کد مطلب: ۸۹۳۱۲۲

کنترل جریان نقدینگی نیروگاه‌ها با تصویب تهاتر بدهی دولت

کنترل جریان نقدینگی نیروگاه‌ها با تصویب تهاتر بدهی دولت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تهاتر بدهی دولت با مالیات شرکت‌های نیروگاه‌ها اقدام مناسبی است که می‌تواند ضمن کنترل جریان نقدی موجب افزایش سودآوری و توسعه این صنعت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سید فرهنگ حسینی، در خصوص مزیت تهاتر بدهی دولت با میزان پرداخت مالیات از سوی شرکت‌های نیروگاه‌ها بر سودآوری این صنعت، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی بسیاری از شرکت‌ها، فروش تولید و خدمات به دولت است، به طورمثال، نیروگاه‌ها، تولیدکنندگان اوره و پیمانکاران طرح‌های عمرانی بخشی عمده فروش خود را به دولت انجام می‌دهند اما به علت تاخیر فراوان دولت در پرداخت مطالبات، با حجم قابل توجهی مطالبات سنواتی از دولت روبرو هستند.

وی افزود: براساس قانون شرکت‌های مذکور موظف هستند بابت مالیات عملکرد و ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی مالیات بپردازند، این مسئله در شرایطی صورت می‌پذیرفت که آن‌ها در عمل نمی‌توانستند مطالبات فروش خود را از دولت دریافت کنند و انجام چنین امری برایشان مشکلات فراوانی را در مدیریت جریان نقدی به دنبال داشت.

تامین نقدینگی شرکت‌های بستانکار از دولت با پرداخت بخشی از مطالبات در قالب اوراق اسلامی

حسینی در ادامه گفت: در چند سال اخیر یکی از اقدامات موثر در حال انجام، پرداخت بخشی از مطالبات در قالب اوراق اسلامی است که سبب شده شرکت‌های تولیدی بتوانند با فروش اوراق فوق، نقدینگی لازم را تامین کنند؛ همچنین تهاتر بدهی دولت با مالیات شرکت‌ها اقدام مناسب دیگری است که اخیرا به تصویب دولت رسیده زیرا مدیریت درست این مسئله می‌تواند جریان نقدی آنها را به کنترل درآورد.

وی تاکید کرد: توافق فوق بین سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد و مدیریت شبکه برق صورت گرفته و عملا می‌تواند ضمن شفافیت مالی بیشتر در نیروگاه‌ها، فشار نقدینگی بابت پرداخت مالیات را از شرکت‌های نیروگاهی بردارد و نقدینگی وصول شده از فروش برق در بورس انرژی، بازار برق و وصولی‌ها از دولت را صَرف نگهداری، توسعه، بازپرداخت بدهی‌ها و پرداخت سود سهامداران کند.

حسینی تصریح کرد: روش تهاتر مالیاتی بایستی در سایر بخش‌های اقتصادی و تولیدی همچون اوره و طرح‌های عمرانی بخشی صورت پذیرد و موجب شفافیت مالی دولت و شرکت‌ها شود.

لایحه دو فوریتی انتشار 30 هزار میلیارد تومان اوراق تولید تسویه و تامین

مدیرعامل گروه صنعتی امیر در پایان درباره لایحه دو فوریتی دولت به مجلس در راستای پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به نیروگاه‌ها در قالب انتشار 30 هزار میلیارد تومان اوراق تولید تسویه و تامین، گفت: تصویب این لایحه می‌تواند ضمن پرداخت بخشی از مطالبات سنواتی نیروگاه‌ها، در کوتاه مدت و میان مدت نیز اثر مثبتی بر سودآوری این گروه بگذارد.

منبع : سنانیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.