کد مطلب: ۸۸۷۸۵۲

بررسی صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌های پالایشی نشان می‌دهد؛

شبریز؛ بازنده بزرگ پالایشگاه‌ها / سود خالص پالایش نفت تبریز نصف شد

شبریز؛ بازنده بزرگ پالایشگاه‌ها / سود خالص پالایش نفت تبریز نصف شد

انتشار صورت‌های مالی پالایشگاه‌های بورسی مشخص کرد که پالایش نفت تبریز بدترین عملکرد را در میان رقبای خود داشته است؛ چرا که پالایش نفت تبریز در 6 ماهه نخست سال به دلیل افت مقدار تولید و فروش خود، با کاهش شدید درآمد و طبیعتا سودآوری روبه‌رو شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه پالایش نفت تبریز نشان می‌دهد شبریز در نیمه نخست سال، سهامداران خود را ناامید کرده است؛ چرا که مقدار تولید شرکت در این دوره حدود یک سوم مدت مشابه سال گذشته بود و همین موضوع سبب شد تا مقدار فروش شرکت بیشتر از 23 درصد کاهش یابد و به دو میلیون و 439 هزار متر مکعب برسد.

درآمد شبریز آب رفت

این تنها یک نمای کلی از عملکرد پالایشگاه تبریز بود و کار به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که با کاهش مقدار فروش طبیعتا درآمد حاصل از فروش نیز پایین می‌آید. اما رقم افت درآمد شبریز با کاهش مقدار فروش آن یکسان نبود؛ چرا که در یک سال گذشته معضل افت کرک اسپردها دامان پالایشگاه‌های سراسر دنیا را گرفته بوده است. به این ترتیب درآمد حاصل از فروش شبریز در 6 ماهه نخست سال جاری از 55 هزار و 430 میلیارد تومان در نیمه نخست سال گذشته با افت 30 درصدی به 36 هزار و 663 میلیارد تومان رسیده است.

شبریز

در طرف مقابل نیز بهای تمام‌شده محصولات شرکت به دلیل افت مقدار فروش و افزایش هزینه‌های تولید، بیشتر از 28 درصد بالا رفت و رقم 34 هزار و 510 میلیارد تومان را به ثبت رساند. به این ترتیب برآیند درآمد و بهای تمام‌شده شرکت پالایش نفت تبریز سود ناخالص چهار هزار و 152 میلیارد تومانی را به ارمغان آورد که در مقایسه با سود ناخالص هفت هزار و 397 میلیارد تومانی شبریز در مدت مشابه سال گذشته بیشتر از 43 درصد پایین آمده است.

افت شدید سودآوری شبریز در نیمه نخست سال

نگاهی به صورت‌های مالی شبریز حاکی از آن است که سود عملیاتی شرکت نیز در این دوره با کاهش شدید 43 درصدی روبه‌رو شده و از 6 هزار و 904 میلیارد تومان به سه هزار و 905 میلیارد تومان رسیده است. همچنین شبریز در حالی که در 6 ماهه نخست سال گذشته از محل «سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی» به درآمد رسیده بود، اما این محل برای شرکت هزینه 55 میلیاردی در بر داشت.

سودآوری شبریز

بدین ترتیب سود خالص پالایش نفت تبریز از پنج هزار و 229 میلیارد تومان در نیمه نخست سال گذشته با کاهش بیش از 46 درصدی به دو هزار و 797 میلیارد تومان رسید. لازم به ذکر است با توجه به سود خالص شناسایی‌شده با توجه به سرمایه ثبت‌شده سه هزار میلیارد تومانی به هر سهم 93 تومان سود تعلق می‌گیرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.