل سیاست‌های ارزی کشور است. همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی نیز با وجود اینکه اعدادی اعلام می‌شود، میزان سرمایه‌گذاری عملاً صفر بوده و انتظار هم نمی‌رود در شرایط تحریمی و تورمی کشور، سرمایه‌گذار خارجی، سرمایه خود را وارد ایران کند.»

او همچنین افزود: «از سوی دیگر همواره بین خاندوزی و رئیس کل پیشین و فعلی بانک مرکزی اختلاف‌هایی وجود داشته هرچند این اختلاف‌ها به نفع وزیر اقتصاد تمام شده است.»

تغییر خاندوزی در چه صورت موفقیت‌آمیز است؟

فیاضی در بخش پایانی این گفت‌وگو تصریح کرد: «اگر خاندوزی با فردی جایگزین شود که نگاه مثبتی به بورس داشته باشد و مالیات را نه‌فقط به چشم منبع درآمد دولت بلکه ابزاری برای توزیع درآمد نگاه کند، این تغییر می‌تواند مفید باشد. علاوه بر آن هماهنگی وزیر اقتصاد در بحث‌های مالیاتی با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی بسیار مهم است.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «دولت سیزدهم اگر می‌خواهد در یک سال و نیم آینده مقداری از شوک خارج شود، باید نگاهی کلان داشته باشد و با هدف هماهنگی کل مجموعه اقتصادی، در کابینه خود تجدید نظر کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.