کد مطلب: ۹۰۶۵۹۱

جهش تورم ماهانه گوشت ماهی

جهش تورم ماهانه گوشت ماهی

بررسی‌ تورم ماهانه گوشت قرمز و سفید در سال گذشته نشان می‌دهد میانگین تورم ماهانه در گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۳.۵ درصد و در گروه «ماهی‌ها و صدف‌داران» ۳.۷ درصد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، گوشت قرمز و سفید از مه‌مترین عوامل تشکیل‌دهنده سبد مصرفی خانوارهاست که تغییرات قیمت آن‌ها اثر زیادی بر تورم خوراکی خانوار ایرانی می‌گذارد. در این گزارش به بررسی تورم ماهانه زیر مجموعه‌های این گروه در سبد مصرفی خانوارها در سال ۱۴۰۲ پرداخته شده و روند آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

داده‌های مرکز آمار ایران از تورم ماهانه گوشت قرمز و سفید به دو دسته کلی «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و «ماهی‌ها و صدف‌داران» تقسیم می‌شود.

بر اساس آمارهای اعلام شده سال ۱۴۰۲، میانگین تورم ماهانه در گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۳.۵ درصد بود. همچینین تورم ماهانه این گروه در مردادماه سال گذشته بیشترین سطح را داشته است.

از سوی دیگر میانگین تورم ماهانه گروه «ماهی‌ها و صدف‌داران» در سال گذشته معادل ۳.۷ درصد بود. طبق آمارهای تورم ماهانه این سال، بیشترین سطح تورم ماهانه این گروه در فروردین رقم خورده است.

تورم ماهانه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» در سال ۱۴۰۲

بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران از تورم «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»، میانگین تورم ماهانه این گروه در سال ۱۴۰۲، معادل ۳.۵ درصد بود. به بیان دیگر، قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ هر ماه به طور میانگین ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی روند این تورم در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تنها در یک ماه از سال کاهش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشور اتفاق افتاده است. طبق آمارها صرفا در بهمن‌ماه تورم این گروه منفی شده که به سطح منفی ۰.۷ درصد رسیده است.

بیشترین تورم ماهانه در این گروه در مردادماه سال گذشته بوده که سطح ۷.۸ درصدی را به خود دیده و کمترین تورم ماهانه مثبت این گروه در اسفند ماه رخ داده که تورم ماهانه به ۰.۷ درصد رسیده است.

در ادامه بررسی به گروه گوشت قرمز و سفید می‌پردازیم که همان «ماهی‌ها و صدف‌داران» است.

تورم ماهانه «ماهی‌ها و صدف‌داران» در سال ۱۴۰۲

طبق آمارهای این مرکز، میانگین تورم ماهانه «ماهی‌ها و صدف‌داران» در سال ۱۴۰۲ معادل ۳.۷ درصد بود. به بیان ساده‌تر، قیمت ماهی در سال گذشته، ماهانه حدود ۳.۷ درصد افزایش یافته است که این افزایش از قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ بیشتر بود.

وقتی به روند تورم ماهانه این گروه در سال گذشته نگاه کنیم، متوجه روند تقریبا نزولی آن از ابتدای سال تا انتهای سال می‌شویم. به طوری‌که در ابتدای سال یعنی فروردین‌ماه بیشترین تورم ماهانه در این گروه رخ داد. طبق آمارها، تورم ماهانه فروردین «ماهی‌ها و صدف‌داران» ۶.۳ درصد بود. به مرور این تورم کاهش یافته و در ابتدای زمستان به کمترین سطح خود در سال گذشته گذشته رسید.

آمارها گویای آن است که تورم ماهانه این گروه در دی‌ماه سال گذشته کمترین سطح را داشته و به ۱.۸ درصد رسید. سپس این تورم در بهمن‌ماه یک صعود را تجربه کرده و به سطح ۳.۵ درصد رسیده و دوباره به روند کاهشی خود تا پایان سال ادامه داد.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.