خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۲۳۵۲

بانک مرکزی آمار پرداخت تسهیلات تا ۱۸ آذر را منتشر کرد:

کاهش تعداد تسهیلات ازدواج و فرزندآوری تا نیمه آذر/ بانک مرکزی آمارها را دستچین می‌کند؟

کاهش تعداد تسهیلات ازدواج و فرزندآوری تا نیمه آذر/ بانک مرکزی آمارها را دستچین می‌کند؟

با وجود اینکه بانک مرکزی بر افزایش مبلغ پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری تا پایان 18 آذر 1402 نسبت به دوره مشابه سال گذشته تاکید می‌کند، بررسی‌ها نشان می‌دهند که در این مدت تعداد متقاضیانی که به این تسهیلات دست پیدا کردند، کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در ادامه روند نامنظم اعلام آمار و ارقام پرداخت تسهیلات تکلیفی بانک‌ها، آخرین آمارهای خود از میزان پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری تا پایان روز 18 آذر ماه را منتشر کرد. این در حالیست که این بار نیز تنها کلیاتی از ارقام پرداخت این تسهیلات از سوی معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام شده و باز هم خبری از جزئیات بیشتر از وضعیت پرداخت این وام در دسترس نیست.

همچنین طبق اعلام معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی، شبکه بانکی مکلف بوده که از ابتدای سال تا کنون 104 هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کند اما در این مدت 120 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده و 115 درصد از تکلیف خود برای پرداخت این وام را محقق کرده است.

کاهش 14 درصدی تعداد تسهیلات ازدواج 

طبق اعلام معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی، از ابتدای سال 1402 تا 18 آذر ماه، 587 هزار و 144 نفر از متقاضیان وام ازدواج دریافت کرده‌اند که رقم پرداخت این وام به حدود 120 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

همچنین مقایسه ارقام اعلام شده توسط بانک مرکزی برای میزان پرداخت تسهیلات ازدواج تا روز 18 آذر با آمار قبلی که تا پایان آبان ماه بود، حاکی از آن است که در این 18 روز، بیش از 37 هزار فقره وام ازدواج به مبلغ حدود 7.5 هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

با وجود اینکه بانک مرکزی تاکید کرده که مبلغ وام ازدواج پرداختی 26 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته اما به این نکته اشاره‌ای نکرده که از ابتدای سال 1401 تا دوم آذر ماه آن سال، 640 هزار نفر وام ازدواج گرفته بودند که این رقم در مقایسه با 550 هزار فقره وامی که در دوره مشابه سال جاری پرداخت شده بود، بیش از 14درصد کاهش یافته است.

پرداخت وام فرزندآوری به کجا رسید؟

با استناد به آمارهایی که بانک مرکزی منتشر کرده است، شبکه بانکی کشور از ابتدای آذر ماه تا هجدهم این ماه در مجموع 2.1 هزار میلیارد تومان تسیهلات فرزندآوری پرداخت کرده است. به این ترتیب، کل آمار پرداخت وام فرزندآوری از ابتدای سال تا این تاریخ، به 32.6 هزار میلیارد تومان رسیده و این مبلغ در قالب 528 هزار و 189 فقره وام به متقاضیان پرداخت شده است.

این در حالیست که در سال گذشته و از زمان ابلاغ شیوه‌نامه مربوطه در 31 فروردین 1401 تا دوم آذر همان سال، تعداد 536 هزار نفر به مبلغ 21.6 هزار میلیارد تومان، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری دریافت کرده بودند. به عبارت دیگر، تعداد پرداخت وام از سوی بانک‌ها در این بخش نیز کاهشی شده است.

حبس آمارها در بانک مرکزی

آمار پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری در حالی از سوی بانک مرکزی منتشر شده که به نظر می‌رسد این آمارها از سوی مهم‌ترین نهاد پولی و بانکی کشور دستچین می‌شوند. در این گزارش‌ها، نه خبری از آمار صفوف تسهیلات ازدواج و فرزندآوری هست و نه عملکرد هر یک از بانک‌ها در آنها مشخص شده است. همچنین بانک مرکزی در آمارهای خود اشاره‌ای به تغییرات تعداد وام‌های پرداختی نیز نکرده است.

این در حالیست که گزارش‌های جامع از پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری که تا چند ماه پیش، به طور ماهانه به‌روزرسانی می‌شد، برای وام ازدواج از شهریور ماه و برای وام فرزندآوری از مهر ماه به این سو منتشر نشده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.