کد مطلب: ۸۹۹۵۳۶

بررسی تورم بهمن ماه به تفکیک استان‌های کشور:

بیشترین نرخ تورم ماهانه به خراسان جنوبی رسید/ تورم سالانه یزد در کانال ۵۰ درصدی باقی ماند

بیشترین نرخ تورم ماهانه به خراسان جنوبی رسید/ تورم سالانه یزد در کانال 50 درصدی باقی ماند

بررسی‌های مرکز آمار نشان می‌دهند که سه استان آذربایجان غربی، ایلام و یزد بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه 1402 را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران در اواخر هفته گذشته، نرخ تورم بهمن ماه را در قالب گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده اعلام کرد. بر اساس داده‌های درج شده در این گزارش، نرخ‌های تورم در بهمن ماه نیز به افت خود ادامه داده‌اند تا نرخ تورم سالانه رقم 42.5 درصد را ثبت کند، تورم نقطه به نقطه به 35.8 درصد کاهش یابد و نرخ تورم ماهانه نیز در سطح 1.4 درصد قرار گرفت.

البته نرخ تورم در استان‌های گوناگون، وضعیتی متفاوت را تجربه کرده که این اختلاف، به‌واسطه تفاوت در سبد کالاها و عادت‌های مصرفی خانوار استان‌های کشور ایجاد شده است. چرا که هر یک از کالاها یا خدمات، تورم متفاوتی را تجربه کرده و سهم متفاوتی را در سبد مصرفی خانوار به خود اختصاص داده‌اند. از همین روی، تجارت‌نیوز در این گزارش اعداد و ارقام تورم در استان‌ها را زیر ذره‌بین می‌برد.

تداوم پیشتازی یزدی‌ها در نرخ تورم سالانه

با استناد به آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، 21 استان کشور نرخ تورمی بیشتر از میانگین کشور را به ثبت رسانده‌اند که در میان آنها، بیشترین نرخ تورم سالانه همچنان به استان یزد اختصاص دارد. طوری که استان یزد در بهمن ماه، تورمی 52.9 درصدی را تجربه کرد و تنها استانی بود که شاهد تورمی بالای 50 درصد بود. همچنین استان‌های کردستان و چهارمحال و بختیاری با تورم به ترتیب 48.8 درصد و 48.6 درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر اما سه استان تهران با 37.7 درصد، سیستان و بلوچستان با 39 درصد و خوزستان با 39.3 درصد، شاهد کمترین نرخ تورم سالانه در پایان بهمن ماه بودند.

سالانه بهمن

بیشترین تورم ماهانه به کدام استان رسید؟

نگاهی به اختلاف تورم ماهانه در استان‌ها نشان‌دهنده پیشتازی سه استان خراسان جنوبی، البرز و فارس در افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بهمن ماه است. آمارها نشان می‌دهند که تورم ماهانه در خراسان جنوبی 2.2 درصد، در البرز 2.1 درصد و در فارس دو درصد بوده و این سه، تنها استان‌ها با تورم بالای دو درصد بوده‌اند. در مقابل اما سه استان لرستان و بوشهر با 0.4 درصد، در کنار کرمانشاه با 0.6 درصد، کمترین تورم‌های ماهانه را ثبت کرده‌اند.

همچنین بر اساس داده‌های این گزارش، 12 استان تورمی بالاتر از میانگین کشوری و 19 استان تورمی پایین‌تر از آن را به ثبت رسانده‌اند.

ماهانه بهمن

تورم نقطه به نقطه آذربایجان غربی از یزد پیشی گرفت

بررسی ارقام تورم نقطه به نقطه حاکی از آن است که تورم نقطه‌ای استان آذربایجان غربی در بهمن ماه از یزد پیشی گرفته است. طوری که این نرخ در آذربایجان غربی معادل 41 درصد ثبت شده و در دو استان ایلام و یزد معادل 40.4 درصد رقم خورده است. از سوی دیگر اما نرخ تورم نقطه به نقطه 25 درصدی سیستان و بلوچستان باعث شده که این استان با اختلافی قابل توجه، کمترین تورم نقطه به نقطه را داشته باشد. استان‌های زنجان و بوشهر نیز با تورم نقطه به نقطه به ترتیب 31.2 درصد و 31.9 درصدی نیز دیگر استان‌ها در انتهای این رده‌بندی به شمار می‌روند.

نقطه بهمن

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.