کد مطلب: ۸۹۲۸۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیشنهاداتی برای نهادینه کردن بیمه در جامعه/ از کودکان غافل نشوید

پیشنهاداتی برای نهادینه کردن بیمه در جامعه/ از کودکان غافل نشوید

زندگی تمامی انسان ها بالا و پایین های بسیاری دارد به همین دلیل کسی نمی تواند سلامت مال و جان خود را تضمین کند. مواجه شدن با شکست مالی یا بیماری به خودی خود دردناک و دشوار است. در این بین عدم وجود یک حامی شرایط را بغرنج تر می کند. با توجه به اینکه در روزهای سخت شانس داشتن یک حامی همه جانبه کم است، پس بهتر است هر فردی خودش به فکر ایام سخت زندگیش باشد. بیمه به معنای داشتن یک پشتیبان مطمئن در ایام سخت زندگی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، متاسفانه مبحث بیمه در فرهنگ ما به خوبی جا نیفتاده. به همین دلیل لازم است فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت گیرد. اولین قدم در این راه، آموزش آن به کودکان است به گونه‌ای که در وجود همه ی آنها نهادینه شود. 

بیمه چیست؟

بیمه یک قرارداد دو جانبه است که مطابق با آن مال و جان افراد تضمین می شود. این بدان معنا است که بروز هر گونه خسارت یا بیماری از جانب سازمان های مرتبط جبران می شود. انواع مختلفی از بیمه وجود دارد از جمله: عمر، درمان، حادثه، مسافرتی، حمل و نقل، اتومبیل و آتش‌سوزی.

مهمترین حسن استفاده از بیمه، ایجاد آرامش روان و طیف خاطر است. در واقع اگر انسان بداند در صورت بروز حادثه بخشی از خسارات تحمیل شده جبران می‌شود. همچنین برخی از انواع بیمه می‌توانند در ایام از کار افتادگی حقوقی را برای گذران زندگی برای فرد داشته باشد تا خیالش اندکی آسوده‌تر شود. از طرف دیگر پوشش دادن عمل‌های جراحی، هزینه دارو، ویزیت دکتر و ...  از دیگر محاسنی است که نباید از آن غافل شد.

چگونه مفاهیم بیمه را به کودکان خود بیاموزیم؟

بهترین راه فرهنگ‌سازی، نهادینه کردن موضوعات مختلف در وجود کودکان است. برای آموزش بیمه نیز لازم است آموزش را از کودکان آغاز کرد. در این راستا بهتر است به نکات زیر دقت شود:

- کودکان از والدین خود الگوبرداری می‌کنند. اگر والدین به یک اصل در زندگی خود معتقد باشند و به آن عمل کنند، کودکان نیز از آنها می‌آموزند و به صورت فطری آن عمل را تکرار می‌کنند. تمامی خانواده‌ها از خدمات بیمه استفاده می‌کنند. بنابراین در هنگام استفاده از این قبیل خدمات باید فرصت را غنیمت بشمارند و اهمیت آن را با مثال عینی به کودکان آموزش دهند. 

- نباید از مدرسه و سیستم‌های آموزشی غافل شد. لازم است در کتاب‌های درسی مبحثی به بیمه و اهمیت آن اختصاص داده شود.  کودکان باید باور داشته باشند که به تنهایی و با تکیه به حمایت اطرافیان نمی‌توانند از پس تمام مشکلات برآیند. در واقع جبران برخی از خسارات از توان ما و اطرافیانمان خارج است. 

- سازمان‌های بیمه، در راستای تبلیغ خدمات خود گام‌های بزرگی برداشته‌اند؛ اما در خصوص فرهنگ‌سازی به ویژه برای کودکان اقدام جدی انجام نداده‌اند. وقتی نسل‌های ما از اهمیت بیمه بی‌اطلاع باشند نمی‌توان انتظار داشت که استفاده از آن را برای خود ضروری تلقی کنند. باید آموزش به گونه‌ای باشد که این امر به بخش لاینفک زندگی انسان ها تبدیل شود.  

سالانه میلیون‌ها نفر در جهان از حوادث طبیعی و غیر طبیعی آسیب می‌بینند. از طرف دیگر هزینه‌های گزاف درمان، درد بیماران را چندین برابر می‌کند. اگر بیمه وجود نداشته باشد چه کسانی می‌توانند این حجم از خسارات را جبران کنند؟ بدون شک نهادهای دولتی و مردمی نمی‌توانند به تمامی افرادی که درگیر مشکلات هستند، رسیدگی کنند. از اینرو هر فردی باید خودش به فکر ایام سخت زندگی خود باشد.

از کودکان غافل نشوید

 انسان‌ها با افزایش سن بیشتر از قبل به اهمیت بیمه پی می‌برند، زیرا در ایام کودکی آموزش‌های لازم در خصوص اهمیت این موضوع به آنها ارائه نشده است. نباید اجازه داد نسل آینده نیز بعد از دادن تاوان‌های گزاف به اهمیت این مبحث پی ببرند.

بهتر است در اولین قدم، خودمان اهمیت بیمه را بپذیریم، سپس به کودکان خود نیز آموزش دهیم. باور کنیم که با نادیده گرفتن هزینه‌های مازاد زندگی می‌توان به راحتی از خدمات بیمه استفاده کرد و آرامش روان و حمایت مادام‌العمر را به خانه آورد. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.