کد مطلب: ۸۴۰۸۰۸

عرضه برق در تابلوی سبز بورس

عرضه برق در تابلوی سبز بورس

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از معامله بیش از ۹۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق نیروگاه های تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس خبر داد و گفت: علاوه بر ساتبا تا کنون ۷ نیروگاه خصوصی تجدیدپذیر اقدام به فروش برق در این تابلو کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به راه‌اندازی تابلو سبز در بورس از ابتدای خرداد ماه ۱۴۰۲ افزود: تا کنون در مجموع بیش از ۹۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در این تابلو معامله شده است که حجم معاملات برای تحویل تیرماه ۵۵ میلیون کیلووات‌ساعت و برای تحویل مرداد ماه ۳۶.۸ میلیون کیلووات ساعت (آمار معاملات تا تاریخ ۲۶ تیر ماه) بوده است.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: بر اساس قوانین و مقررات موجود، تمامی مصرف‌کنندگان بالای یک مگاوات و ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی موظف به تامین بخشی از برق مصرفی خود از نیروگاه های تجدید پذیر هستند.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه با راه اندازی تابلوی سبز در بورس انرژی، این دسته از مصرف‌کنندگان می‌توانند برق سبز مورد نیاز خود را از این محیط خریداری کنند،گفت‌: خریداران برق در این تابلو علاوه بر ایفای تعهدات قانونی خود، از برنامه‌های مدیریت مصرف وزارت نیرو و مدیریت شبکه برق کشور (به غیر از موارد اضطراری و بحرانی شبکه سراسری برق)معاف می‌شوند و می‌توانند برق پایدار ومطمئن دریافت نمایند.

میزان معامله برق از تابلوی سبز در تیر و مرداد 1402

مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران در ادامه گف : در تیر ماه ۱۴۰۲ بر اساس آمار بورس انرژی، ۲۰ مصرف کننده برق اقدام به خرید برق از تابلوی سبز کرده‌اند که از این میان ۱۱ شرکت از زیرمجموعه شرکت‌های برق منطقه‌ای و ۹ شرکت از زیرمجموعه شرکت‌های توزیع بودند.

سخنگوی صنعت برق در ادامه از ۷ نیروگاه خصوصی تجدیدپذیر نیز که در این مدت اقدام به فروش برق در تابلوی سبز برق کرده‌اند خبرداد و گفت :علاوه بر نیروگاه های خصوصی، سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری برق (ساتبا) نیز در تابلوی سبز حضور دارد.

وی افزود : در معاملات برق مردادماه نیز در مجموع تعداد ۱۴ شرکت اقدام به خرید برق کردند که از این میان ۷ شرکت از زیرمجموعه شرکت‌های برق منطقه‌ای و ۷ شرکت دیگر از زیرمجموعه شرکت‌های توزیع نیروی برق بودند. علاوه بر ساتبا، ۱۴ نیروگاه خصوصی تجدیدپذیر نیز در این ماه اقدام به فروش برق در تابلوی سبز برق کرده‌اند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه تا کنون تعداد ۱۷ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت منصوبه ۲۰۸ مگاوات توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران به بورس انرژی معرفی شده اند، گفت : بر اساس ضرایب اعلام شده ساتبا، امکان عرضه ۱۰۸ مگاوات ظرفیت در هر ساعت را دارند و از این میزان تعداد ۱۳ نیروگاه خورشیدی و ۳ نیروگاه بادی و ۱ نیروگاه برق آبی هستند.

سخنگوی صنعت برق افزود: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با ساتبا و بورس انرژی، فرآیند حضور سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان برق سبز در بورس در حال پیگیری است و در آینده نزدیک تعداد بیشتری از تولید کنندگان برق تجدیدپذیر در این بازار حضور خواهند داشت.

منبع: سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.