کد مطلب: ۸۹۱۵۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تزریق پول به بازار باز در سقف ۵ ماهه/ بانک مرکزی دست رد به سینه بانک‌ها نزد

تزریق پول به بازار باز در سقف 5 ماهه/ بانک مرکزی دست رد به سینه بانک‌ها نزد

همسو با افزایش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز، بانک مرکزی برای نخستین بار در 12 هفته گذشته، همه سفارش‌های بانک‌ها را پذیرفت و 135.2 هزار میلیارد تومان به آنها وام داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی طبق روال هفتگی خود مبنی بر به‌روزرسانی آمار و ارقام مرتبط با نرخ‌های بازار باز و بازار بین بانکی در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، امروز نیز داده‌های مربوط به هفت روز منتهی به 6 آذر ماه را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

داده‌های درج شده در این گزارش حاکی از آن است که میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز که هفته قبل نزولی شده بود، این هفته بار دیگر با افزایش اندک همراه شده است. این بار اما بانک مرکزی همسو با رشد سفارش‌های ارسالی در بازار، تزریق پول خود در این بازار را نیز افزایش داده است.

از سویی دیگر نیز، همسو با رشد تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز، وام‌دهی از طریق بازار بین بانکی و در قالب اعتباردهی قاعده‌مند نیز صعودی شده است. به این ترتیب، این رقم که در دو هفته اخیر معادل صفر ثبت شده بود، با استقراض یک بانک یا موسسه اعتباری، این هفته به بیش از هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

بازار باز 09.06

وام‌دهی 135 همتی بانک‌ها از بانک مرکزی

آمار و ارقام منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهند که در عملیات بازار باز هفت روز منتهی به 6 آذر ماه امسال، بانک‌ها 135.2 هزار میلیارد تومان سفارش برای استقراض از بانک مرکزی ارسال کرده‌اند؛ رقمی که در مقایسه با هفته قبل حدود 700 میلیارد تومان رشد کرده است.

بانک مرکزی نیز در واکنش به این افزایش در سفارش‌های ارسال شده از سوی بانک‌ها، حجم سفارش‌های پذیرفته شده را برای نخستین بار در سه هفته اخیر افزایش داد تا این رقم به 135.2 هزار میلیارد تومان برسد. به این ترتیب بانک مرکزی برای اولین بار از نیمه شهریور ماه به این سو، همه سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز را پذیرفت و مبلغ مورد نیاز بانک‌ها را تامین کرد.

از سوی دیگر بیش از 119.3 هزار میلیارد تومان از وام‌های اعطا شده توسط بانک مرکزی از طریق بازار باز در این هفته سررسید شد و بانک‌ها این مبلغ را به بانک مرکزی پس دادند.

جزئیات حراج بازار باز این هفته

عملیات بازار باز این هفته، سی‌ و ششمین حراج بازار باز در سال 1402 بود و بانک مرکزی در این هفته نیز موضع عملیاتی توافق بازخرید را اتخاذ کرد. در بازار باز هفته منتهی به 06 آبان ماه، 20 بانک و موسسه اعتباری مشارکت کردند و وجوه نقد مورد نیاز خود را از بانک مرکزی قرض گرفتند.

سررسید این استقراض که مدت توافق بازخرید نامیده می‌شود، در این هفته نیز هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز به ثبات خود در رقم 23 درصد از ابتدای سال ادامه داد.

بازار باز چیست؟

یکی از سازوکارهای مهم بانک مرکزی برای اعمال سیاست پولی، عملیات بازار باز است. بازار باز  این شرایط را برای بانک‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند کسری منابع نقدی خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کنند. همچنین بانک مرکزی می‌تواند با هدایت نقدینگی در این بازار، روند حرکت نرخ بهره بین بانکی را تعیین کند.

بانک‌ها با ثبت سفارش در بازار باز، اوراق قرضه‌ در اختیار خود را نزد بانک مرکزی وثیقه‌گذاری می‌کنند و در عوض، مبالغ مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. با این حال بانک‌ها باید در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه بهره آن که همان نرخ توافق بازخرید است، به بانک مرکزی برگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.