کد مطلب: ۸۸۲۸۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شناسایی ۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در بانک سرمایه!

شناسایی 50 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در بانک سرمایه!

بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه بانک سرمایه نشان می‌دهد، روند زیان‌سازی این بانک همچنان ادامه دارد و در این دوره نیز زیان سنگینی توسط این بانک ثبت شده است. همین موضوع سبب شد تا زیان انباشته شرکت در این دوره از 50 هزار میلیارد تومان عبور کند و مسیر سهامداران این بانک را دشوارتر سازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بانک سرمایه (با نماد سمایه) در پایان سال 1401 بدترین نرخ کفایت سرمایه را در میان بانک‌ها به خود اختصاص داده و عدد منفی 352 را ثبت کرده است. نگاهی به صورت‌های مالی بانک سرمایه نیز وضعیت وخیم این بانک زیان‌ده را نشان می‌دهد. بر همین اساس، تجارت‌نیوز وضعیت درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و سود سپرده‌گذاران بانک سرمایه را در 6 ماهه نخست دو سال 1401 و 1402 زیر ذره‌بین برده است.

تداوم زیان‌دهی بانک سرمایه

مطابق گزارشی که بانک سرمایه در کدال منتشر کرده است، این بانک حدود 315 میلیارد تومان از تسهیلات اعطایی خود درآمد کسب کرد و بیشتر هزار و 558 میلیارد تومان به سپرده‌گذاران خود سود پرداخت کرد. همین موضوع نیز سبب شد تا بانک سرمایه در 6 ماهه نخست امسال زیانی معادل هزار و 243 میلیارد تومانی از تسهیلات اعطایی و سود سپرده‌گذاران شناسایی کند.

لازم به ذکر است این زیان تنها مربوط به این دوره نبود و بانک سرمایه در 6 ماهه نخست سال گذشته نیز زیان سنگینی از عملیات خود بر جای گذاشته بود. اما موضوعی که توانست زیاندهی بانک سرمایه را تا حدودی کاهش دهد، درآمد دو هزار و 340 میلیارد تومانی شرکتردر 6 ماهه نخست 1402، از محل سرمایه‌گذاری‌ بوده است.

بانک سرمایه تسهیلات اعطایی و سود سپرده_گذاران

اما حتی با این حساب نیز بانک سرمایه نتوانست در نیمه نخست سال جاری سودآور باشد و زیان خالصی معادل دو هزار و 117 میلیارد تومان را شناسایی کرد. لازم به ذکر است زیان خالص بانک سرمایه در 6 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با زیان چهار هزار و 137 میلیارد تومان آن در نیمه نخست سال گذشته بیشتر از 48 درصد پایین آمده است. در نهایت باید گفت بانک سرمایه با زیانی که در نیمه نخست امسال شناسایی کرد، تنها عایدی که برای سهامداران خود داشت، زیان 529 تومانی به ازای هر سهم بوده است.

زیان خالص

کارنامه بانک سرمایه در تابستان

نگاهی به صورت مالی سه ماهه بانک سرمایه نیز اخبار خوبی را برای سهامدان شرکت مخابره نمی‌کند. چرا که در این دوره نیز بانک سرمایه زیانی معادل 598 میلیارد تومان را شناسایی کرده است. هرچند این عدد در مقایسه با زیان 728 میلیارد تومانی این بانک حدود 18 درصد پایین آمده اما باید گفت این بانک با این ارقام زیان، کار سختی برای سودآوری از محل عملیات بانکی دارد.

اما بررسی بیشتر صورت مالی سه ماهه بانک سرمایه نشان می‌دهد شرکت بالاخره پس از چندین دوره توانسته است در تابستان امسال به سود برسد و سود خالصی معادل 237 میلیارد تومان را به ارمغان بیاورد. هرچند این سود نیز تا حد زیادی مدیون سرمایه‌گذاری‌های شرکت است و ربطی به درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی ندارد.

در نهایت نیز باید گفت بانک سرمایه در پایان تابستان امسال زیان انباشته‌ای معادل 50 هزار و 763 میلیارد تومان بر جای گذاشته است که با روند فعلی آن بعید است در آینده‌ای نزدیک این حجم از زیان جبران شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.